یکشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس از ممنوع الخروج بودن دیپلمات عربستانی که منجر به کشته شدن یکی از شهروندان ایرانی شد خبر داد.

علاءالدین بروجردی

به گزارش  مهر، علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در حاشیه برگزاری جلسه علنی مجلس در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره حادثه اتوبوس زائران ایرانی در عربستان اظهار داشت: قرار است کمیته حقیقت یابی را به عربستان اعزام کنیم که این موضع به وزارت خارجه هم منعکس شده است.

وی افزود: ضروری است که پیگیری‌ها در این رابطه انجام شود. بنده ضمن عرض تسلیت به خانواده‌هایی که جان عزیزانشان را از دست داده‌اند باید اعلام کنم که کمیسیون به طور جدی پیگیر این موضوع است.

بروجردی خاطرنشان کرد: اگر واقعاً جایگاه فعلی ایمن نیست، حتماً باید تغییر کند چرا که این حادثه ممکن است هر زمان دیگری هم اتفاق بیافتد. گزارش اولیه حاکی از این است که راننده ترمز دستی را نکشیده که در هر صورت این موضع غیرقابل قبول است و باید تمهیدات جدی تری از سوی سازمان حج اندیشیده شود.

وی درباره نامگذاری سال تحت عنوان حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی گفت: ما سه شنبه آینده در مورد حماسه سیاسی جلسه ای را با مسئولان ذیربط تنظیم کرده ایم. فرمایشات رهبری باید عملیاتی شود که البته این اتفاق در سال مطلوب نبود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: با توجه به اینکه ما در دهه پیشرفت و عدالت هستیم هم شعار بنیادین سال گذشته را باید دنبال کنیم هم اینکه شعار امسال را در بعد سیاسی و اقتصادی مورد توجه قرار دهیم که امیدواریم این مساله با حضور چشمگیر ملت ما در انتخابات به سرانجام برسد.

وی درباره تصادف دیپلمات عربستان با یک شهروند ایرانی نیز گفت: از آنجایی که این مساله در تعطیلات اتفاق افتاد آقای دواتگری رئیس کمیته مطالبات ملی از سوی کمیسیون امنیت ملی ماموریت پیدا کرد تا در خانه شهروند از دست حضور یابد.

بروجردی با اشاره به بسیجی بودن خانواده درگذشته گفت: تخلفات دیپلمات عربستانی مضاعف است. اولاً چندین بطری مشروب در داخل ماشین این کارمند مشهود بود که چند تا از آنها هم باز بوده و براساس تستی که پلیس انجام داده وی در حال مستی این کار را انجام داده است که این یک تخلف بین‌المللی است به همین دلیل تا روشن تکلیف و استیفای حقوق خانواده شهروند ایرانی از خارج شدن این دیپلمات از کشور ممانعت شده است.[خانواده قربانی تصادف رانندگی: کارمند خاطی سفارت عربستان باید محاکمه شود]

وی گفت: کسانی که به عنوان دیپلمات در کشور هستند هر چند که مصونیت دارند ولی باید قوانین کشور را رعایت کنند. پلیس گزارش اولیه را تهیه کرده است.

نماینده بروجرد در خصوص مذاکرات آلماتی نیز گفت: در خصوص فوردو دو موضوع وجود دارد موضوع اول اجرای پدافند غیرعامل است که ما به لحاظ تحلیل های مکرر دشمنان مبنی بر هدف قرار دادن فوردو حتماً باید تاسیسات را ایمن کنمی و این کار هیچوقت متوقف نمی شود.

وی ادامه داد: ممکن است ما در مقطعی نیازمند باشیم که غنی سازی بیشتر انجام دهیم. ما نیازهای مقطعی خودمان را که متفاوت با اصل غنی سازی است انجام می دهیم البته اصل غنی سازی هم هیچوقت در جمهوری اسلامی متوقف نمی شود چرا که غنی سازی حق ماست.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: ما لغو تحریم های غیرقانونی و ظالمانه را خواستاریم لذا می خواهیم آنها تحریم ها را لغو کنند و در مقابل این با هم مذاکره کنیم.

وی ادامه داد : مذاکرات حتماً تاثیرگذار است و اگر بیانیه رسمی روسیه را ملاحظه کنیم می بینیم که آنها آلماتی 2 را یک گام به پیش دانسته اند همین که ما القائات خلاف واقع آمریکایی ها را از طریق تبیین واقعیت ها از ذهن دیگر اعضای شورای امنیت بزداییم برای ما موفقیت است.

 

کد خبر 207765
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز