چهارشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۵:۳۳
۰ نفر

گروه شهرستان‌ها- حامد فوقانی: شب عید نزدیک است و کسب و کار راسته ماهی‌فروشان در بازار نیز کم‌کم به‌خاطر سنت‌ خوردن سبزی‌پلو با ماهی شب عید هم که شده رونق می‌یابد.

ماهیگیری

 در این میان هنگام خرید شاید برچسب قیمت‌ها چشمتان را حسابی گرد کند چراکه قیمت برخی از انواع ماهی به‌ویژه ماهی‌های شمال نسبت به چندی پیش تفاوت محسوسی پیدا کرده‌است؛ اگرچه با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال زمان صید ماهیانی مثل ماهی سفید فرا می‌رسد و طبق افزایش عرضه، قیمت‌ها باید کاهش پیدا کند اما عوامل دیگری باعث شده تا نه‌تنها این قیمت کاسته نشود بلکه روزبه‌روز افزایش یابد. یکی از شهروندان گیلانی در این خصوص به خبرنگار ما گفت: طی‌ماه گذشته قیمت برخی از انواع ماهی یکباره نزدیک به 5/2 برابر رشد کرده است. وی افزود: گاهی ماهی به مقدار کافی به بازار عرضه نمی‌شود. مهدی عوض‌پور شهروند شهر رشت نیز گفت: یکی از مهم‌ترین مراکز خرید ماهی به شهرستان شفت انتقال یافت و از آن پس کم‌کم/ قیمت ماهی به‌خصوص ماهی سفید گران شد.

وی ادامه داد: عراقی‌ها یکی از مشتریان پر و پا قرص این مرکز به‌حساب می‌آیند. آنها ماهی‌ها را پس از چوب زدن یکجا خریداری کرده و با خودروی خود که یخچال هم ندارد به عراق یا شهرهای مرزی می‌برند و به‌فروش می‌رسانند. وی اضافه کرد: همین موضوع باعث شده از یک‌طرف گاهی ماهی به مقدار کافی به‌دست بازاریان رشت نرسد و از سوی دیگر نیز قیمت ماهی به‌خاطر پیدا شدن مشتری خارجی گران شود. به گفته این شهروند، یک‌‌‌ماهی سفید درشت در بازار رشت بالای 43هزار تومان قمیت دارد. کارشناس بازار اداره کل شیلات استان گیلان نیز در رابطه با افزایش قیمت ماهی شمال به خبرنگار ما گفت: یکی از دلایل مهم افزایش قیمت ماهی طی دو‌ماه اخیر به بالا رفتن هزینه حمل‌ونقل این فراورده گوشتی به سایر شهرها برمی‌گردد. عابدین مرادخانی اظهار کرد: وقتی هزینه‌های معیشتی صیادان و عرضه‌کنندگان افزایش می‌یابد، بالطبع قیمت ماهی نیز باید افزایش یابد. وی در رابطه با خریداری شدن ماهی توسط دلالان عراقی گفت: ماهی‌هایی که این افراد می‌خرند و به کشورشان می‌برند بیشتر از نوع کپور است. مرادخانی با اشاره به نقش صادرات در رونق تولید و اعلام اینکه برخی از پرورش‌دهندگان ماهی به‌خاطر ضرر قصد دارند استخرهای خود را تغییر کاربری دهند، بیان کرد: این درحالی است که صادرات ماهی می‌تواند به آنها در جهت رشد تولید داخلی کمک کند؛ البته نظارت نباید فراموش شود.

کاهش صید

این کارشناس اقتصادی همچنین از کاهش صید ماهی استخوانی امسال نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: البته با شرایط موجود امیدواریم این مقدار کاهش تا پایان سال جبران شود. وی ادامه داد: هرساله به اندازه کافی رهاسازی ماهی صورت می‌گیرد ولی صید کاملا اتفاقی به‌حساب می‌آید و بستگی به شرایط جوی نیز دارد. بنابراین به‌نظر می‌رسد شرایط هوای توفانی و سرما در کنار عواملی همچون وجود لجن بسیار در دریا باعث کاهش صید ماهی استخوانی در دریای خزر شده است.رئیس اتحادیه پره مازندران نیز چندی پیش نامساعد بودن شرایط آب و هوایی و مواج شدن دریای خزر را دلیل کاهش میزان صید در سال‌جاری عنوان کرد و گفت: بالابودن قیمت ماهی سبب شد تا صیادان انگیزه بیشتری برای ادامه صید داشته باشند. آقاپور اعلام کرد: بالا بودن قیمت ماهیان دریایی سبب شده تا قیمت انواع ماهی پرورشی نیز افزایش یابد. وی صادرات ماهیان پرورشی را هم از دیگر دلایل بالا بودن قیمت این نوع ماهی در مازندران برشمرد.

افزایش قیمت خوراک آبزیان

سازمان شیلات ایران نیز علت افزایش قیمت ماهی را افزایش قیمت خوراک آبزیان اعلام کرده است، به‌طوری که فقط همین مسئله افزایش 30درصدی قیمت برخی از انواع ماهی را در پی داشته است. عیسی گلشاهی، مدیرکل دفتر بهبود کیفیت، فراوری و توسعه بازار آبزیان در این رابطه به ایسنا گفت: افزایش قیمت محصولات شیلاتی در روزهای پایانی سال تا حدودی طبیعی و منطقی است اما دلیل اصلی این افزایش قیمت، افزایش قیمت خوراک آبزیان است. وی افزود: کارخانه‌های تولید‌کننده خوراک آبزیان به‌دلیل دسترسی نداشتن به نهاده‌ها و مواداولیه تولید، قیمت خوراک آبزیان را افزایش داده‌اند. وی ادامه داد: با حمایت از یک شرکت‌ نیمه‌خصوصی وابسته به وزارت جهادکشاورزی بخشی از نهاده مورد نیاز برای تولید خوراک آبزیان با استفاده از ارز مرجع و بخشی دیگر نیز با ارز مبادلاتی وارد شده است. گلشاهی اضافه کرد: هزینه تمام‌شده برای تولید‌کنندگان به ازای هر کیلوگرم قزل‌آلا حدود هفت‌هزارتومان بوده و براساس اعلام سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان 10 تا 15درصد سود برای محصولات شیلاتی از تولید تا بازار منطقی است.

کد خبر 204211

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز