دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۵:۳۵
۰ نفر

گروه شهری - محمد باریکانی: استقبال از نوروز صبح دیروز با حضور هیأت دولت و سفرا و نمایندگی‌های خارجی مقیم تهران در سالن اجلاس سران برگزار شد.

مراسم دولتی استقبال از نوروز

مراسم ملی استقبال از نوروز که پیش‌تر با عنوان جشن ملی نوروز در دعوتنامه سازمان میراث فرهنگی به آن اشاره شده بود در حالی با عنوان مراسم ملی استقبال از نوروز برگزار شد که مهمانانی از استان‌های سراسر کشور نیز در این مراسم حضور داشتند. نکته جالب در این مراسم حضور هنرمندان سینما و تئاتر و موسیقی محلی از سراسر ایران بود. نکته دیگر پوشش‌های محلی‌‌ای بود که مهمانان این مراسم بر تن کرده بودند.

محمد حسین فراهانی مدیرکل اداره میراث فرهنگی استان تهران نیز ازجمله مسئولان حاضر در این مراسم بود که با لباس محلی و کلاه سنتی با نقش بتجقه در این مراسم حاضر شده بود و در ردیف نخست و در زاویه دید رئیس‌جمهور و معاونان وی نشست.

یک روز پیش‌تر از این مراسم، رئیس سازمان میراث فرهنگی در مراسم گشایش خانه گردشگری استان‌ها در مجموعه تاریخی - فرهنگی نیاوران گفته بود که از رئیس‌جمهور خواهش کرده است تا جلسه هیأت دولت را به عصر روز برگزاری مراسم ملی استقبال از نوروز منتقل کند تا هیأت دولت نیز بتواند در این مراسم حضور پیدا کند. از نکات جالب دیگر این بود که دقایقی پس از شروع مراسم رسمی استقبال از نوروز میرتاج الدینی معاون حقوقی و پارلمانی رئیس‌جمهور که در سفر به ونزوئلا نیز از همراهان احمدی‌نژاد بود مراسم را ترک کرد.

دقایق ابتدایی مراسم استقبال از نوروز با پخش ترانه مرحوم فرهاد خواننده موسیقی پاپ شروع شد و پس از آن سمبل‌ نوروز که حاجی فیروزها هستند وارد سالن اصلی اجلاس سران شدند و با لباس‌های خاص این نماد نوروز ایرانی در مقابل رئیس‌جمهور و هیأت دولت به اجرای برنامه پرداختند. یکی از حاجی فیروزها در حضور نمایندگان خارجی و مهمانان حاضر در مراسم گفت: مردم ایران باید با داشتن چنین رئیس‌جمهوری همیشه شاد باشند.

پس از این سخن، حاجی فیروزها با آن لباس سرخ و صورت سیاه که جنبه نمادین در نوروز ایرانی دارد با یکدیگر خواندند: «حالا. . . بشکن بشکنه، بشکن. من نمی‌شکنم، بشکن. . . .» این اجرا البته با تذکر مسئولان اجرایی برگزاری مراسم روبه‌رو شد و در حضور هیأت دولت و نمایندگان خارجی به حاجی فیروزها تذکر داده شد که از برنامه خارج شوند.

بابا نوروز و ننه سرما نیز که از دیگر شخصیت‌های نمادین نوروز ایرانی هستند در این مراسم با اجرای یک نمایش کوتاه به هیأت دولت نزدیک شدند و در حضور سفرای خارجی و دیگر اعضای هیأت دولت، بابا نوروز در دستان رئیس‌جمهور و مشایی، ملک‌زاده رئیس سازمان میراث فرهنگی، رحیمی معاون اول رئیس‌جمهور، بقایی معاون اجرایی ریاست‌جمهوری و سیدحسن موسوی، رئیس دفتر رئیس‌جمهور که غیراز رئیس‌جمهور همگی یک دوره ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری را تجربه کردند، گلاب ریخت.

ننه سرما نیز پس از احوالپرسی با رئیس‌جمهور این‌بار نه در کسوت آن ننه سرمای جشن نوروز که همچون بسیاری دیگر از شهروندان ایرانی که از فرصت دیدار با مقامات استفاده می‌کنند نامه‌ای به‌دست رئیس‌جمهور داد.هیأت دولت که جلسه صبح دیروز خود را به‌منظور حضور در مراسم ملی استقبال از نوروز به تعویق انداخته و به همراه رئیس‌جمهور به سالن اجلاس سران آمده بودند،در کنار سفره هفت سین چیده شده در سالن اصلی اجلاس سران نشستند البته برخی طرح‌ها را نیز به‌دست رئیس‌جمهور رساندند تا در هنگام اجرای برنامه‌ها در این مراسم به امضای رئیس‌جمهور برسد.حضور رئیس‌جمهور و هیأت دولت در مراسم ملی استقبال از نوروز در حالی بود که گروه‌های رقص‌های محلی از سراسر ایران نیز در این مراسم به استقبال از نوروز رفتند.

برنامه‌ریزی این مراسم بزرگ که با حضور نمایندگان و سفرای خارجی و حتی هیأت دولت برگزار شد ضعف‌هایی داشت که از آن جمله می‌توان به تغییر چند مرحله‌ای کانداکتور برنامه‌ها و قطع کردن برنامه مجری‌ها اشاره کرد. سالار عقیلی خواننده موسیقی کلاسیک کشور نیز که برای اجرای قطعاتی به این برنامه آمده بود به‌دلیل نبود فضای کافی برای ارکستر آکادمیک تهران و ضعف سیستم صوتی در حضور دکتر احمدی‌نژاد و هیأت دولت و نمایندگان خارجی گفت: برنامه‌ها هر چه بزرگ‌تر باشد دردسرهایش هم به همان اندازه بزرگ است.

تکتم خوانی آذری‌ها، رقص دستمال کردها، آیین نوروزخوانی گیلانی‌ها و رقص سنتی سیستان و رقص شمشیر عرب‌های خوزستان نیز ازجمله مراسم‌های ویژه برگزار شده در این روز بود.منوچهر جهانیان معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی نیز در ادامه این مراسم گفت که حضور هیأت دولت در مراسم استقبال از نوروز نشان‌دهنده اهمیت این جشن ایرانی در کشور و بین مردم ایران است.وی افزود: حضور هیأت دولت در این مراسم کمک می‌کند تا فرصتی برای دستگاه‌های دولتی و غیردولتی ایجاد شود که مسافران نوروزی هر چه بیشتر از سفرهای نوروزی خود لذت ببرند.

جهانیان همچنین از اجرای برنامه‌های ویژه نوروز در 31 استان کشور از25 اسفندماه خبر داد و خطاب به مشایی که به مراسم استقبال از نوروز آمده بود،گفت: از آقای مشایی درخواست می‌کنم به‌عنوان رئیس دبیرخانه جنبش عدم‌تعهد نمادهایی از نوروز ایرانی را به نشانه روحیه محبت و صلح‌طلبی ایرانی‌ها برای اعضای جنبش عدم‌تعهد ارسال کند.در ادامه این مراسم نمایندگانی از استان‌های سراسر کشور با گویش‌های محلی به معرفی جاذبه‌های گردشگری استان خود با شعر و نمایش پرداختند.

مراسم ملی استقبال از نوروز که از 9صبح دیروز با حضور هیأت دولت و سفرا و نمایندگی‌های خارجی مقیم تهران برگزار شده بود به‌گونه‌ای بود که هر ساعت یکی از وزرا به آرامی مراسم را ترک کردند و تا ساعت 13دیروز و دو ساعت پیش از پایان مراسم بیش از نیمی از وزرای دولت مراسم را ترک کرده بودند.

کد خبر 204860

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز