شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۸۵ - ۱۲:۱۸
۰ نفر

ایسنا: یک فوق تخصص گوارش گفت: درد شکم و تغییرات اجابت مزاج از شاخصه‌های اصلی و نمود بارز سندرم روده تحریک پذیر است.

دکترعلی اصغر کشاورزعضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه ، با بیان این که این بیماری یک بیماری مزمن و آزار دهنده است، اظهار کرد: بیماری سندرم روده تحریک پذیر دارای سیر طولانی و نوسانی است، به صورتی که ممکن است سالها با دردهای کم و زیاد دیده شود.

وی گفت: عوامل بوجود آورنده این بیماری از لحاظ علمی بطور کامل شناخته شده نیست، ولی فاکتورهای ژنتیکی و اشکالات سیستم حرکتی معده، روده و دستگاه گوارش مشخص کننده وجود این بیماری در فرد است.

وی نفخ شکم و تورم در شکم و سوزش معده و مجاری ادراری را از دیگر فاکتورهای تشخیص این بیماری عنوان کرد.

این فوق تخصص گوارش، جوانی و میانسالی را شایعترین سنین بروز این بیماری دانست و خاطرنشان کرد: اخیرا نقش عفونت‌های روده‌ی در تحریک این بیماری ثابت شده است، زیرا که این عفونت‌ها در صورت عدم درمان قطعی تغییرات و واکنشهایی در سیستم گوارش ایجاد می‌کنند که این امر به نوبه خود باعث طولانی شدن روند بیماری در افراد خواهد شد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با اشاره به این که برای این بیماری درمان ریشه‌ای و قطعی وجود ندارد، کم کردن استرس در زندگی ماشینی، کنترل فاکتورهای روحی - روانی و داشتن آرامش هر چه بیشتر را از راههای کنترل این بیماری اعلام کرد.

کشاورز در پایان با تاکید بر این که تغذیه در بهبود این بیماری مؤثر است اظهار کرد: این بیماران غذاهای نفاخ از جمله حبوبات، میوه، سبزی وشیر که ممکن است تشدید کننده علائم باشد را باید کمتر مصرف کنند.

کد خبر 206

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز