همشهری آنلاین: مردم افغانستان با برگزاری تظاهرات گسترده، مراتب خشم خود را نسبت به اعمال غیر اخلاقی نیروهای ویژه امریکایی علیه غیر نظامیان ابراز داشته‌اند.

افغانستان

شرکت کنندگان در این تظاهرات که روز سه شنبه (۸ اسفند) در ولایت وردک برگزار شد، علیه امریکا شعار سردادند.

بدرفتاری نیروهای تحت امر امریکا با مردم محلی،هتک حرمت به امکان مقدس اسلامی و کشتار غیر نظامیان به دست این نیروها، خشم روز افزون شهروندان افغان را در کشور جنگ زده افغانستان موجب شده است . مردم افغانستان چندین بار علیه نیروهای خارجی تظاهرات برپا کرده‌اند.

این اعتراضات پس از آن انجام شد که حامد کرزی، رییس جمهوری افغانستان روز یکشنبه (۶ اسفند) با صدور بیانیه‌ای دستور عقب‌نشینی نیروهای ویژه امریکایی از ولایت وردک و لوگر را در مدت دو هفته صادر کرد.

کرزی در این بیانیه تصریح کرد ،« مشخص شده که افراد مسلح موسوم به نیروهای ویژه امریکایی که در ولایت وردک مستقر هستند، در تجاوز جنسی، آزار و اذیت، شکنجه و حتی در مواردی قتل مردم بیگناه دخالت داشته‌اند.»

در همین حال، ژنرال گونتر کاتز، سخنگوی نیروهای بین المللی تحت امر ناتو در افغانستان (ایساف) روز دوشنبه با رد اتهامات کرزی گفت، در چند هفته گذشته، اتهامات متعددی درباره رفتار غیرحرفه‌ای برخی نیروهای ویژه در ولایت وردک، مطرح شده است.»

وی در ادامه افزود: «با وجود این، ما تاکنون، هیچ مدرکی که این اتهامات را ثابت کند، نیافته‌ایم.»

امریکا در سال ۲۰۰۱ میلادی به بهانه مبارزه با تروریسم به افغانستان حمله کرد. این حمله، اگرچه به برکناری طالبان از قدرت انجامید اما به رغم حضور هزاران نیروی خارجی، ناامنی سراسر این کشور را فرا گرفته است.

کد خبر 203487
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز