دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۶:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: با نزدیک شدن به فصل بهار و گرده افشانی گل‌ها، اغلب مشکلاتی مانند عطسه، آبریزش ، خارش بینی و قرمزی چشم‌ها در برخی افراد بروز می‌کند که از آن به آلرژی تعبیر می‌شود

چطور آلرژی‌های فصلی را کنترل کنیم؟

آلرژی ها در فصول مختلف سال به ویژه در فصل بهار و پاییز بیشتر ظاهر می‌شوند و مشکلات زیادی ازجمله عطسه‌های متوالی را در فرد ایجاد می‌کنند.

نجم الدین کلانتری، فوق تخصص آسم و آلرژی در این مورد گفت: آلرژی‌ها بر دو نوع فصلی و دایمی تقسیم بندی می‌شوند . آلرژی‌های دایمی که در تمام طول سال علایم آن در فرد وجود دارد و آلرژی‌های فصلی که مخصوص فصل خاصی است و در آن ایام سال در فرد شدت می‌یابد.

وی در مورد آلرژی‌های فصل بهار اظهار داشت: برخی افراد به گرده گل‌ها، درخت‌ها و چمن‌ها حساسیت دارند و از آنجایی که در فصل بهار میزان گرده افشانی گل‌ها بیشتر است، این نوع آلرژی‌ها نیز شیوع بیشتری دارد؛ به همین دلیل به اصطلاح به آن آلرژی بهاره یا آلرژی فصلی می‌گویند.

وی یادآور شد که آلرژی چند علامت خاص مانند خارش، آبریزش و گرفتگی بینی و عطسه دارد، البته تمام این علایم در افراد مبتلا دیده نمی‌شود و ممکن است فردی تنها یکی از این علایم را داشته باشد.

علایم آلرژی به علایم بیماری سرماخوردگی بسیار شباهت دارد و در بسیاری از موارد با این بیماری به خصوص در افرادی که برای اولین بار آلرژی در آنها بروز کرده است، اشتباه گرفته می‌شود.

به طور کلی در صورتی که علایم ذکر شده بیش از دو هفته طول بکشید، فرد دچار آلرژی شده است و نباید داروهای سرماخوردگی مصرف شود. البته علایمی مانند خارش بینی، چشم‌ها و پوست بدن از علایم مشخصه آلرژی است و در سرماخوردگی فرد با چنین علایمی روبه رو نمی‌شود.

دکتر کلانتری همچنین توضیح داد: آلرژی چند مشخصه خاص دارد که می‌توان از طریق آنها این بیماری را تشخیص داد؛ مهمترین این علایم تب است. در آ لرژی تب ایجاد نمی‌شود اما در عفونت‌ها و سرماخوردگی‌ها تب، خستگی و بدن درد در فرد بروز می‌کند.

کلانتری افزود: طولانی شدن و تکرار زیاد علایمی مانند عطسه و آبریزش بینی و یا بروز این دسته از علایم در شرایط و یا محیط‌های خاص نشان دهنده بیماری آلرژی است.

درمان آلرژی اهمیت بسیار زیادی دارد چراکه اگر این بیماری کنترل نشود، به تدریج پیشرفت و در مسیر مجرای تنفسی التهاب ایجاد می‌کند و به این ترتیب فرد مستعد ابتلا به آسم می‌شود.

اگرچه از روش‌های درمانی متعددی برای درمان آلرژی استفاده می‌شود، اما هیچ یک از این روش‌ها درمان قطعی نیستند و تنها موجب تسکین علایم بیماری می‌شوند.

متخصص آسم و آلرژی در این مورد گفت: برای مقابله با آلرژی‌های فصلی بهترین کار این است که دو تا سه هفته پیش از شروع فصل فرد به پزشک مراجعه و درمان خود را شروع کند.

کلانتری با بیان اینکه برخی داروها برای این دسته از بیماران تجویز می‌شود که تنها علایم بیماری را کنترل کند، افزود: در آلرژی‌های بهاره بهتر است فرد در طول روز از حضور در محیط‌های باز خودداری کند، پس از ورود به خانه دست و صورت خود را شسته و لباس‌ها را تعویض و در محیط‌های باز از عینک‌هایی با شیشه بزرگ و ماسک‌های فیلتردار استفاده کند.

وی ادامه داد: همچنین در و پنجره‌های خانه باید بسته باشد، اتاق خواب تهویه مناسبی داشته باشد و لباس‌های شسته شده در فضای خانه خشک نشوند.

کلانتری گفت: برخی از مواد غذایی، عطرها و بوها نیز محرک است و می‌تواند علایم آلرژی را به ویژه در افرادی که دارای آسم هستند، تشدید کند.

وی اظهار داشت: بهترین درمان برای آلرژی استفاده از روش ایمونوتراپی است؛ در این روش آزمایش خاصی از فرد گرفته می‌شود تا حساسیت فرد به نوع ماده آلرژی‌زا تشخیص داده شود. سپس آن ماده خاص که فرد نسبت به آن آلرژی دارد را به تدریج ازطریق تزریق وارد بدن می‌کنند تا بیمار نسبت به آن حساسیت زدایی شود. به این ماده تزریقی اصطلاحا ˈواکسن ˈ گفته می‌شود اما سیستم عملکردی آن با واکسن متفاوت است؛ این ماده را علاوه بر تزریق می‌توان به شیوه خوراکی با قرص‌های زیرزبانی نیز استفاده کرد.

کلانتری خاطرنشان کرد : گاهی دوره درمان آلرژی به طریق ایمونوتراپی دو تا سه سال به طول می انجامد تا به طور کلی آلرژی در بدن فرد ریشه کن شود. در ایران نیز این روش به کار برده می‌شود اما تنها به طریق تزریقی.

به طور کلی باید گفت آلرژی زمینه ارثی و ژنتیکی دارد اما عوامل محیطی هم می‌تواند آن را از حالت بالقوه به حالت بالفعل درآورد؛ مصرف غذاهای آماده و افزایش آلودگی‌های محیطی به ویژه در شهرهای صنعتی موجب شده است هر سال شاهد افزایش چشمگیر تعداد مبتلایان به انواع آلرژی باشیم.

آلرژی می‌تواند به صورت ناگهانی یا تدریجی ایجاد شود و کمتر از چند دقیقه یا بیشتر از چند سال ادامه داشته باشد. بنابراین به نظر می‌رسد بهترین راه پیشگیری همان دوری از عوامل آلرژی زا باشد.

منبع: ایرنا

کد خبر 204854
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز