همشهری آنلاین: آیین پانزدهمین سالگرد درگذشت سیروس قایقران 18 فروردین از سوی ستاد بزرگداشت زنده‌یاد قایقران و با حضور تیم‌های مختلف ملوان، هم تیمی‌ها و پیشکسوتان، مدارس فوتبال و دوستداران در زادگاهش برگزار خواهد شد.

سیروس قایقران

رییس هیات فوتبال انزلی روز چهارشنبه به ایرنا گفت: روز 18 فروردین سالروز درگذشت مرحوم قایقران از ساعت 16 در مسجد حسینیه کلویر در جوار مزار وی مراسم مداحی و سخنرانی اجرا می‌شود.

ˈمحمود رمضانی ˈاظهار کرد: در ساعت 20 این روز نیز مراسم بزرگداشت این بازیکن افتخار آفرین فوتبال کشورمان و تیم ملوان بندرانزلی همراه با تجلیل از قهرمانان برتر فوتبال ، بازیکنان برتر فنی و اخلاقی و قهرمانان برخی رشته های دیگر در سالن اجتماعات اداره فرهنگ وارشاد اسلامی انزلی واقع در خیابان معلم برگزار خواهد کرد.

همچنین به گفته وی تیم پیشکسوتان ملوان ساعت 17 عصر چهارشنبه 14 فروردین بازی دوستانه ای برابر منتخب پیشکسوتان رشت در تجلیل از زنده یاد قایقران خواهند داشت.

زنده یاد سیروس قایقران سال 1340درمحله کلویر بندرانزلی پا به عرصه زندگی نهاد.وی از همان ابتدای کودکی به فوتبال در زمینهای خاکی کلویر روی آورد و با استعداد درخشانش به عضویت تیم فوتبال منتخب آموزشگاهها درآمد.

وی سال 1356 در سن 16 سالگی موفق شد به عنوان یکی از بازیکنان اصلی در تیم های نوجوانان و جوانان ملوان استعداد خود را به نمایش بگذارد و با مهارت های منحصر به فردش ملوان را به رتبه قهرمانی باشگاههای گیلان رساند. وی در سالهای 57 تا 63 افتخارات زیادی را برای ملوان و گیلان کسب کرد.

قایقران در سال 1363 به تیم ملی دعوت شد ودرسال 66 تنها فوتبالیست شهرستانی بود که شادروان دهداری بازوبند پرافتخار کاپیتانی تیم ملی ایران را به بازوان او بست. در سال 67 در جام ملتهای آسیا در قطر ، تیم ملی ایران با رهبری سیروس به مقام سومی دست یافت و در سال 69 تیم ایران را با گلهای زیبایش پس از 20 سال به قهرمانی در بازیهای آسیایی پکن رساند.

سیروس در آن دوران نه تنها در ایران بلکه در آسیا و اروپا هم به عنوان یک بازیکن استثنایی مطرح شدوبا وجود داشتن پیشنهاد از تیم های اروپایی به الاتحاد قطر پیوست. سیروس دراوج شهرت هرگزمغرور نشد و اصالت خود را فراموش نکرد وبعد از مدتی بازی در قطر ، مجددا به تیم اول خود ملوان پیوست و این تیم را قهرمان جام حذفی و راهی مسابقات آسیایی کرد.

سیروس درسال 72به عنوان بازیکن وسپس مربی به تیم کشاورز تهران پیوست ونتایج قابل توجهی بدست آورد. وی سپس به تیم دسته دومی مسعود هرمزگان پیوست و مدتی درآنجا مشغول مربیگری شد .

درسالهای 76 و77 سیروس بارها تمایل خود را برای بازگشت به ملوان به عنوان بازیکن یا مربی اعلام کرد. دراوایل سال 77 که وی برای تعطیلات نوروز به انزلی آمده بود در بازگشت به تهران همراه خانواده اش دراتومبیل رنوی خود در حوالی امامزاده هاشم با کامیون خاور تصادف نمود که منجر به فوت وی و فرزندش شد.

گرچه 15 سال از مرگ قایقران می گذرد اما یاد او همچنان در ذهن مردم انزلی و فوتبال دوستان کشورمان زنده است.

کد خبر 207185
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز