شنبه ۱۷ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۸
۰ نفر

گروه بورس: فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد: ارزش بورس‌های دنیا از فوریه سال گذشته میلادی تاکنون 10 درصد رشد کرده است.

بورس طرح

به گزارش همشهری، اگر چه بازار‌های مالی اروپا همچنان با بحران روبه‌رو هستند و با اوج گرفتن بحران مالی کشور قبرس که یکی از مراکز بانکداری اروپاست فصل جدیدی در بحران مالی اروپا آغاز شد اما آمار‌ها نشان می‌دهد که بازار مالی جهان در طول یک سال گذشته روند رو به رشدی را سپری کرده‌اند که بخش زیادی از این رشد ناشی از رشد بازار‌های مالی آمریکا نظیر نیویورک و نزدک است.

بازار‌های مالی آمریکا در سال 2008 میلادی با بحران عمیقی روبه‌رو شدند و ظرف فقط چند ماه این بحران سراسر دنیا را فرا گرفت و بازارهای مالی دنیا از شرق آسیا گرفته تا اروپا و خاورمیانه را درنوردید اما با ارائه راهکاری‌های مالی از سود اقتصاددان‌های آمریکا این بحران مالی پشت سر گذاشته شد و در طول سال 2012 میلادی بازار‌های مالی آمریکا با رشد زیادی مواجه شده‌اند اما بحران مالی اروپا که همزمان با وقوع بحران مالی در آمریکا به وقوع پیوست همچنان پایان نیافته و هر روز ابعاد جدیدتری از این بحران آغاز می‌شود و اخیرا با بدهی 17 هزار میلیارد دلاری قبرس با مشکلات عمیق‌تری روبه‌رو شد.

در چنین شرایطی روز گذشته فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار جدید‌ترین گزارش خود را منتشر و اعلام کرد ارزش بورس‌های دنیا در طول دو ماه نخست سال 2013 میلادی 5.7 درصد و از فوریه سال گذشته تا فوریه 2013 معادل 10درصد رشد کرده است که بخش زیادی از این رشد به بورس‌های آمریکا اختصاص یافته است و بازار‌های مالی اروپا و خاورمیانه کمترین رشد را داشته‌اند.
بر اساس گزارش فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار در طول دوماه نخست سال 2013 ارزش بورس‌های آمریکا 7.11 درصد افزایش یافته و به 25هزارو904 میلیارد دلار رسیده است در حالی که در همین مدت ارزش بورس‌های منطقه آسیای شرقی4.6درصد و بورس‌های اروپا، آفریقا و خاورمیانه جمعا 1.4درصد رشد کرده است.

در عین حال از فوریه سال 2012 تا فوریه سال جاری میلادی ارزش بورس‌های آمریکا 2.18درصد رشد کرده در حالی که بورس‌های اروپا، خاومیانه و آفریقا جمعا فقط 2.7 درصد رشد کرده اند و به 15هزارو144 میلیارد دلار رسیده‌اند. ارزش بورس‌های آسیای شرقی هم از فوریه سال گذشته تاکنون 8.5درصد رشد کرده و به 17هزارو705 میلیارد دلار رسیده است به این ترتیب ارزش کل بورس‌های دنیا در پایان ماه فوریه سال جاری با 10درصد رشد به 58 هزارو753 میلیارد دلار رسیده که از این میزان بورس‌های آمریکایی با 25 هزارو904 میلیارد دلار بخش بزرگی از ارزش بازار‌های مالی دنیا را در اختیار گرفته‌اند.

در حال حاضر بورس نیویورک با ارزشی معادل 16 هزارو528 میلیارد دلار بزرگ‌ترین بورس دنیاست و در طول یک سال گذشته با رشد بسیار زیادی نسبت به بورس‌های دیگر دنیا مواجه شده است. ارزش بورس نیویورک از فوریه سال گذشته تا فوریه امسال 29 درصد رشد کرده است. بورس نزدک هم در این مدت با 10.3 درصد رشد به چهار هزارو821 میلیارد دلار رسیده و جایگاه خود را به‌عنوان دومین بورس بزرگ دنیا تثبیت کرد. در طول یک سال گذشته همچنین بورس نوظهور فیلیپین با 45 درصد رشد و بورس‌های تایلند و آتن به ترتیب با 40 و 30 درصد رشد کارنامه مثبتی از خود به جا گذاشتند.

کد خبر 207600
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز