گروه بین‌الملل: همزمان با جدیدترین اظهارات رئیس‌جمهور سوریه درباره حرکت دومینووار پیامدهای بحران کشورش به سوی کشورهای همجوار و غیرهمجوار، رئیس‌جمهور روسیه هم تأکید کرد که اساس موضع کشورش در حال حاضر مخالفت با کناره‌گیری بشار اسد است.

سوریه

بشار اسد در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی اولوصال و روزنامه ایدنلیک ترکیه، تأکید کرد که درصورت تقسیم‌شدن سوریه یا سیطره گروه‌های تروریستی بر سوریه یا تحقق این دو احتمال، این وضعیت و شرایط مستقیما در وهله نخست به کشورهای همجوار و سپس به‌صورتی دومینو وار حتی به کشورهای دور از سوریه حرکت خواهد کرد و این به‌معنای درگرفتن ناامنی برای چندین سال و چه بسا دهه‌های طولانی در کل خاورمیانه خواهد بود.

وی با وجود آنکه تحرک داخلی را تأیید کرد، در عین حال، ماهیت این منازعات را خارجی دانست و افزود: منازعات خارجی در زمین سوریه به‌منظور باز ترسیم نقشه خاورمیانه و یک سوی آن هم منازعات میان قدرت‌های بزرگ است. رئیس‌جمهور سوریه حفظ یا ترک سمت ریاست‌جمهوری را مسئله‌ای دانست که ملت سوریه و نه کشورهای خارجی درباره آن تصمیم‌گیری می‌کنند.

بشار اسد در بخش دیگری از این گفت‌وگو، به رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه تاخت و او را به داشتن تفکرات اخوان‌المسلمینی متهم کرد و افزود: اردوغان تحولات جهان عرب را فرصتی برای بقای بیشتر در قدرت تلقی کرده است. بشار اسد همچنین پیشنهادهای اردوغان برای پایان بحران را بسیار کلی دانست و گفت: اردوغان امروز گروه‌های مسلح را با حمایت مالی قطر روانه سوریه می‌کند.

آیا این راه‌حل اردوغان برای منع خونریزی در سوریه است؟رئیس‌جمهور سوریه در این گفت‌وگوی مطبوعاتی تأکید کرد که همسایگانی کشورش را احاطه کرده‌اند که برخی نظیر ترکیه برخلاف عراق، رسما به تروریست‌ها در ورود به سوریه کمک می‌کنند و درحالی‌که در لبنان برخی گروه‌ها مخالف و برخی موافق ورود تروریست‌ها به سوریه هستند، دقیقا معلوم نیست که ورود این گروه‌ها از داخل اردن، عمدا از سوی مقام‌های اردنی حمایت شده باشد. اما مادامی که تروریست‌ها هستند، جنگ با تروریسم پایانی ندارد.وی با تأکید مجدد بر انجام گفت‌وگو با گروه‌های مخالف به‌منظور پایان دادن به بحران، اوضاع جاری در کشورش را جنگی به تمام معنا دانست و افزود: هزاران و شاید ده‌ها هزار تروریست وارد سوریه می‌شوند.

از سوی دیگر، رئیس‌جمهور روسیه هم با تأکید بر ضرورت توقف حمایت تسلیحاتی از گروه‌های مخالف در سوریه افزود: جوهره موضع کشورش درباره سوریه مخالفت با کناره‌گیری اسد در حال حاضر است و درباره آینده، در همان آینده تصمیم‌گیری خواهیم کرد.
ولادیمیر پوتین بر ضرورت گفت‌وگو میان تمامی طرف‌های درگیر در بحران سوریه به‌منظور توافق درباره کیفیت مشارکت در اداره آینده کشور تأکید کرد و افزود: براساس گزارش‌های نیویورک تایمز، تنها از طریق فرودگاه‌های همجوار سوریه در مرحله اخیر، سه و نیم تن سلاح و مهمات تحویل گروه‌های مسلح شده است.

اما در تازه‌ترین تحولات میدانی در سوریه، دیروز سه خمپاره در هتل تشرین در دمشق سقوط کرد که تلفاتی را هم در پی داشت. وائل الحلقی نخست‌وزیر سوریه هم تأکید کرد که نیروهای دولتی اغلب محورهای منتهی به شهر حلب را بازگشایی کرده‌اند.

کد خبر 207624
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز