یکشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۶:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: سلول‌ها از قدرت دیدن یا شنیدن برخوردار نیستند،‌اما تعدادی از آنها از حسی برخوردارند که انسان از آن محروم است،‌ سلول‌ها می‌توانند میدان‌های مغناطیسی ایجاد شده توسط جراحت‌ها را احساس کنند.

بر اساس گزارش نیوساینتیست، تشخیص چگونگی احساس میدان مغناطیسی توسط سلول‌ها می‌تواند روند درمان و بهبود یافتن جراحت‌ها را سریع‌تر و کامل‌تر سازد.

جریان یونی درون غشای سلول منجر به ایجاد میدان الکتریکی کوچکی خواهد شد. آسیب نسجی این میدان مغناطیسی را تغییر خواهد داد و سلولی که در ترمیم نسج مشارکت دارد این تغییر را احساس می‌کند.

برای مطالعه بر روی این پدیده محققان دانشگاه استنفورد سلول‌های پوست ماهی را مورد بررسی قرار دادند،‌ زیرا این سلول‌ها معمولا برای مطالعه بر روی حرکات سلولی مورد مطالعه قرار می‌گیرند. زمانی که این سلول‌ها برای شبیه‌سازی میدان مغناطیسی تشکیل شده در اطراف زخم،‌ در میان یک میدان مغناطیسی قرار می‌گیرد کل سلول‌ها به سوی الکترود مثبت تغییر جهت می‌دهند،‌ درست مانند زمانی که به سوی یک جراحت تغییر جهت می‌دهند.

با این‌همه ذرات ریزتری از مواد سلولی در پوست ماهی در این آزمایش به سمت قطب منفی تغییر جهت دادند. ذرات و سلول‌ها یک وجه مشترک دارند، هردو از توده‌ای از پروتئین‌ها برخوردارند که به آنها امکان حرکت می‌دهد. محققان دریافتند این پروتئین‌ها عملکردی مشابه قطب‌نماهای الکترومغناطیسی کوچکی دارند، سلول را به سوی زخم هدایت می‌کنند و خرده‌ مواد سلولی را از آن دور می‌کنند.

از این رو دانشمندان گمان می‌برند امکان دارد با القای جریان الکتریکی در محل جراحت بتوان روند درمان جراحت را سرعت و بهبود بخشید.

 

کد خبر 207692
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز