همشهری آنلاین: گزارش‏‌ها در دهمین روز سال نو از احتمال بارش باران و برف در راه‏‌های استان تهران حکایت دارد و در این شرایط، ضروری است تا رانندگان وسایل گرمایشی همراه خود بیاورند.

قارس نوشت: در حالی حجم سفرهای نوروزی در ایستگاه دهم تعطیلات عید قوت گرفته است که پلیس راه فیروزکوه - دماوند از احتمال وقوع بارش باران و برف از روز شنبه در این محور خبر می‏‌دهد.

مسئولان انتظامی و ترافیکی شهرستان فیروزکوه، خواستار تردد با رعایت سرعت مطمئنه از سوی کاربران جاده شده‏‌اند تا شرایط ناپایدار آب و هوایی در این محدوده به سلامت طی شود.

پیش‏‌بینی‏‌های هواشناسی استان تهران نیز از وقوع بارش باران در محور فیروزکوه - دماوند و احتمال بارش برف در گردنه‏‌های امین‏ آباد و گدوک و لغزندگی جاده حکایت دارد.

پلیس راه نیز خواستار احتیاط هرچه بیشتر رانندگان و رعایت سرعت مطمئنه از سوی رانندگان عازم استان‏‌های شمالی کشور شده است. رانندگان باید خودروهای خود را به زنجیر چرخ مجهز کنند و پیش از حرکت از سلامت بخاری و سیستم گرمایشی خودرو اطمینان حاصل کنند.

شهرستان فیروزکوه در منتهی‏‌الیه شمال‏ شرقی استان تهران واقع شده ‌است و این شهرستان از شمال و شرق به استان مازندران، از جنوب و جنوب شرقی به استان سمنان و از غرب به شهرستان دماوند محدود می‌شود.

فیروزکوه در مسیر شاهراه‏‌های ایران قرار گرفته و جزو شهرهای بین راه‏‌های ترانزیتی محسوب می‏‌شود و از مسائل قابل توجه در این منطقه، صعب‏‌العبور بودن آن است.

فیروزکوه در بین سه گردنه معروف و برف‏‌گیر کشور قرار دارد؛ از طرف تهران، گردنه امین‏ آباد و از طرف سمنان به گردنه بشم منتهی می‏‌شود؛ اما خطرناک‏ترین و پرحادثه‌‏ترین گردنه منطقه، گردنه گدوک است که به ناحیه شمال کشور ختم می‏‌شود.

در مجموع 100 هکتار از زمین‏‌های منابع طبیعی شهرستان فیروزکوه به منظور تعریض راه‏‌های مواصلاتی، ایجاد فضای سبز در مسیر جاده‏‌ها و احداث کولاک‏ گیر منطقه گدوک امسال در اختیار وزارت و شهرسازی قرار گرفته است.

به منظور احداث واحدهای راهدارخانه جدید در گردنه‏‌های برف‏گیر بشم و گدوک و راهدارخانه ارجمند نیز در مجموع 300 متر مربع از زمین‏‌های منابع ملی به راه و شهرسازی واگذار شده است. حتی ایل‏ راه‏‌های شهرستان فیروزکوه نیز در دفتر روزنامه رسمی قوه قضائیه به ثبت رسیده است و با این اقدام از هرگونه تعرض به ایل‏‌راه‏‌ها جلوگیری می‏‌شود.

دام‏‌هایی که از کویر استان سمنان به مناطق ییلاقی طالقان، کرج، دماوند، قزوین، لار، نور، بلده، پلور و حاشیه هراز کوچ می‏‌کنند، باید از ایل‏‌راه‏‌های شهرستان فیروزکوه عبور کنند.

وجود حدود 400 کیلومتر راه عشایری در سطح شهرستان فیروزکوه نشان‏دهنده گستردگی و وسعت زیاد شهرستان فیروزکوه است.

کد خبر 206743
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز