چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: کاردینال‌های ارشد کاتولیک چهارشنبه روز دوم در روند برگزیدن پاپ جدید را در واتیکان آغاز می‌کنند.

priests

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) روز سه شنبه تلاش ۱۱۵ کاردینال‌ برای انتخاب جایگزین پاپ بندیکت شانزدهم بدون نتیجه پایان یافت.

در نتیجه، رنگ سیاه دودی که از دودکش کلیسا خارج شد، نشان دهنده عدم توافق کاردینال‌ها بود.

براساس سنت‌های موجود، پس از هر بار رای گیری با ورقه، آرا در محفظه خاصی سوزانده می‌شود و دود آن از دودکش نصب شده بر فراز نمازخانه سیستین خارج می‌شود.

از صبح سه شنبه، کاردینال‌های مجاز به شرکت در انتخاب پاپ وارد مجتمع دربار واتیکان، مقر رهبر کلیسای کاتولیک شده‌اند تا جانشین پاپ بندیکت شانزدهم را که در پایان ماه فوریه از این سمت کناره گرفت انتخاب کنند.

به گزارش بی.بی.سی، از سال ١٩٧٠، تنها کاردینال‌هایی حق دادن رای در انتخاب پاپ جدید را دارند که در زمان برگزاری انتخابات، به سن ۸۰ سالگی نرسیده باشند و در نتیجه، در رای گیری برای گزینش جانشین بندیکت شانزدهم، تنها حدود ۶۰ کاردینال کهنسال‌تر مشارکت دارند.

پس از ورود کاردینال‌ها به واتیکان، مراسم مقدماتی تشکیل انجمن سری انتخاب پاپ چدید با برگزاری مراسم دعا در کلیسای سن پیتر آغاز شد و کاردینال‌ها برای شرکت در رای گیری، در ساعات بعد از ظهر به طور دستجمعی به سوی نمازخانه سیستین حرکت کردند.

روز گذشته کسانی که برای خدمت در زمان برگزاری انجمن سری انتخاب شده‌اند، مانند خدمتکاران و محافظان، با شرکت در مراسمی خاص، سوگند خوردند که از هرگونه اقدامی برای آگاهی از روند انتخاب پاپ و افشای آن، از جمله از طریق نصب وسایل استراق سمع، خودداری ورزند.

کاردینال‌های رای دهنده نیز پس از حضور در نمازخانه سیستین، یک به یک سوگند خوردند که جریان انتخاب پاپ را افشا نکنند و در غیر این صورت، از سوی کلیسا تکفیر خواهند شد.

دور اول رای گیری در حالی پایان یافته است که انتخاب هیچ یک از کسانی که از آنان به عنوان پاپ احتمالی نام برده می‌شود، قطعی به نظر نمی‌رسید.

پس از انتخاب پاپ جدید، از او درباره پذیرش تصمیم کاردنیال‌ها سوال می‌شود و در صورتی که پاسخ مثبت باشد، از او خواسته می‌شود نامی را که مایل است در مقام زعامت کلیسا مورد استفاده قرار دهد اعلام کند.

پاپ تازه بلافاصله پس از کسب حد نصاب آرا به "اتاق اشک" (انتخاب این اسم به این دلیل بوده است که پاپ‌های جدید بلافاصله پس از انتخاب شدن از هیجان یا به‌ دلیل وقوف بر سنگینی مسئولیت آینده خود اشک می‌ریخته‌اند) هدایت خواهد شد و در آنجا لباس سفید پاپی را که بلافاصله پس از استعفای پاپ، به سفارش خیاط متخصص در زمینه دوخت لباس‌های پاپی در سه اندازه مختلف دوخته شده است برتن خواهد کرد.

در پایان این مراسم، دوره رهبری دینی پاپ بر حدود یک میلیارد و دویست میلیون کاتولیک در سراسر جهان آغاز می‌شود.

معمولا، پاپ از میان کاردینال‌ها برگزیده می‌شود و پیش از رای گیری، از سه تن از کاردینال‌ها به عنوان "نامزدهای برتر" انتخاب به مقام پاپ جدید نام برده می‌شد.

کاردنیال آنجلو اسکولا، ایتالیایی، کاردینال اودیلو شرر، برزیلی و کاردینال مارک اولت، کانادایی، کسانی بودند که ناظران شانس آنها را بیش از سایرین تلقی می کردند، هر چند در گذشته، نتیجه رای گیری برای انتخاب پاپ گاه کاملا غیرمنتظره بوده است.

اسامی چند کاردینال دیگر از اتریش، مجارستان، مکزیک، فیلیپین، آمریکای جنوبی و ایالات متحده نیز در میان کسانی ذکر شده بود که احتمال انتخاب آنان وجود داشت.

پس از انتخاب پاپ جدید، مراسم رسمی ادای سوگند او برگزار می شود و در پی آن، علاوه بر مقام اسقفی رم و زعامت کلیسای کاتولیک جهان، فرمانروایی کشور واتیکان را نیز برعهده خواهد داشت.

به اعتقاد پیروان کلیسای کاتولیک، پاپ جدید به عنوان نایب مسیح بر زمین، عضوی از سلسله ای است که با رهبری سن پیتر (پطرس قدیس) از حواریون برجسته عیسی مسیح آغاز شد و تا کنون ادامه داشته است. پاپ جدید دویست و شصت و ششمین عضو از این سلسله خواهد بود.

معمولا رهبران کلیسای کاتولیک، مقام خود را تا زمان مرگ حفظ می کنند اما پاپ بندیکت شانزدهم، در اقدامی کم سابقه، پس از چندین قرن، نخستین پاپی بود که از مقام خود کناره گرفت و "بازنشسته" شد.

کد خبر 205273

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز