دوشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: در حالی که مخالفت ˈانریکه کاپریلسˈ نامزد غربگرای انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه ونزوئلا با به رسمیت شناختن نتایج آرا موجب شده است دولتهای اروپایی در این زمینه سکوت کرده و تا این لحظه، هیچیک از کشورهای غربی به ˈنیکلاس مادوروˈ رییس جمهوری منتخب مردم ونزوئلا تبریک نگفته اند، پیروزی مادورو، معروف ˈوصی هوگو چاوزˈ رییس جمهوری فقید این کشور با واکنش سریع و تبریک پیاپی کشورهای منطقه امریکای لاتین روبرو شده است.

به گزارش ایرنا، به محض اعلام نتایج انتخابات از سوی شورای ملی انتخابات ونزوئلا که حکایت از پیروزی مادورو با کسب 50.66 درصد آرا بر رقیب وی، کاپریلس با کسب 49.70درصد آرا داشت، روسای جمهوری چپگرای امریکای لاتین از آرژانتین، اکوادور، کوبا، بولیوی و دیگر کشورهای منطقه سیل پیامهای تبریک خود را روانه ونزوئلا کردند.

ˈرافائل کورئاˈ رییس جمهوری اکوادور در پیامش گفت:ˈ از ارتفاعات آمازون به نیکلاس مادورو، ملت ونزوئلا و انقلاب بولیواری از صمیم قلب تبریک می گوییم. زنده باد میهن بزرگ!ˈ

خانم ˈکریستینا فرناندز د کرچنرˈ رییس جمهوری آرژانتین نیز پیروزی مادورو را نشانه بزرگداشت و قدردانی مردم ونزوئلا از ˈدوست و همراهی همیشگی مردم آرژانتین، هوگو چاوزˈ توصیف کرده و نتایج این انتخابات را به آنها تبریک گفته است.

ˈرائول کاستروˈ رییس جمهوری کوبا هم در بیانیه ای رسمی با تبریک پیروزی مادورو در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا، این پیروزی را برای تقویت روند همگرایی در منطقه امریکای لاتین و حوزه کارائیب، ˈاساسیˈ توصیف کرده است.

ˈاوو مورالسˈ رییس جمهوری بولیوی نیز در پیام خود گفت که پیروزی مادورو در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا، ˈپیروزی همه امریکای لاتین استˈ و اراده ملتهای منطقه را برای مخالفت با سلطه گری ˈامپریالیسمˈ نشان می دهد.

ˈسالوادور سانچز سرنˈ معاون رییس جمهوری السالوادور نیز در پیامی، پیروزی مادورو را ˈپیروزی جدید مردم سالاری برای امریکای لاتینˈ توصیف کرده است.

تامل در این پیامها و دیگر پیامهای مشابه به روشنی نشان می دهد که کشورها و ملتهای منطقه امریکای لاتین امیدوارند با پیروزی مادورو نامزد حزب حاکم متحد سوسیالیست ونزوئلا، راه و آرمانهای ˈهوگو چاوزˈ رییس جمهوری فقید این کشور که پانزدهم اسفند گذشته بر اثر بیماری مشکوک سرطان درگذشت، با قدرت ادامه یابد.

چاوز که طرح خود را برای ونزوئلا و امریکای لاتین، ˈانقلاب بولیواریˈ می خواند و به تحقق آرمان ˈمیهن بزرگˈ معتقد بود، پیش از مرگ، به مردم کشورش وصیت کرده بود که مادورو را به عنوان جانشین او انتخاب کنند.

مادورو 51 ساله نیز با وجود آنکه خود بارها اعتراف کرده درایت، هوشمندی و جاذبه شخصیتی چاوز را ندارد، اما به مردم کشورش اطمینان داده است به عنوان فرزند فکری چاوز راه او را ادامه خواهد داد و محور برنامه اصلی خود را در دوره ریاست جمهوری جدید، پیشبرد برنامه های چاوز برای همگرایی در امریکای لاتین قرار خواهد داد.

به این ترتیب، پس از مرگ زودهنگام چاوز در سن 58 سالگی، حالا معتقدان به ˈمیهن بزرگˈ به مادورو چشم دوخته اند. میهن بزرگ اصطلاحی است که برای اشاره به همبستگی ملتهای امریکای لاتین با یکدیگر بکار می رود و آرمان وحدت سیاسی کشورهای این منطقه را در سر دارد. معتقدان به این اندیشه، در این زمینه به جنگهای آزادیبخش امریکای لاتین از چنگ استعمار اسپانیا در قرن نوزدهم میلادی به رهبری ˈسیمون بولیوارˈ ملقب به ˈلیبرتادورˈ اشاره می کنند و او را به عنوان بنیانگذار این اندیشه ارج می نهند.

به عقیده کارشناسان، مادورو در طول دوران حیات سیاسی خود به عنوان وزیر امور خارجه، رییس مجلس و معاون رییس جمهوری ونزوئلا اعتقاد راسخ خود را به این اندیشه به همگان ثابت کرده و به عنوان یک شخصیت میانه رو و معتدل در میان معتقدان به انقلاب بولیواری و میهن بزرگ جایگاهی ارزنده دارد.

روزنامه ˈال پاییسˈ اسپانیا در این باره نوشت:ˈ مادورو در دوران فعالیت خود به عنوان وزیر امور خارجه، به نام چاوز و نماینده رییس جمهوری ونزوئلا مشارکت فعالی در استحکام پیمان ˈآلباˈ و ایجاد ˈسلاکˈ به عنوان مجامعی جدید برای همگرایی در امریکای لاتین داشته است.ˈ

واژه ˈآلباˈ برگرفته از حروف اول کلمات ˈاتحاد بولیواری برای ملتهای امریکای ماˈ به زبان اسپانیولی است که به عنوان ˈائتلاف بولیواری برای امریکاˈ نیز شناخته می شود. آلبا یک سازمان بین المللی با محدوده فعالیت منطقه ای به شمار می رود که تمرکز اصلی آن، روی کشورهای امریکای لاتین و حوزه دریای کاراییب با محوریت فعالیتهای اقتصادی بوده و بر مبارزه با فقر و انزوای اجتماعی تاکید ویژه ای دارد.

آلبا به همت هوگو چاوز رییس جمهوری ونزوئلا و ˈفیدل کاستروˈ رهبر کوبا در سال 2004 میلادی و به عنوان رقیب ˈآلکاˈ (پیمان تجارت آزاد در قاره امریکا) که توسط امریکا دنبال می شد، شکل گرفت و هم اکنون 9 کشور منطقه در آن عضویت دارند. ایران، سوریه، کانادا، هائیتی، سورینام و سانتا لوسیا نیز کشورهای ناظر این پیمان هستند.

ˈسلاکˈ نیز مخفف عبارت ˈجامعه دولتهای امریکای لاتین و حوزه کارائیبˈ است که در سال 2010 میلادی به همت هوگو چاوز رییس جمهوری فقید ونزوئلا در نشستی در مکزیک بنیان نهاده شد و هدف اصلی آن، پیشبرد همگرایی و توسعه کشورهای منطقه است. سلاک هم اکنون همه 33 کشور منطقه را با حدود 600 میلیون نفر جمعیت و بیش از 20 میلیون کیلومتر مربع مساحت تحت پوشش گرفته و یکی از سازمانهای موفق امریکای لاتین به شمار می رود.

از همین رو، کسانی همچون ˈرائول کاستروˈ رییس جمهوری کوبا در پیام تبریک خود به مادورو نوشته اند که ˈپیروزی انقلاب بولیواری نشان دهنده تقویت آرمانها و کار فرمانده هوگو چاوز است و تداوم انقلاب بولیواری و همگرایی اصیل امریکای ما را تضمین می کند.ˈ

مورالس رییس جمهوری بولیوی هم تاکید کرده است:ˈبرای چاوز همگرایی در امریکای ما بسیار مهم بود و او موتور محرک و پیش برنده نهادهایی چون آلبا، سلاک و اوناسور (اتحادیه ملتهای امریکای جنوبی با 12 کشور عضو) به شمار می رفت.ˈ

وی می افزاید:ˈ ما می دانیم که مادورو این میراث را ادامه خواهد داد چون یک شخصیت انقلابی، مردمی، سوسیالیست و بولیواری است.ˈ

مادورو که علاوه بر اعتدال، شخصیتی اهل گفتگو و مذاکره و صاحب شناخت و تجربه در عرصه بین المللی است، در حل منازعات منطقه ای نظیر بحران ونزوئلا و کلمبیا در دوره حکومت ˈآلوارو اوریبهˈ رییس جمهوری سابق کلمبیا که این دو کشور همسایه را تا آستانه جنگ پیش برد و نیز، حل مشکلاتی که برای دو رییس جمهوری متحد ونزوئلا یعنی ˈمانوئل زلایاˈ در هندوراس و ˈفرناندو لوگوˈ در پاراگوئه رخ داده بود، نقش موثری ایفا کرده است.

مادورو اواخر سال گذشته زمانی که در غیاب چاوز - که در بستر بیماری بود-، برای شرکت در نشست مشترک سران کشورهای عضو سلاک و اتحادیه اروپا به شیلی رفته بود، تاکید کرد که قاره ما (امریکا) باید ˈیک قاره صلحˈ باشد و تنها راه تحقق چنین آرمانی، ˈگفتگو و مذاکرات صلح آمیز و درک متقابل مبتنی بر مذاکرات دوستانه میان رهبران و مردم کشورهای ما است.ˈ

وی گفت:ˈ تغییرات سیاسی در امریکای لاتین نیز باید نه با گلوله بلکه از طریق آرا و بیان دیدگاههای مردمی به نمایش درآید که در انتخابات، برای اعمال اراده خود به جنبش در می آیند.ˈ

پیشینه مادورو و شناخت از او در عرصه بین المللی به عنوان یک شخصیت انقلابی، ضد امپریالیست و پایبند به آرمانهای چاوز موجب شده است تا در میان سکوت کشورهای غربی، دو کشور روسیه و چین نیز بلافاصله پیروزی او را تبریک بگویند. ˈولادیمیر پوتینˈ رییس جمهوری روسیه در پیامش اطمینان داد که ونزوئلا در دوران مدیریت مادورو، به ˈتقویت روابط اتحاد استراتژیک خود با روسیه ادامه خواهد دادˈ و در این زمینه، آمادگی خود را برای ˈتوسعه یک گفتگوی سازنده در همه عرصه های مربوط به مسائل دو جانبه و بین المللی مورد علاقه دو کشور و دو ملت ˈ روسیه و ونزوئلا ابراز کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز با تبریک پیروزی مادورو در یک نشست خبری تاکید کرد که پکن به همکاری خود با ونزوئلا برای تقویت روابطی که به هر دو ملت سود برساند، ادامه خواهد داد.

کد خبر 209258
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز