شنبه ۳ فروردین ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: درگیری میان تظاهرکنندگان ضد دولتی مصر، حامیان اخوان‎المسلمین و نیروهای پلیس، دست‎کم ۴۰ مجروح برجا گذاشته است.

مصر

به گزارش پرس تی وی، هزاران تظاهرکننده مصری روز جمعه علیه محمد مرسی رئیس‎جمهور این کشور که اولین رهبر منتخب مردم محسوب می‎شود، تظاهرات اعتراض‎آمیز برگزار کردند.

درگیری پس از آن آغاز شد که تظاهرکنندگان ضد دولت به ۳ دفتر اخوان‎المسلمین در قاهره پایتخت مصر، اسکندریه بزرگ‎ترین شهر این کشور و شهری دلتای مصر حمله کرده و خساراتی را به آن‎ها وارد کردند.

به گفته شاهدان حاضر در صحنه، مهاجمان همچنین یکی از دفاتر اخوان‎المسلمین را به آتش کشیدند.

تظاهرکنندگان ضد دولت به سوی حامیان اخوان‎المسلمین تیراندازی کردند و به سوی آنان سنگ پرتاب کردند.

بر اساس این گزارش، تظاهرکنندگان با چوب و چاقو، حامیان اخوان‎المسلمین را مورد ضرب و جرح قرار دادند.

نیروهای پلیس نیز در واکنش، به سوی تظاهرکنندگان گاز اشک‎آور شلیک کرده و به منظور متفرق کردن آنان با استفاده از ماشین‎های آب‎پاش به روی آنان آب پاشیدند.

از سوی دیگر هزاران تن از نیروهای پلیس به اعتصاب اقدام کرده و در بسیاری از مناطق مصر از رویارویی با تظاهرکنندگان خودداری کردند.

برگزاری تظاهرات علیه محمد مرسی از سوی احزاب مخالف فراخوان داده شده بود.

احزاب مخالف مصر خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام و تدوین قانون اساسی جدید هستند.

تظاهرکنندگان مصری، رئیس‎جمهور را به سوء‎استفاده از قدرت در جهت منافع اخوان‎المسلمین متهم کرده‎اند.

یاسر محرس سخنگوی اخوان‎المسلمین، احزاب مخالف را برای خشونت‎های روز جمعه مقصر دانسته است.

وی در همین خصوص گفت: «در حال حاضر اتوبوس‎های اخوان‎المسلمین به آتش کشیده شده و جراحات جدی به مردم وارد شده که اکثر آنان در وضعیت وخیمی به سر می‎برند. این امر اصلا قابل قبول نیست که مردم مصر از طریق تلویزیون‎های خود نظاره‎گر چنین وضعیتی باشند و ببینند که مصری‎ها با یک‎دیگر می‎جنگند.»

به گفته این مقام حزب اخوان‎المسلمین: « خواسته تظاهرکنندگان باید به دولت و شخص رئیس‎جمهور تسلیم شود نه به دفتر اخوان‎المسلمین چون هرچند که رئیس‎جمهور وابسته به این گروه بوده ولی تصمیماتی که می‎گیرد جدا از این گروه است.»

مردم مصر در پنجم ژانویه ۲۰۱۱ انقلابی را علیه رژیم حسنی مبارک دیکتاتور حامی رژیم اسرائیل، آغاز کردند و در نهایت موفق شدند در یازدهم فوریه ۲۰۱۱ به ۳۰ سال دیکتاتوری مبارک پایان دهند.

کد خبر 206036
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز