همشهری آنلاین: سد ارداک در 70 کیلومتری شمال غرب مشهد امروز چهاردهم فروردین با حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران به بهره برداری می‌رسد.

سد ارداک

به گزارش ایرنا، این سد با هدف مهار، کنترل، ذخیره و تنظیم جریانات دایم و فصلی رودخانه ارداک در موقعیت تلاقی دو آبراهه اصلی ˈآبقدˈ و ˈمیانمرغˈ به نام دوآبی احداث شده است.

سد ارداک با هدف تامین نیاز آب آشامیدنی و بخش صنعت شهر مشهد به میزان 16 میلیون و 600 هزار متر مکعب و تامین آب یک هزار و 670 هکتار اراضی زراعی روستاهای پایین دست سد و ایجاد اشتغال پایدار در بخش کشاورزی و صنعت منطقه ساخته شده است.

روستاهای مزبور شامل مهدی آباد، ارداک، دوله، حصار، فوشال، کجخکان، طویل، پس پشته، سعد آباد و طول کل خطوط انتقال آب شبکه آبیاری و زهکشی 18 هزار و 570 متر با 35 ابنیه فنی هیدرولیکی است.

علاوه بر آن توسعه تفریحگاه های آبی و ایجاد فرصت سرمایه گذاری بخش خصوصی در بخش گردشگری استان با توجه به مسائل زیست محیطی پایاب سد، مورد توجه است.

این سد با 30 میلیون و 300هزار متر مکعب حجم آب قابل تنظیم در سال و 23 میلیون و 900هزار متر مکعب حجم مفید مخزن، سدی خاکی با هسته رسی است.

هزینه نهایی ساخت ساختمان و سد، شبکه آبیاری و زهکشی با احتساب هزینه های بخش مطالعه و نظارت، حدود 500 میلیارد ریال عنوان شده است.

کد خبر 207244
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز