همشهری آنلاین: فعالیت‌های غیرقانونی و سری و نیز دایر کردن لانه‌های امن از سوی موساد و دیگر سازمان‌های جاسوسی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در کشورهای دیگر شاید مطلب تازه‌ای نباشد اما به تازگی بخشی از فعالیت‌های غیرقانونی سازمان‌های جاسوسی در هند نیز افشا و از سوی رسانه‌های این کشور برملا شده که توجه بسیاری از محافل خبری را به خود جلب کرده است.

افشای فعالیت های غیر قانونی و سری موساد در هند

به گزارش ایرنا مجله پرشمارگان ˈایندیا تودیˈ در شماره هفته اخیر خود در مقاله ای با عنوان ˈخانه ای برای موسادˈ به نقل از یک مامور سابق واحد تحلیل و تحقیق سازمان اطلاعات خارجی هند (RAW) به افشای فعالیت های این سازمان به صورت لانه های امن، شرکت های ساختگی و سرمایه های سری و دیگر فعالیت های غیرقانونی موساد پرداخته است.

این مامور سابق واحد تحلیل و تحقیقات سازمان اطلاعات خارجی هند با تحقیق در مورد رئیس سابق خود ماجرای جذاب خانه های امن برای موساد، شرکت های ساختگی و سرمایه های سری را افشاء می کند.

پرونده فساد مالی که در حال حاضر در دادگاه عالی دهلی در حال بررسی است یک سری عملیات محرمانه دولت را افشاء کرده که اجرای آن توسط راجیو گاندی در اواخر دهه هشتاد تایید شد.

ˈآر اس یاداوˈ یک مامور تحقیقاتی 62 ساله در بخش اطلاعات خارجی هند شکایت قضایی علیه ˈآناند کومار وِرماˈ رئیس سابق این سازمان را درج کرده است.

در پرونده قضایی تشکیل شده نام آناند کومار ورما 81 ساله که در سال 1990 بازنشسته شده در بخشی که مربوط به دو شرکت و تلاش آنها برای انتقال سری سرمایه های ملی هند به خارج بوده به چشم می خورد.

در مقاله ایندیا تودی آمده است، یاداو می گوید: ورما از سال 1987 تا سال 1990 املاک متعددی به ارزش یک میلیارد روپیه (حدود 5/18 میلیون دلار) را بدست آورده است.

اکنون تحقیقات حاکی است از سه واحد مسکونی که توسط این دو شرکت خریداری شده دو واحد مسکونی برای پناه دادن به ماموران سازمان اطلاعات اسرائیل یعنی موساد و اجرای عملیات محرمانه در دهلی در نظر گرفته شده است.

در تاریخ 18 فوریه 2013 یک دادگاه ویژه از سازمان اطلاعات هند ˈسی بی ای ˈ (CBI) خواست تا در مورد حق مالکیت و ارزش املاک وِرما تحقیق نماید.

سازمان تحقیقات هند سی بی آی در تاریخ 8 مارس درخواست خود مبنی بر تغییر حکم دادگاه عالی را ارائه کرد، اما در دادخواست به ظاهر نامربوط یاداو که در اکتبر 2009 ثبت شد جزئیات این دو شرکت و اشاره ای اجمالی به نحوه استفاده واحد تحلیل و تحقیق سازمان اطلاعات خارجی هند از شرکت های غیرنظامی برای نقل و انتقالات مالی خود اشاره کرده است.

بررسی های انجام شده توسط مجله ایندیا تودی نشان می دهد که از این دو شرکت برای اجرای اهداف موساد استفاده می گردید.

مسوولین داخلی می گویند که این عملیات برای پنهان نمودن فعالیت های موساد مورد استفاده قرار می گرفت، زیرا هند روابط دیپلماتیک با اسرائیل نداشت.

این مجله هندی در خصوص مخفی کاری و جاسوسی موساد نوشت: در اواخر دهه 80 سازمان اطلاعات خارجی هند تصمیم گرفت به صراحت روابط با موساد را بهبود بخشد. پیش از این سازمان اطلاعاتی هند تنها از طریق کشور ثالث با موساد رابطه داشت.

لذا در سال 1988 شرکت سرمایه گذاری پیوش و شرکت اجاره ای و سرمایه گذاری هکتور را برای این اهداف در نظر گرفت و این دو شرکت بظاهر در بسیاری از زمینه ها از جمله معدن کاوی، خودروسازی، نساجی، فلزات و قطعات یدکی فعالیت دارند و فیلم های سینمایی نیز می ساختند.

آقای وی بالاچاندران و آقای بی رامان دو مامور ارشد سازمان آر ای دبلیو(RAW) که در در دهه نود عضو هیات مدیره این شرکت ها بوده اند.

در ماه مارس 1989 این دو شرکت همدست واحد مذکورسازمان اطلاعات خارجی هند دو واحد مسکونی در مجتمع گائوری سادان (Guari Sadan)، واقع در خیابان هِیلی در دهلی را به قیمت 3/2 میلیون روپیه خریداری نمودند.

از سال 1989 تا سال 1992 این دو واحد مسکونی هر کدام با مساحت بیش از 200 متر مربع محل اقامت رئیس موساد بوده است.

به گفته منابع خبری واحد تحلیل و تحقیق سازمان اطلاعات خارجی هند ˈآر ای دبلیوˈ تدابیر متعددی را برای پنهان نگاه داشتن هویت جاسوس موساد بکار برد، جاسوسی که گذرنامه کشور آرژانتین را داشت و در ماموریت خود اطلاعات و نکات حساسی را منتقل می نمود.

یکی از پرونده های حساس وی در مورد آدم ربایی یک جهانگرد اسرائیلی توسط شبه نظامیان جبهه آزادی جامو و کشمیر بود . در ماه ژوئن 1991 یک شبه نظامیان این گروه به قایق سنتی که 6 جهانگرد اسرائیلی در آن حضور داشتند حمله کردند.

این مجله هندی نوشت : توریست های غیر مسلح از خود دفاع نموده و یکی از شبه نظامیان را به قتل رساندند.

اما یکی از جهانگردان ربوده شده در ظرف یک هفته آزاد شد و مذاکرات میان جبهه آزادی جامو و کشمیر کاملاً توسط موشه یِگار یک دیپلمات اسرائیلی و آن جاسوس موساد که کماکان نامش مشخص نشده است انجام شد.

در سال 1992 هند و اسرائیل روابط کامل دیپلماتیک خود را آغاز کردند.

وِرما که اکنون در شهر نویدا درایالت اتارپرادش هند زندگی می کند و از گفتگو در مورد این شرکت صرفنظر می کند اما به این نکته اشاره می کند که روابط میان سازمان و شرکت های نامبرده کاملاً مناسباتی رسمی بوده است.

رامان می گوید: در بعضی از موارد سازمان های جاسوسی از شرکت ها برای اجرای عملیات خود استفاده می کنند. وی می گوید: تنها نکته ای که می توانم در این مورد بگویم این است که تمام اقدامات با موافقت دولت انجام شده است. تمام پرونده ها توسط راجیو گاندی نخست وزیر وقت و وزرای کابینه وی امضاء گردیده است.

ایندیا تودی نوشت : بالاچاندران که اکنون تحلیلگر یک شرکت امنیتی است می گوید: این نکته صحت دارد که ما عملیات متعددی را اجرا نمودیم اما در هر شرایط نخست وزیر و قائم مقام کابینه وی همواره از اقدامات ما اطلاع داشتند.

واحد های مسکونی و دو شرکت جعلی کماکان وجود دارند و پس از بازدید از مجتمع گاوری سادان معلوم شد این دو واحد مسکونی که بیکدیگر متصل می باشند بنام شرکت سرمایه گذاری پیوش و شرکت اجاره و سرمایه گذاری هکتور ثبت شده است.

با فشار دادن زنگ در، شخص جوانی که خود را سرایدار خانه معرفی کند ما را به مسئول ارشدی آشنا می کند وی خود را آقای نایر معرفی می کند و تماس مجدد با ما را وعده می دهد.

اما وعده هرگز انجام نشد و بدیهی است که این دو واحد کماکان به عنوان اماکن وابسته به سازمان RAW فعالیت می کند.

واحد مسکونی دیگری توسط شرکت سرمایه گذاری پیوش در آپارتمان تاج نزدیک بیمارستان صفدرگنج خریداری شده است که هنوز اشغال نشده است. یاداو به مبارزه با ورما ادامه می دهد در حالیکه آر ای دبلیو به عملیات محرمانه خود از این اماکن ادامه می دهد.

درادامه این مقاله با سوتیتررقابت های جاسوسی آمده است رامان در کتاب خود با عنوان ˈگاوچرانان آر ای دبلیوˈ ( Kaoboys of RAW )در مورد ورما می نویسد وی فارغ التحصیل رشته خدمات پلیس در سال 1953 است و در سال 1968 شخصاً توسط آقای آر. اِن کائو جاسوسی خبره و اولین رئیس سازمان اطلاعات خارجی هند ˈآر ای دبلیو ˈ انتخاب شد. وی یکی از بهترین سرگروهان محسوب می شد نکته ای که یاداو نیز آنرا تایید می کند.

یاداو نیز تاثیرات بسزایی در روند کاری آر ای دبلیو داشته است. در سال 1980 وی به همراه 80 تن از کارمندان به دلیل ایجاد اتحادیه کارمندان و راه اندازی اولین اعتصاب کارمندان این نهاد اخراج شد.

کارمندان پس از محاصره مسوولین ارشد، دفتر مرکزی در خیابان لودی را تسخیر نمودند. اعتصاب نهایتاً پایان یافت و دولت ایجاد اتحادیه برای کارگران سازمان های خدمات امنیتی را ممنوع اعلام کرد.

یاداو در نهایت در سال 1989 و در دوران ریاست ورما برکنار شد.

ورما می گوید: ˈیاداوˈ مرا عامل اصلی برکناری خود می داند. روزی او به اداره پسرم دیپاک رفت و تهدید کرد درصورت عدم تلاش من برای استخدام مجدد وی و درخواست من از نخست وزیر در این مورد، نبردی همانند اسطوره ماهاباراتا را علیه خانواده ما آغاز خواهد کرد.

در ادامه این مطلب آمده است در یک پرونده قانونی سال 1996 در دادگاه عالی دهلی، یاداو به 8 عدد از املاک ورما اشاره می کند و مدعی می شود که وی آنها به طور غیرقانونی و با استفاده از سرمایه های حساب نشده آر ای دبلیو خریداری نموده است.

سرمایه هایی که برای عملیات محرمانه اختصاص یافته و ارزش آن به میلیون ها روپیه می رسد.

ورما افزود: یادوا 8 ملک را که ارزش آن به 20 میلیون روپیه می رسد خریداری نموده است در حالیکه حقوق وی کمتر از 300 هزار روپیه می باشد.

درخواست قانونی وی در سال 1996 مبنی بر آغاز تحقیقات سازمان اطلاعاتی سی بی آی هند رد می شود اما در سال 2005 یاداو با استفاده از قانون حق دستیابی به اطلاعات شواهدی را علیه ورما بدست آورده و در سال 2009 پرونده ای جدید علیه وی ثبت کرد.

ورما مدعی است املاک در حقیقت متعلق به همسر و فرزند وی که در آمریکا بسر می برد می باشند و شواهدی را در این زمینه نیز ارائه می دهد.

همسر وی دختر آقای پی بی کالِه یک فروشنده خودرو در شهر ناگپور و خانم آ. کاله نماینده مجلس و مبارزه آزادی خواهد در دوران حکومت بریتانیا است. ورما اعلام کرد همسرش از پدر خود این املاک را به ارث برده است.

یاداو ثبت پرونده و شکایت علیه ورما را معامله ای شخصی نمی داند و صرفاً برای جلوگیری از سوء استفاده و اختلاس این اقدامات را انجام می دهد. وی مدعی است به دلیل عدم توجه نهادهای دولتی به این نکته وی این مورد را به عهده خود گرفته است

کد خبر 207370
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز