شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۸:۳۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: ویژه‌‌نامه نوروزی همشهری آیه با مطالب متنوعی در حوزه سبک زندگی دینی در 116 صفحه منتشر شد.گفت‌وگوی ویژه این شماره آیه که تصویر جلد مجله را هم به خود اختصاص داده، با استاد شیخ حسین انصاریان انجام شده است.

آیه

این چهره شناخته شده مذهبی در بخش‌هایی از گفت‌وگوی خود، ماجرای طلبه شدنش را بیان کرده است: « طلبه شدن من دلایل بسیاری داشت که یکی از آنها به پدرم مربوط است. پدرم می گوید: «وقتی برای داشتن فرزند دعا می کردم، از خدا خواستم که فرزندم را اهل فضل و علوم دینی قرار دهد.» پدرم آنقدر از طلبه شدن من رضایت داشت که بارها گفته از اینکه این دعا را در مورد فرزندان دیگرش نکرده، پشیمان است!»

عزت‌الله انتظامی یکی دیگر از میهمان نوروزی همشهری آیه است که در گفت‌گویی مفصل از دغدغه‌های دینی‌اش گفته و اینکه شب‌های عید با امام رضا(ع) قرار دارد.

گفت‌وگوهای دیگر همشهری آیه نیز از این قرار است:

مگر می‌شود نماز را دوست نداشت؟/ گفت‌وگو با هادی مقدم دوست، کارگردان فیلم «سر به مهر» که نخستین محصول سینمای ایران درباره نماز محسوب می‌شود.
روزی 5 قلوها را خدا می‌دهد نه ما!/ گفت‌وگو با پدر و مادر دماوندی که صاحب فرزندان 5 قلو شده‌اند و توکلشان به خداست.
خانه بدون میهمان مثل قبرستان است/ گفت‌وگو با دکتر فروغ نیلچی‌زاده با همراهی مادرش.
حلال‌تر از نان ما پیدا نمی‌کنید/ گفت‌وگو با کارگران معده ذغال‌سنگ نیاسر روزی‌شان را از دل سنگ‌های سیاه بیرون می‌کشند.
پرونده ویژه این شماره همشهری آیه درباره نگاه اسلام به نوروز است. در این پرونده ابتدا صحت و سقم روایات‌هایی که درباره نگاه اسلام به نوروز آمده، بررسی شده و در ادامه هر کدام از سنت‌هایی نوروزی ایرانی‌ها از نظر اسلام ارزیابی شده که به این موارد می‌توان اشاه کرد:

سفر/ مجموعه‌ای از توصیه‌های کاربردی دین برای آنهایی که قصد دارند در ایام نوروز به مسافرت بروند. آدابی که به قبل، هنگام و بعد از سفر مربوط می‌شود. در این بخش همچنین پیشنهاد گردشگری ایرج میلانی برای سفر به مشهد آورده شده و داستان‌هایی از سفرهای اهل بیت و بزرگان دین آمده است.
شادی/ این بخش پاسخی است برای آنها که اسلام را منحصر به ماتم و اندوه می‌دانند. در این قسمت گفت‌وگویی با استاد محسن قرائتی انجام شده و ایشان تاکیده کرده که ما باید خنده حلال را یاد بگیریم.در ادامه چند نمونه از شوخ طبعی‌هایی اهل بیت و بزرگان دین منتشر شده که ثابت می‌کند شوخی و خنده نیز در اسلام جایگاه قابل توجهی دارد.
«نظافت و خانه تکانی» و «صله رحم» و «عیدی دادن» نیز از دیگر رسوم نوروزی ما ایرانی‌هاست که در شماره نوروزی آیه از نظر اسلام مورد بررسی قرار گرفته است.

یکی دیگر از بخش‌های شماره نورزو این مجله، پرونده‌ای است که به موضوع «روحانی در قاب سینما» می‌پردازد. در این پرونده 25 روحانی مطرح کشور، سید رضای طلا و مس را به عنوان بهترین روحانی سینمای ایران انتخاب کرده‌اند. گفت‌وگو با بهروز شعیبی بازیگر این نقش ماندگار و حجت‌الاسلام سرلک، مدیر برگزاری نخستین جشنواره «روحانی در قاب سینما» از دیگر بخش‌های این پرونده است.
توصیه‌های دین برای سرگرم شدن در ایام نوروز، مرور مهم‌ترین رویدادهای دینی امسال و یادداشت‌های اختصاصی از چهره‌های مذهبی تاثیر گذار نیز از بخش‌های قابل توجه این شماره آیه محسوب می‌شود که هم اکنون می‌توانید از کیوسک‌های مطبوعاتی سراسر کشور آن را تهیه کنید.

کد خبر 204688
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز