پنجشنبه ۲۲ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: سرپرست دفتر کل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت جزئیات مربوط به افزایش قیمت دارو در سال جاری را تشریح کرد.

افزایش قیمت‌ دارو

دکتر مهدی سلیمان‌جاهی در گفت‌وگو با ایسنا، به ارائه توضیحاتی پیرامون افزایش قیمت دارو به دنبال تخصیص ارز مبادله‌ای به جای ارز مرجع پرداخت و عنوان کرد: دولت برای جبران این هزینه 2200 میلیارد تومان اعتبار برای وزارت بهداشت در نظر گرفته است، اما باید گفت این اعتبار، مختص دارو نیست و برای بخش‌های مختلفی از جمله بیمه‌ها نیز در نظر گرفته شده است.

افزایش یارانه دارو تا 600 میلیون تومان

وی با بیان اینکه یارانه دارو در سال گذشته حدود 400 میلیارد تومان بود، گفت: این میزان امسال به بیش از 600 میلیون تومان می‌رسد.

سرپرست دفتر کل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذاو دارو ادامه داد: از این پس دیگر ارز مرجع به هیچ کالایی تعلق نمی‌گیرد، البته بنا شده به دو گروه دارو و موادغذایی که پیش از این ارز مرجع دریافت می‌کردند، "ارز مبادله‌ای ویژه" تعلق بگیرد ولی این امر به معنای ارز ارزانتر نیست، بلکه این دو گروه نسبت به سایر محصولات در برخی موارد در اولویت قرار می‌گیرند.

سلیمان‌جاهی درباره اینکه آیا در نهایت مردم متحمل افزایش هزینه‌های ناشی از تغییر ارز مرجع به مبادله‌ای خواهند شد، اطمینان خاطر داد که از مردم حمایت می‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم در این خصوص دچار مشکل شوند.

وی با اشاره به گسترش پوشش بیمه‌ای داروها در سال جاری، اظهار کرد: با حمایت سازمان‌های بیمه‌گر و افزایش پوشش‌های بیمه‌ای، مردم افزایش قیمت دارو را چندان احساس نمی‌کنند.

داروهای گران قیمت، گرانتر می‌شوند

سلیمانجاهی افزود:‌ بر مبنای برآوردها، داروهای تولید داخل حدود 20 تا 30 درصد افزایش قیمت می‌یابند، اما داروهای وارداتی با تخصیص ارز مبادله‌ای صد درصد دستخوش تغییرات قیمتی می‌شوند و اگر ارز مبادله‌ای بگیرند، تقریبا تا دو برابر افزایش قیمت پیدا می‌کنند.

سرپرست دفترکل نظارت بر دارو و مواد مخدر سازمان غذاو دارو با بیان اینکه در این صورت سهم پرداختی مردم هم افزایش می‌یابد، گفت: البته هنوز تغییرات قیمتی به طور دقیق مشخص نیست، اما در تلاش هستیم با اتخاذ راهکارهای مناسبی، افزایش قیمت‌ها را جبران کنیم.

سلیمان‌جاهی درباره افزایش اخیر قیمت‌ها در بازار دارویی کشور، اظهار کرد:‌ علیرغم اینکه تخصیص ارز مبادله‌ای از اول فروردین آغاز شد، در حال حاضر داروها یا مواد اولیه‌ای که سال گذشته با ارز مرجع وارد شدند، هنوز به اتمام نرسیده‌اند و در همه موارد تغییر قیمت از ابتدای فروردین اتفاق نیافتاده است، اما با ورود محموله‌های جدید دارو و مواداولیه با ارز مبادله‌ای، تغییرات قیمتی مشخص می‌شوند.

کد خبر 208561
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز