گروه شهرستان‌ها: 29 استان کشور میزبان پیکرهای پاک 176شهید عملیات‌های محرم، والفجر مقدماتی، کربلای یک، کربلای هشت، خیبر، بدر، کربلای 9 و ... هستند که پیکرهایشان طی 45روز کشف شده است.

شهدای گمنام

 در این میان 46شهید شناسایی شده و برای تشییع به استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان، تهران، خوزستان و مرکزی انتقال یافتند. 63نقطه از ایران نیز میزبان 130شهیدی هستند که نام و نشانی از آنها پیدا نشده و واژه گمنام را همراه دارند. امشب اما مردم با پیکرهای شهدای تازه کشف شده این مرز و بوم در شهرستان‌های مختلف وداع می‌کنند و فردا مراسم تدفین آنها انجام می‌شود. چگونگی مراسم استقبال و تدفین شهدا در برخی از شهرستان‌های کشور در زیر آمده است:

تشییع مدافعان مرز در جنوب ایران

در خوزستان، مردم شهرستان‌های اندیکا و سردشت دزفول، شهرهای آغاجاری، جایزان و صیدون در ایام فاطمه به استقبال شهدای گمنام رفته‌اند. در آبادان نیز دانشگاه آزاد اسلامی این شهر میزبان شهدای گمنام است. این استان میزبان 19 شهید است. در استان سیستان و بلوچستان هم شهر زهک و دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان پذیرای شهدای گمنام شده‌اند.

استقبال در امامزاده سیدمظفر قشم

آیین استقبال از پیکر مطهر یکی از شهدای گمنام هشت سال دفاع مقدس شامگاه پنجشنبه با حضور جمع کثیری از مردم شهرستان قشم در محوطه آستان امامزاده سیدمظفر این شهر برگزار شد.

هشت شهید در خراسان‌رضوی

آنطور که روابط عمومی و تبلیغات اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان‌رضوی اعلام کرده است مراسم وداع با دو شهید گمنام شهرستان گناباد امروز پس از نماز مغرب و عشا در مصلای این شهرستان برگزار می‌شود. این شهدا فردا (25فروردین) از خیابان مصلی به طرف دانشگاه علوم پزشکی گناباد تشییع و در این دانشگاه به خاک سپرده می شوند. همچنین مراسم شب وداع با دو شهید دیگر امشب در مسجد علی‌ابن‌ابیطالب(ع) رشتخوار برگزار شده و روز بعد از مقابل سپاه پاسداران به طرف پارک شهدا تشییع و در این محل به خاک سپرده خواهد شد. در شهر خرو نیز در تکیه ابوالفضلی نیشابور مردم با دو شهید گمنام دفاع مقدس وداع کرده و این شهدا فردا از مقابل مسجد صاحب الزمان به طرف مسجد جامع نیشابور تشییع و جهت تدفین به شهر خرو منتقل می شوند. مراسم وداع با دو شهید گمنام دفاع مقدس در شهرستان جوین نیز فردا پس از نماز مغرب و عشا مصادف با شب شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) در سالن ذوالفقار این شهرستان برگزار و مراسم تشییع از میدان امام حسین (ع) انجام می‌شود و در این شهرستان به خاک سپرده خواهند شد.

پنج شهید گمنام و ‌یک سردار شهید

مردم اصفهان در شب شهادت حضرت زهرا(س) پیکر پاک و مطهر پنج شهید گمنام و سردار شهید احمد صداقت نجف آبادی از فرماندهان لشکر 14 امام حسین (ع) را تشییع خواهند کرد. پیکر این کبوتران خونین بال در شهرهای اصفهان ، مبارکه و فلاورجان به خاک سپرده می‌شود.

کهگیلویه و بویراحمد میزبان شش شهید

پیکر مطهر شش شهید گمنام در کهگیلویه و بویراحمد در شب 21فروردین وارد استان کهگیلویه و بویراحمد شد. پنجشنبه، (فردای آن روز) مردم یاسوج پیکر مطهر شهدا را بر دوش خود تشییع کردند و عصر دیروز پیکر دو تن از شهدای گمنام به شهرستان چرام انتقال داده شد و دو شهید دیگر به شهرستان لنده و دو شهید گمنام دیگر نیز به سیسخت عزیمت داده شدند و حال و هوای سه‌شهر استان کهگیلویه و بویراحمد را دگرگون کردند. مراسم تدفین این شهدا فردا صبح برگزار می‌شود.

یادمان شهدا در کردستان

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کردستان نیز اعلام کرده است که همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) پیکر چهار شهید گمنام در استان تشییع و تدفین می شود. محمدرضا شرفبیانی با بیان اینکه بنا به درخواست دانشگاه کردستان پیکر دو شهید گمنام از چهار شهید در این دانشگاه تشییع و تدفین شده و یادمانی برای گرامیداشت یاد و خاطره آنان در این دانشگاه احداث می‌شود، اظهار داشت: بعد از تشییع پیکر دو شهید در دانشگاه کردستان پیکر دو شهید دیگر نیز در مزار شهدای شهرستان کامیاران تشییع و تدفین خواهد شد.

دو شهید در خرم‌آباد

در لرستان نیز فردا همزمان با سراسر کشور، پیکر مطهر دو تن از شهدای گمنام هشت سال دفاع مقدس در خرم‎آباد تشییع و در محل دانشگاه آزاد اسلامی واحد این شهرستان به خاک سپرده خواهد شد. مراسم استقبال از پیکر مطهر این شهدای گمنام امروز شنبه 24 فروردین در مصلای الغدیر خرم‎آباد و مراسم شبی با شهدا در همان شب در آن مکان برگزار می‌شود.

بررسی برای شهر خاکسپاری

فردا پیکر پاک سه شهید گمنام دوران هشت سال دفاع مقدس تازه تفحص شده هم در دارالارشاد اردبیل تشییع خواهد شد. پیکر این شهدا امروز وارد شهر اردبیل می‌شود و فردا به خاک سپرده می‌شوند. یکی از این شهدای گمنام در محوطه اداره کل اطلاعات استان اردبیل به خاک سپرده می شود و پیکر دو شهید گمنام دیگر نیز بعد از بررسی در دو شهر دیگر استان که اولویت با کلور، کوثر، گرمی، نیر و سرعین است، تشییع و خاکسپاری می‌شود.

دیار کریمان میزبان شهیدان

ورود پیکر مقدس هفت شهید گلگون‌کفن به کرمان عطر و بویی خاص به این دیار بخشیده است و مردم کرمان با استقبالی پرشور از این بزرگواران، عشق و علاقه خود به شهیدان را به منصه ظهور رساندند. پیکر مطهر هفت شهید گمنام صبح پنجشنبه در میان حزن و اندوه مردم شهید پرور کرمان وارد این دیار شد و مردم، شهدا را بعد از نماز جمعه از مصلای امام علی(ع) تا میدان بسیج کرمان تشییع کردند. مراسم تدفین نیز در سالروز شهادت بانوی دو جهان حضرت فاطمه زهرا(س) در شهرستان‌های کرمان، ریگان، جیرفت و فهرج برگزار می شود.

شش شهید در استان مرکزی

مدیرکل حفظ آثار و ارزش‌های دفاع‌مقدس استان مرکزی هم در رابطه با شهدایی که قرار است در این استان تشییع شوند گفت: این شهدا شامل پنج‌شهید گمنام وشهید حسن اسدی از شهدای شهر خمین است که در جزیره مجنون شهید شد و تا‌کنون مفقود‌الاثر بوده است. سرهنگ جلالی افزود: پیکر پنج‌شهید گمنام که 19،20، 21و 30‌ساله هستند در شهر فرمهین و اراک تشییع و در دانشگاه‌های اراک و علوم پزشکی اراک خاکسپاری می‌شوند.

تشییع در تهران

شایان ذکر است همزمان با سالروز شهادت حضرت زهرا(س)، پیکر دو شهید گمنام دوران دفاع‌مقدس با حضور دانشجویان تهرانی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به خاک سپرده می‌شود. در این روز ساعت 10صبح پیکر مطهر شهیدان از مسجد بلال صدا و سیما به سمت تقاطع اتوبان نیایش و خیابان ولیعصر، پردیس نیایش دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی تشییع خواهد شد و پس از مراسم عزاداری در پردیس دانشکده داروسازی به خاک سپرده خواهد شد. همچنین فردا مراسم تشییع و خاکسپاری دو شهید گمنام در جنوب تهران برگزار می‌شود. بر این اساس پیکر دو شهید گمنام از مقابل ستاد فرماندهی بسیج حوزه 327سیدالشهدا در محله کیانشهر شمالی تشییع و در بوستان سپیدار به خاک سپرده می‌شود.

کد خبر 208781

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز