همشهری آنلاین: بسیاری از خانواده‌های ایرانی امروز(سه شنبه) 13 فروردین براساس یک رسم دیرینه با حضور در بوستان‌ها و مناطق سرسبز شهری و روستایی، روز طبیعت را گرامی داشتند.

روز طبیعت

به گزارش ایرنا، از نخستین ساعات صبح امروز مردم نقاط مختلف کشور از جمله تهران با آماده کردن وسایل مورد نیاز، خود را به بوستان‌ها و مناطق سرسبز شهری رساندند تا یک روز بیادماندنی را در کنار خانواده تجربه کنند.

پارک‌های پایتخت مملو از خانواده‌هایی بودکه به صورت گروهی در این مکان حضور داشتند و از طبیعت بهاری آن بهره می‌گرفتند.

در این میان حضور کودکان در جمع خانواده و همهمه آنان بر نشاط و شادابی این فصا افزوده است در حالی که در گوشه دیگر، برخی از بزرگترهای خانواده به بازی‌های مختلف ورزشی مشغول بودند.

یکی از رسوم دیرینه ایرانیان، حضور در دامان طبیعت در روز 13 فروردین است که ˈروز طبیعتˈ نامگذاری شده است؛ حضوری که تفکر و تدبر در آفرینش و یادآوری نعمات الهی را سبب می شود.

تماشای مظاهر زیبایی خلقت چون کوه، دشت، رودخانه و گیاهان می تواند روح انسان را تلطیف کرده و پس از چند روز تعطیلی و استراحت او را برای آغاز دوباره فعالیت های روزمره آماده سازد.

مردم بر اساس باورهای خود در روز 13 فروردین یا همان سیزده بدر خود را ملزم به خارج شدن از منزل می دانند تا با رفتن به دامان طبیعت در کنار خانواده از فشارهای جسمی و روحی خود بکاهند و به نوعی به جشن های نوروزی پایان دهند.

برخی این روز را نحس می دانند و رفع این نحوست را نیز در رفتن به دل طبیعت و شادی در کنار سبزه زارها و جویبارها در باغ و بوستان می دانند، این عده معتقدند 13 بدر به معنای آن است که با خارج شدن از خانه به قصد شادی و گشت و گذار این نحسی را در کنی.

اما در مقابل بعضی واژه ˈدر ˈ را دره و دشت معنا کرده اند و می گویند سیزده بدر یعنی در روز 13 فروردین باید به دره و دشت رفت و در این دو مکان به سر برد.

این در حالی است که بدشگون خواندن این روز هیچ پایه و اساس تاریخی و علمی ندارد و این افراد هستند که با نوع نگاه خود آن را مبارک یا نحس می دانند، لذا شایسته است با نگاهی مثبت به این روز مانند ایام دیگر از آن نهایت بهره را ببریم.

می توانیم از روز 13 فروردین برای باهم بودن و کنار یکدیگر نشستن ، استفاده کنیم و آن را بهانه ای بدانیم تا برای ساعاتی هر چند اندک با خانواده و بستگان به دور هم گرد آییم.

از شادمانی ها، موفقیتها و هر آنچه می تواند شادی آنها را مضاعف کند، بگوییم، از شکست ها و هر اتفاق ناخوشایند رخ داده در زندگی که می تواند باعث انتقال تجربیات شود، سخن به میان آوریم.

در کنار این همدلی و همراهی نیز با تماشای مخلوقات خداوند از عظمت این خالق بزرگ غافل نمانیم. جلوه های زیبای طبیعت را به نظاره بنشینیم و با دیدن آن ارتباط خود با پروردگار را نزدیکتر کنیم.

در این روز می‌توان با جمع شدن در کنار دوستان و اقوام سنت حسنه صله رحم به عنوان یکی از دستورات دین اسلام را انجام داد.

می‌‌توان با بستگان و آشنایان در دل طبیعت و در روز دوستی با او، بهترین خاطرات را رقم زد و دل را از قفس کینه آزاد کرد.

این روز می‌تواند بهانه ای باشد تا با کنترل بر رفتار خود ، دژی محکم در برابر حسادت و سوء تفاهمات بسازیم.

می‌توان دیگران را نیز در این روز خوش و مفرح سهیم کرد و با حضور در کنار بیماران و سالخوردگان لبخند را بر لبان آنها نشاند و قلبشان را شاد کرد.

کد خبر 207079
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز