دوشنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۴:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: سخنگوی ریاست جمهوری آفریقای جنوبی عصر روز یکشنبه گفت که وضعیت جسمانی نلسون ماندلاˈ 94 ساله که از چهارشنبه شب گذشته در بیمارستان بسر می برد، در حال بهتر شدن است.

نلسون ماندلا

به گزارش ایرنا، مک مهاراجˈ در بیانیه‌ای گفت: نلسون ماندلا رییس جمهور پیشین آفریقای جنوبی روز آرامی را سپری کرده و در حال ادامه درمان است.

وی افزود: دولت بر این امر تاکید داد که پزشکان تا حد امکان در حال ارایه دادن بهترین خدمات پزشکی به ماندلا به منظور بهتر کردن وضعیت جسمانی اش هستند.

ˈمهاراج ˈ اضافه کرد: ژاکوب زوما رییس جمهور آفریقای جنوبی همچنین از مردم آفریقای جنوبی و سایر مردم جهان که در چند روز اخیر برای بهبودی ماندلا دعا کرده اند، تشکر کرده است.

وی افزود: همچنین زوما پیامی از سوی اتحادیه آفریقا که در آن، بهبودی نلسون ماندلا آرزو شده، دریافت کرده است.

سخنگوی ریاست جمهوری آفریقای جنوبی روز شنبه گذشته گفته بود شرایط عمومی نلسون ماندلا رهبر مبارزه ضد تبعیض نژادی این کشور پس از طی مراحل درمان در روزهای اخیر رو به بهبود است و به راحتی نفس می کشد.

مک مهاراجˈ گفت: پس از آنکه تیم پزشکی موفق شد راه تنفسی ماندلا را باز کنند، وی توانست بدون هیچ مشکلی نفس بکشد.

وی گفت که انسداد راه تنفسی ماندلا این بار از طریق عمل ˈفوران مایعات از راه نایˈ به راحتی رفع شده است.

نلسون ماندلا برنده جایزه صلح نوبل ، چهارشنبه شب گذشته بار دیگر بدلیل آنچه ˈعود کردن عفونت ریه اشˈ عنوان شده است ، به بیمارستانی در پرتوریا منتقل شد.

ماندلا در نوزدهم اسفند ماه نیز به مدت یک شب در بیمارستانی در پرتوریا بستری شده بود اگرچه علت این مساله را انجام برخی آزمایش های پزشکی اعلام کردند.

نلسون ماندلا در ماه دسامبر گذشته به مدت 18روز به دلیل عفونت ریه و بیماری کیسه صفرا در بیمارستانی در پرتوریا بستری شد.

تیم پزشکی ماندلا ، با توجه به بهتر شدن وضعیت جسمانی اش ، به وی اجازه دادند که بیمارستان را ترک کند اگرچه به زادگاهش روستای ˈکونوˈ دیگر بازنگشت.

این بیشترین مدت اقامت نلسون ماندلا رییس جمهوری پیشین آفریقای جنوبی در بیمارستان، از سال 2001 میلادی بود .

وی در سال 2001 میلادی ، پس از آنکه پزشکان بیماری اش را سرطان پروستات تشخیص دادند ، به مدت هفت هفته در بیمارستان تحت درمان از جمله رادیوتراپی قرار داشت.

وی همچنین در ژانویه 2011 میلادی بدلیل ابتلا به عفونت حاد دستگاه تنفسی اش در بیمارستانی در ژوهانسبورگ تحت درمان قرار گرفت.

پزشکان بیماری دستگاه تنفسی ماندلا را مرتبط با بیماری سل وی در زمانی که در زندان بوده است، می دانند.

ماندلا رهبر ضد نژادپرستی آفریقای جنوبی، 27 سال از عمرش را به دلیل مبارزاتش علیه رژیم آپارتاید در زندان بسر برده است.

وی اولین رییس جمهوری سیاه پوست آفریقای جنوبی در بعد از سقوط رژیم آپارتاید در سال 1994 میلادی بود.

ماندلا رهبر پیشین حزب حاکم کنگره ملی آفریقا ، از سال 1994 تا 1999 میلادی رییس جمهور آفریقای جنوبی بود.

وی بعد از دوران ریاست جمهوری اش ، به دلیل کهولت سن و بیماری آخرین بار در جریان بازی های جام جهانی فوتبال در سال 2010 میلادی در آفریقای جنوبی، در انظار عمومی ظاهر شد.

ماندلا تا پیش از بستری شدن در بیمارستان در هشتم دسامبر گذشته، به همراه خانواده اش در زادگاهش در روستای ˈکونو ˈ واقع در استان کیپ شرقی زندگی می‌کرد.

کد خبر 206889
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز