چهارشنبه ۲۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۵:۳۵
۰ نفر

گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: به‌رغم تأکید رئیس‌جمهور و تکالیف قانونی تعیین شده برای شورای رقابت در زمینه تدوین ضوابط قیمت‌گذاری کالاها و خدمات انحصاری و تعیین موقت این ضوابط در نشست اخیر این شورا، روز گذشته شرکت‌های خودروسازی و سازمان حمایت در اقدامی هماهنگ قیمت‌های جدید خودرو را با کاهش پنج درصدی اعلام کرده‌ و برخی دست‌اندرکاران صنعت خودرو از ملغی شدن مصوبه اخیر شورای رقابت در زمینه تعیین ضوابط قیمت‌گذاری خودرو خبر می‌دهند.

 با دکتر جمشید پژویان رئیس شورای رقابت گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • قیمت‌های جدید اعلام شده خودرو، تا چه حد واقعی است؟

قیمت‌های اعلام شده خودرو غیرقانونی است. در نشست هفته گذشته شورای رقابت با حضور وزیر صنعت و قائم‌مقام وی، آقای غضنفری تعیین ضوابط قیمت‌گذاری خودرو را پذیرفتند، از این‌رو سازمان حمایت برای رسیدن هر چه سریع‌تر اطلاعات به شورای رقابت برخی کارشناسان را معرفی کرد تا با کارگروه همکاری کنند.

  • با این روند قیمت‌های نهایی خودرو براساس ضوابط شورای رقابت تا چه زمانی اعلام خواهد شد؟

با تدوین این ضوابط قیمت‌های قانونی خودرو تا دو روز دیگر حداکثر تا یکشنبه هفته آینده توسط سازمان حمایت اعلام خواهد شد.

  • پیش دستی خودروسازان در اعلام قیمت‌های جدید را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

این اقدام خودروسازان و سازمان حمایت نوعی فرار به جلو محسوب می‌شود.تعجب می‌کنم مگر تنها شورای رقابت است که به امر مردم وظایف خود را انجام می‌دهد یا اینکه وزارت صنعت و سازمان حمایت نیز باید اینگونه باشند. متأسفانه سازمان حمایت با فراموش کردن فلسفه وجودی خود حمایت از حقوق مصرف‌کننده را به کلی فراموش کرده است، حتی نمی‌توان یک مورد را پیدا کرد که سازمان حمایت در استیفای حقوق مصرف‌کننده علیه یک شرکت خودروسازی یا تولید‌کننده حکمی صادر کرده باشد که واقعا منجر به تأمین حقوق مشتریان شود. در مقابل سازمان حمایت هرآنچه تصویب و ابلاغ کرده در جهت حمایت از تولید‌کننده بوده و به همین دلیل وقتی از خودروسازان خواستیم تا آنالیز قیمت تمام‌شده خود را برای تعیین ضوابط قیمت‌گذاری به شورای رقابت ارائه کنند از این کار امتناع کرده و در عوض با دور زدن شورای رقابت درخواست قیمت‌های جدید را به سازمان حمایت دادند.

  • درج قیمت‌های جدید خودرو در سامانه 124 تا چه حد قابل توجیه است؟

نمی‌دانم سازمان حمایت چه منافعی دارد که خود را وسط انداخته و در جهت منافع شرکت‌های خودروسازی اقدام می‌کند.

  • اما خودروسازان از ملغی شدن مصوبه شورای رقابت خبر داده‌اند.

بسیار متأسفم که در اظهارنظر بی‌اساس برخی افراد هیچ قانونی حاکم نیست. در جلسه اخیر با برخی از اعضای کمیسیون اصل 90مجلس بحث و در نهایت تأکید شد که شورای رقابت دستورالعمل نهایی را هر چه زودتر اعلام کند. علاوه بر این کمیسیون اصل 90که وظایف بسیار خطیری دارد، هیچ وظیفه‌ای در قبال ملغی کردن مصوبه شورای رقابت ندارد.

  • آیا تضمینی برای اعلام قیمت‌های جدید خودرو توسط سازمان حمایت پس از تدوین ضوابط قیمت‌گذاری وجود دارد؟

به‌زودی شورای رقابت این دستورالعمل را تدوین خواهد کرد و با این روند قیمت قانونی و کاهش‌یافته خودرو تا روز شنبه یا حداکثر یکشنبه هفته آینده توسط سازمان حمایت اعلام خواهد شد. بدیهی است هرگونه کوتاهی سازمان حمایت در اعلام قیمت‌ها براساس ضوابط قانونی تعیین شده و اجرای قیمت‌های جدید، خلاف قانون است.

 

کد خبر 205154

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز