گروه شهری: دیروز در جلسه علنی شورای شهر تهران به مناسبت هفته منابع طبیعی و روز درختکاری از شهرداری تهران به‌دلیل تلاش‌های صورت گرفته در توسعه فضای سبز تقدیر شد.

شهر

در این‌باره مهدی چمران رئیس شورای شهر، حمزه شکیب رئیس کمیسیون عمران، خسرو دانشجو سخنگوی شورای شهر، معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط‌زیست و احمد مسجد جامعی عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر هر کدام ضمن تأکید بر اینکه توسعه فضای سبز، راهی مؤثر در لطافت هوا و کاهش انواع آلودگی‌هاست خواستار آن شدند تا با دعوت از مسئولان حوزه شهرسازی تمهیداتی اندیشیده شود تا هنگام ساخت‌وسازها به‌راحتی اجازه جابه‌جایی درخت داده نشود علاوه بر این از معاون شهرسازی شهردار تهران نیز خواسته شد تا به ارائه گزارشی درباره چگونگی اجرای مصوبه باغات بپردازد.

از نظر اعضای شورای شهر به‌رغم اینکه شهرداری تهران در امر توسعه و حفظ فضای سبز درون شهری و برون شهری موفق بوده اما در بحث فضای سبز خصوصی و حیاط منازل شهروندان و باغات نیازمند تلاش مضاعف و بازنگری در قوانین شهرسازی و همچنین مصوبه باغات هستیم.

خسرو دانشجو دراین باره گفت: اگر منصفانه نگاه کنیم نمونه‌های متعددی از اقدامات شهرداری تهران در گسترش فضای سبز و بوستان‌های عمومی را مشاهده می‌کنیم که ازجمله آنها احداث بوستان ولایت و توسعه کمربند سبز اطراف تهران است. اخیرا نیز تفاهمنامه‌ای میان سازمان پارک‌ها، سازمان منابع طبیعی و دانشگاه علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد امضا شده و قرار است متعاقب آن 250هکتار اراضی شمال غرب تهران در اختیار سازمان پارک‌ها قرار بگیرد و تبدیل به فضای سبز شود.

معصومه ابتکار رئیس کمیته محیط‌زیست شورای شهر نیز با اشاره به اهمیت کاشت درخت و توجه به آن در فرهنگ ایرانی و اسلامی تصریح کرد: انصافا شهرداری تهران تلاش‌های بسیاری در توسعه فضای سبز و تعادل‌بخشی در امر توزیع فضای سبز انجام داده است. ابتکار به نهضت کاشت هفت میلیون نهال از سوی شهرداری تهران اشاره کرد و از شهروندان تهرانی خواست تا به نهضت کاشت نهال بپیوندند.

احمد مسجدجامعی طی اظهاراتی خواستار آن شد تا ضمن توجه به توسعه کمی فضای سبز به بحث کیفیت فضای سبز و حفظ گونه‌های متکثر و تنوع طبیعت تهران نیز توجه شود اما مهدی چمران رئیس شورای شهر در جمع‌بندی اظهارات انجام شده گفت: نتیجه عملی این صحبت‌ها این است که سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران کارخود را به‌خوبی انجام می‌دهد و هکتار هکتاربه مساحت فضای سبز شهرتهران می‌افزاید اما در شهرداری‌های مناطق عکس آن عمل می‌شود و اصراری به حفظ گونه‌های فضای سبز خصوصی نیست به همین دلیل به‌نظر می‌رسد باید دراین باره اصلاحاتی از سوی شهرداران مناطق اعمال شود. چمران درعین حال از تلاش شهرداری تهران برای تملک باغات کن سخن گفت و از اینکه این باغات به سرنوشت باغات طرشت دچار نخواهند شد ابراز خوشحالی کرد.

تصویب کمک سه میلیارد تومانی شهرداری تهران به زنان سرپرست خانوار

دیروز اعضای شورای شهر تهران با تصویب لایحه‌ای به شهرداری تهران مجوز دادند تا سقف 30میلیارد ریال مازاد بر سقف اعتبارات مصوب در ماده17 در بودجه سنوات شهرداری از محل منابع مالی حاصل از فروش اموال اسقاط و مستهلک مازاد مطابق مقررات به زنان سرپرست خانوار یا بدسرپرست کمک کند.

مهدی چمران در پاسخ به برخی اعتراضات مطرح‌شده از سوی اعضا مبنی بر اینکه این لایحه مصداق آیه شریفه قرآن که می‌فرماید از آنچه دوست دارید برای بخشیدن استفاده کنید نیست و‌شان خانواده‌های خود سرپرست و کرامت انسانی آنها رعایت نشده است گفت: اصل بحث این نیست که میز یا صندلی شکسته به کسی بدهند تا موجب کسر‌شان کسی باشد بلکه صحبت بر سراین است که شهرداری اقدام به تعمیر و بازسازی این وسایل کرده و آنها را می‌فروشد و چون برای هبه کردن پول آن نیاز به مصوبه شورا دارد این لایحه را ارائه کرده است تا شورای شهر هم اجازه این هبه را به شهرداری بدهد و هم اینکه میزان هبه رقمی است که مبلغ آن باید به ماده16 اضافه شود تا این کار قابل انجام باشد بنابراین هیچ نگرانی بابت عدم‌رعایت کرامت خانواده‌ها وجود ندارد.

رسول خادم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران نیز گفت: امکان کنترل بسیار محدود است و به همین‌خاطر بهتر است به‌عنوان کمک به ردیف‌های مربوط به زنان سرپرست خانوار اجازه فروش اثاثیه و لوازم اسقاط و مستهلک مازاد تا سقف سه میلیارد تومان داده شود.

فیروزفر مدیر ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار شهرداری نیز با بیان اینکه تعداد زنان سرپرست خانوار در ماه‌های اخیر چند برابر شده است، گفت: تاکنون 1304نفر به این ستاد معرفی شده‌اند که برای تمامی آنها پرونده تشکیل شده و با بررسی کامل شرایط آنها رسیدگی لازم صورت گرفته است.

بنا براین گزارش روز گذشته سیدجعفر تشکری هاشمی معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران در جلسه شورای شهر حاضر شد تا از اعضای شورا درخواست کند در مصوبه مربوط به ادغام دو شرکت کنترل ترافیک و کنترل کیفیت هوا تجدید نظر کرده و این دوشرکت حذف نشوند.

درنهایت پس از بحث‌های بسیار قرار براین شد که شرکت کنترل ترافیک حذف شده و از این پس زیرنظر سازمان حمل ونقل و ترافیک فعالیت داشته باشد اما در مورد شرکت کنترل کیفیت هوا قرار شد تا موضوع به‌منظور بررسی بیشتر به کمیسیون‌های برنامه و بودجه و توسعه عمران فرستاده شود و پس از آن تصمیم‌گیری نهایی صورت گیرد.

کد خبر 204171
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز