عبدالله ژاک شارتیه*: سخن گفتن از حضرت فاطمه زهرا(س) بسیار سخت است؛ چراکه وی علاوه بر داشتن افتخار فرزندی پیامبر اسلام(ص)، همسر امام علی(ع) و مادر امام حسن و امام حسین(علیهم‌السلام) بوده و این فضایل نشانگر شخصیت برجسته ام‌ابیها(س) است.

عبدالله ژاک شارتیه-رئیس انجمن تازه‌مسلمانان شیعی فرانسه

 به همین دلیل، تشریح شخصیت دخت نبی گرامی اسلام(ص) و شناخت وی از دیدگاه بشری کاری بسیار سخت و ناممکن است و شاید بهتر باشد برای شناخت حضرت فاطمه زهرا(س) به کلام نبی(ص) و آیات قرآن کریم بسنده کرد.

حضرت فاطمه(س) در دیدگاه مسلمانان و حضرت مریم از منظر مسیحیت، برترین زنان جهان به شمار می‌روند. من زمانی مسیحی بودم و به همین دلیل به سادگی می‌توانم تعصب و دلبستگی مسیحیان به مقام و جایگاه حضرت مریم را به‌عنوان مادر پیامبر مسیحیت درک کنم ولی واقعیت این است که جایگاه دختر نبی مکرم اسلام(ص) با هیچ زن دیگری در جهان قابل مقایسه نیست و این سخن من نیز دلایل زیادی دارد.

گرچه در قرآن کریم در سوره آل‌عمران آیه‌ای وجود دارد که حضرت مریم را سرور زنان جهان معرفی می‌کند ولی براساس تفاسیری که توسط اندیشمندان مسلمان ارائه شده است، مادر گرامی حضرت عیسی(ع) بزرگ‌ترین و برترین زن در عصر خود بوده، درحالی‌که حضرت فاطمه(س) سرور زنان دو عالم و همه زمان‌ها و مادر جوانان اهل بهشت است.

حضرت زهرا(س) تنها کسی است که همراه با پیامبران و امامان، به جایگاهی رسیده که «معصومیت» و دوری از گناه، بخشی از فضایل وی است بنابراین هر عملی که این بانوی بزرگوار چه در زمان حیات پیامبر اسلام(ص) و چه پس از درگذشت ایشان، انجام داده، الگو و عملی غیرقابل انکار برای مسلمانان است.

دخت گرامی پیامبر(ص) تا قبل از درگذشت حضرت محمد(ص)، هم دختر ایشان و هم ‌ام‌ابیها بود و پس از وفات پیامبر نیز به‌عنوان همسر حضرت علی(ع)، نقش بسیار مهمی در تربیت امام حسن و امام حسین(ع) داشتند و هیچ‌گاه در دفاع از جایگاه حضرت علی(ع) به‌عنوان جانشین واقعی پیامبر اسلام(ص) کوتاهی نکرد.

تبعیت حضرت فاطمه(س) از امام علی(ع) نه‌تنها نشانه‌ای از تبعیت همسر از شوهر بلکه دلیلی محکم و قاطع بر پذیرش اصل ولایت و نشانه‌ای از روحیه حقیقت‌طلبی دخت نبی(ص) است. وی در هیچ شرایطی حاضر نشد از حق امام اول شیعیان برای خلافت و جانشینی پیامبر(ص) کوتاه بیاید و با شجاعت تمام در برابر کسانی که با طمع به مال دنیا و قدرت‌طلبی، خلافت را غصب کرده بودند، ایستادگی کرد.

از دیگر نشانه‌های شجاعت حضرت فاطمه(س) می‌توان به خطبه معروف «فدکیه» اشاره کرد. همچنین ایراد این خطبه در مسجد پیامبر(ص) این مسئله را به اثبات می‌رساند که دین اسلام هیچ محدودیتی برای حضور زنان در عرصه‌های اجتماعی قرار نداده است؛ موضوعی که در عربستان کنونی شاهدش هستیم و دولتمردان این کشور، به طرق مختلف از ورود زنان به عرصه‌های سیاسی و اجتماعی جلوگیری می‌کنند.

اهل‌بیت پیامبر(ص) انسان‌هایی کامل و عالی از هر منظری هستند. در سخنرانی بزرگان و علما درباره حضرت زهرا(س) به تفصیل درباره فضایل اخلاقی و رفتار ایشان سخن گفته می‌شود و هر مسلمانی به خوبی بر این امر واقف است ولی شاید مهم‌ترین چیزی که حضرت فاطمه(س) را از دیگران متمایز می‌کند، تعلق وی به اهل‌بیت(ع) است. وی همواره در کنار حضرت علی(ع) به مبارزه سیاسی پرداخت و علاوه بر این وظیفه خطیر، فرزندانی چون امام حسن(ع) و امام حسین(ع) تربیت کرد که سرور جوانان اهل بهشت هستند.

* رئیس انجمن تازه‌مسلمانان شیعی فرانسه

کد خبر 208832
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز