همشهری آنلاین: رحیم مشایی با بیان اینکه «ترس یا بی‌اعتمادی ملت‌ها نسبت به حضور در صحنه بین‌المللی مانع از دستیابی اجماع جهانی برای تصمیم‌گیری‌های مهم است»، گفت: تنها راه پیش روی ملت‌ها این است که همه دست به دست هم داده و در ایجاد مدیریت مشترک جهانی با هم مشارکت کنند.

اسفندیار رحیم مشایی، رییس دبیرخانه جنبش عدم تعهد دوشنبه 14 اسفند ماه در دیدارهای جداگانه با سفیر اتریش و سفیر بلاروس بر لزوم استفاده از تمام ظرفیت‌ها برای اتحاد و تعاملات گسترده جهانی تأکید کرد. گزیده اظهارات رحیم مشایی که برگرفته از پایگاه رسمی نهاد ریاست جمهوری است در ادامه آمده است:

  • سیر تحولات و شرایط کنونی جهان به سمتی است که ملت‌ها و دولت‌ها ناچار هستند، در روابط نزدیک با یکدیگر نسبت به مسایل جهانی تصمیم بگیرند. همکاری و اتحاد بین‌المللی در برابر مشکلات و مسایل موجود در جهان یک امر اجتناب‌ناپذیر است.
  • ترس یا بی‌اعتمادی ملت‌ها نسبت به حضور در صحنه بین‌المللی مانع از دستیابی اجماع جهانی برای تصمیم‌گیری‌های مهم است، لذا باید تلاش شود که مجموعه زیادی از کشورهای دنیا برای حضور فعال در تحولات بین‌المللی انگیزه داشته باشند. اگر اعتماد در فضای عمومی جهانی وجود داشته باشد، بی‌تردید کشورها تلاش خواهند کرد در همه مسایل و تحولات، تجربیات مفید و سازنده سایر کشورها و ملت‌ها را مورد استفاده قرار دهند و در چنین صورتی شاهد رویدادهای بالنده و مفیدی در دنیا خواهیم بود.
  • جمهوری اسلامی ایران به سمتی حرکت می‌کند که ظرفیت‌های خود را در جهت اتحاد و تعاملات گسترده جهانی مورد استفاده قرار دهد.
  • نظام سلطه نمی‌خواهد ملت‌ها مستقل زندگی کرده و از ظرفیت‌هایشان برای پیشبرد امور و ارتقاء سطح زندگی خود استفاده کنند. از آنجایی که تحقق اهداف بلند انسانی در سایه همکاری‌های بین‌المللی امکان‌پذیر است، لذا تنها راه پیش روی ملت‌ها این است که همه دست به دست هم داده و در ایجاد مدیریت مشترک جهانی با هم مشارکت کنند.
  • دنیا را باید ملت‌ها با هم اداره کنند و در این خصوص نسبت ملت‌ها با یکدیگر یکسان است، نباید کشوری برای خود حق بیشتری مطالبه کند، چرا که زیاده‌خواهی ثبات و اعتماد ملت‌ها را از بین می‌برد. قدرت‌های زیاده خواه نباید فرصت تکرار تجربه‌های تلخ تاریخی را داشته باشند و راه آن ایستادگی و قرار گرفتن ملت‌ها در کنار یکدیگر است.
  • دوران زورگویی و اعمال فشار به کشورهای مستقل و آزادیخواه رو به پایان است. بشریت در حال ورود به فضای جدیدی است و فشارهایی که روی کشورهایی مانند ایران و بلاروس وجود دارد بزودی به پایان خواهد رسید.
  • امروز ملاک نزدیکی دولت‌ها و ملت‌ها به یکدیگر نوع نگاه آنها نسبت به مسایل جهانی است. باید با نگاه بین‌المللی و جهانی برای استقرار عدالت، صلح و ثبات در جهان تلاش شود و جنبش عدم تعهد فرصتی برای تحقق این دیدگاه است. جمهوری اسلامی ایران در دوران مدیریت خود بر جنبش عدم تعهد بر این موضوع تمرکز دارد که جنبش عدم تعهد را با تمام ظرفیت‌هایش مورد توجه قرار دهد و اگر جنبش عدم تعهد در مسایل مهم دنیا تاثیرگذار باشد بی تردید منافع همه اعضاء تأمین خواهد شد.
کد خبر 204016
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز