جمعه ۲۰ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۳:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: نشست اضطراری شورای حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه 20 مرداد برای بررسی وضعیت نقض حقوق بشر از سوی رژیم صهیونیستی در پی حمله ارتش این رژیم به لبنان، در ژنو تشکیل جلسه داد.

در این نشست که به درخواست تونس به نمایندگی از دولت های عرب و ‪ 16عضو سازمان کنفرانس اسلامی برگزار می‌شود، در باره صدور قطعنامه ای برای محکومیت رژیم صهیونیستی به خاطر کشتار مردم غیرنظامی لبنان و تخریب تاسیاست زیر بنایی این کشور بحث و بررسی می شود.

لوئیس آربور، کمیسیر عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر در سخنان افتتاحیه این نشست با یادآوری "حق زندگی" به عنوان اساسی‌ترین حق بشری، خواستار آن شد که این شورا تمام تلاشش را برای برقراری آتش بس فوری به کار گیرد.

وی همچنین گفت: در روز30‬ژوییه (8‬مرداد) جهان از حمله ارتش اسراییل به "قانا" که به کشته شدن زنان و کودکان زیادی انجامید، شوکه شد.

آربور در ادامه گفت: بر اثر این حملات صدها نفر در لبنان تا کنون جان خود را از دست داده‌اند و بازماندگان نیز میزان وسیعی از تخریبها را تحمل می‌کنند، با این حال هنوز حملات اسراییل فروکش نکرده است.

وی همچنین تاکید کرد که شورای حقوق بشر خود را موظف‌می‌داند تمام اشکال نقض حقوق بشر را افشا کند و نسبت به پرداخت غرامت و اجرای عدالت در حق قربانیان و بازماندگان فراخوان دهد.

کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل همچنین به وضعیت امدادرسانی به مردم لبنان اشاره کرد و گفت: پس از تخریب آخرین پل رودخانه لیتانی، من واقعا نگران بازماندگان در جنوب لبنان شدم.

وی افزود: آنان به طرز وحشتناکی به غذا، آب و امدادرسانی پزشکی نیاز دارند که با این کار عملا امکان آن از بین رفته است.

در ادامه این نشست همچنین قرار است درباره متن پیش‌نویس قطعنامه‌ای علیه اسراییل تصمیم گرفته شود.

به گزارش ایرنا از ژنو پیش نویس این قطعنامه از سوی کشورهای ایران، افغانستان، الجزایر، بحرین، بنگلادش، مصر، گینه، اندونزی، اردن، کویت، قیرقیزستان، لبنان، لیبی، مالزی، مراکش، پاکستان، فلسطین، قطر، عربستان سعودی، سودان، سوریه و تونس ارایه شده است.

این متن با محکومیت عملیات اسراییل علیه مردم لبنان که به کشته و مجروح شدن هزاران نفر انجامیده، خواستار اعزام فوری یک هیات عالی‌رتبه از سوی این شورا به مناطق جنگی در لبنان شده است.

بر این اساس، این هیات باید درباره کشتار سازمان یافته شهروندان لبنانی به وسیله ارتش اسراییل، نوع سلاحهای به کار رفته علیه مردم لبنان و تاثیر این حملات مرگبار بر زندگی مردم این کشور تحقیق کند.

در این پیش نویس همچنین بمباران مردم غیرنظامی لبنان به ویژه در شهرها از جمله قانا، از بین بردن تاسیسات زیربنایی لبنان از سوی ارتش اسراییل بشدت محکوم شده است.

در این پیش‌نویس همچنین التزام فوری اسراییل به رعایت قوانین حقوق بشر و بویژه کنوانسیون جهانی حقوق کودک و حقوق بین‌المللی بشری، مورد تاکید قرار گرفته است.

کد خبر 2074

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز