دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۴:۲۹
۰ نفر

فرنوش صفوی‌فر: از روز دوشنبه، اولین هفته جهانی ایمنی جاده‌ای آغاز شده است؛ هفته‌ای که سازمان ملل متحد آن را برگزار می‌کند برای اطلاع‌رسانی، فرهنگ سازی و آموزش در زمینه پیشگیری از حوادث رانندگی.

اگر بعضی بلاها، بیماری‌ها و حوادث، غیرمترقبه و غیرقابل پیشگیری باشند، مطمئنا حوادث رانندگی از این گروه به شمار نمی‌آیند. این را عدد و رقم‌های پژوهش‌های سازمان صلیب سرخ هم تایید می‌کند که برخی رفتارهای ساده ترافیکی، می‌تواند جان تعداد زیادی انسان را در کل جهان نجات دهد.

در آستانه برگزاری مراسم اولین هفته جهانی ایمنی جاده‌ها در سازمان ملل متحد، صلیب سرخ بین‌المللی اعلام کرده است: «اقدامات پیشگیرانه ساده‌ای مانند استفاده از کمربند و کلاه ایمنی، و همچنین رعایت سرعت مجاز می‌تواند شمار مرگ‌ و میرهای جاده‌ای را به نصف برساند.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فدراسیون بین‌المللی سازمانهای صلیب سرخ و هلال احمر، با توجه به تجربه‌های گرانقدرشان در امداد و نجات جاده‌ای، دستورالعملی برای سازمانهای ملی خود در سراسر جهان تدوین کرده‌اند و در آن اولویت‌های کاهش تلفات جاده‌ای را تشریح کرده‌اند.

آمار صلیب سرخ و هلال احمر می‌گوید هر ساله، در سراسر جهان،  2/1میلیون نفر در تصادفات رانندگی جان خود را از دست می‌دهند و  ۵۰میلیون نفر هم مجروح می‌شوند. موضوع وقتی دلخراش تر می‌شود که به یاد بیاوریم حوادث ترافیکی و جاده‌ای، قربانیان خود را از بین جوانان و نوجوانان انتخاب می‌کند. آمارها می‌گوید بیش از 20درصد از مرگ‌های ترافیکی در گروه سنی زیر 25 سال اتفاق می‌افتد.

آیا برای پیشگیری از این همه مرگ و میر، معلولیت و درد و هزینه، باید استراتژی‌های خیلی پیچیده و پرآب و تاب تهیه کنیم؟ آیا باید جاده‌های مخصوص و خودروهای ویژه طراحی کنیم؟ آیا باید تنها به افراد خاصی، با تجهیزات ویژه، اجازه رانندگی دهیم؟

«ژرار لوتردو» کارشناس ایمنی جاده‌ها در سازمان صلیب سرخ، در این باره به  دو اقدام بسیار ساده اشاره می‌کند، که انجام آن از عهده هر شهروندی، و نظارت بر آن، از عهده هر پلیسی در جهان بر می‌آید.

او می‌گوید: «تنها اگر در آفریقا  استفاده از کمربند ایمنی و رعایت سرعت مجاز اجباری شود، شمار تلفات جاده‌ای در این قاره تا پنج سال آینده به نصف می‌رسد.» قاره‌ای که آن قدر زخم بر چهره دارد که دیگر نیازی نیست آن را با ناخن مصنوعی هم بخراشد.

لوتردو تاکید می‌کند در کشورهایی که طی چند سال گذشته دست‌کم یکی از این اقدامات انجام شده، شمار تلفات جاده‌ای۲۰ تا ۴۰درصد کاهش یافته است.

کد خبر 20306

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز