همشهری آنلاین: همسر شهید شاطری گفت: ایشان خیلی به مردم لبنان علاقمند بود و می‌گفت هر چه به این شیعیان خدمت کنیم کم است و عاقبت قسمت شد در همان جا به شهادت برسد، این شهادت مبارکشان باشد.

«سردار شهید حسن شاطری» رئیس ستاد بازسازی ایران در لبنان از یادگاران و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس بود که با تمام وجود در امور مهندسی جنگ، راه‌سازی و جاده‌سازی در مناطق جنگی فعالیت داشت.

وی بعد از جنگ 33 روزه رژیم صهیونیستی علیه لبنان، در جنوب این کشور مسئولیت هیأت ایرانی بازسازی جنوب لبنان را برعهده داشت و این اقدام شهید شاطری به‌عنوان یک سرباز ولایتمدار و گوش‌ به فرمان امام(ره) و مقام معظم رهبری، سرمنشأ بسیاری از خیرات و برکات برای مردم مظلوم لبنان بود.

اهالی جنوب لبنان، او را با نام مهندس حسام می‌شناختند

اهالی جنوب لبنان حاج حسن شاطری را با نام « مهندس حسام خوشنویس» می‌شناختند، و این تنها به شیعیان ختم نمی‌شد و مسیحیان این دیار هم حاج حسن را به خوب می‌شناختند؛ البته باید گفت این فرماندهان ارشد رژیم صهیونیستی بودند که او را بهتر می‌شناختند.

همسر شهید شاطری: شهید شاطری عاشق ولایت بود

آنچه می‌خوانید مصاحبه خبرگزاری فارس با معصومه مرادی همسر شهید حسن شاطری است:

  • از ویژگی‌های بارز شهید شاطری بفرمایید؟

همسر شهید شاطری: ایشان عاشق ولایت بود و می‌گفت همه باید حول محور ولایت فقیه بچرخند؛ امر، امر ولی است و هرچه فرمودند باید اطاعت کرد.

شهید شاطری همواره تأکید می‌کرد که باید در خط ولایت حرکت کرد؛ چه در دوران جنگ و چه پس از آن همیشه پشت سر ولی‌فقیه بود.

  • حضور ایشان در لبنان چگونه صورت گرفت؟

همسر شهید شاطری: در طول این سال‌ها هر جا برای ماموریت فرستاده شدند بی‌چون و چرا پذیرفتند؛ اول در جنگ حضور یافت سپس به چند کشور رفتند و در نهایت قسمت شد در خدمت مردم جنوب لبنان و شیعیان آنجا باشد.

خیلی به مردم لبنان علاقمند بود

ایشان برای بازسازی به لبنان رفتند؛ پس از جنگ 33 روزه و خرابی‌هایی که در لبنان به وجود آمد و ایشان برای بازسازی به آنجا رفت. او خیلی به مردم لبنان علاقمند بود و می‌گفت هر چه به این شیعیان خدمت کنیم کم است و عاقبت قسمت شد در همان جا به شهادت برسد و این شهادت مبارکشان باشد.

  • مهمترین خصوصیات اخلاقی شهید شاطری چه بود؟

همسر شهید شاطری: یکی از مهمترین خصوصیات اخلاقی ایشان خضوع و تواضعشان بود؛ او فردی بسیار متواضع بود؛ اصلا در فکر اینکه چه مقامی دارد و در چه مقامی هست نبود.

تواضع مهمترین خصوصیت اخلاقی شهید شاطری

شهیدشاطری بسیار با مردم متواضعانه و خاکی رفتار می‌کرد؛ این قدر با محبت بود که همه را به طرف خود جذب می‌کرد، همیشه خوش‌اخلاق بود و خنده بر لب داشت و شوخی می‌کرد؛ اخلاق شهید موجب می‌شد همه را به خود جذب کند.

در بین خانواده، دوستان، فامیل، آشنایان و حتی در کشورهای دیگر و سوریه و لبنان نیز همیشه اخلاق ایشان اینگونه بود و الان هم وقتی نزدیکان ایشان این خاطرات را به یاد می‌آورند، خیلی ناراحت می‌شوند.

خوشحالیم که شهید شاطری به آرزوی 30 ساله‌اش رسید

درست است که شهادت ایشان ضایعه و خسارت بزرگی بود ولی خوشحالیم که عاقبت به خیر شد و به سعادت رسید؛ آرزوی 30 ساله ایشان شهادت بود و در نمازهایش از خداوند می‌طلبید که شهید شود که خداوند هم نصیبش کرد.

هرچند که شهادت شهید شاطری غریبانه و مظلومانه بود اما خداوند را شاکریم که در این راه رفتند؛ انشاءالله که ادامه دهنده راهشان باشیم و شرمنده خون شهدا نشویم.

مادر شهید شاطری: مادرجان از روی تو شرمنده‌ایم

معصومه هاشمی‌نسب مادر شهید شاطری نیز می‌گوید همیشه چشم‌انتظار پسرش بوده، درباره خصوصیات این شهید می‌گوید: از شهادت فرزندم ناراحت نیستم چون به خدا و امام حسین(ع) تقدیمش کرده‌ام؛ ایشان یک امانت در دست من بود.

ما همیشه چشم‌انتظار ایشان بودیم؛ چه در زمان جنگ و چه پس از آن، حسن همیشه به دور از خانه بودند.

نسبت به پدر و مادرش بسیار بامحبت بود

  • لطفا خاطره‌ای از شهید شاطری برایمان نقل کنید.

مادر شهیدشاطری: حسن همیشه با خدا، نمازخوان و با وضو بود؛ به پدر و مادرش بسیار محبت داشت، در سال گذشته پدرش بیمار شده بود و قلبش را عمل کرد که در این زمان، حسن یک هفته بیمارستان را ترک نکرد؛ من می‌گفتم تو برو خسته می‌شوی، اما ایشان در بیمارستان می‌خوابید.

حسن ما را به مکه فرستاد و کارهای زیادی را برای من و پدرش کرد؛ به او گفتم خیلی زحمت کشیدی اما همیشه می‌گفت من کاری نکردم برای شما، همیشه به او می‌گفتم من از روی تو خجالت می‌کشم که این‌قدر به ما محبت می‌کنی. پسرم سه سال ما را به مشهد فرستاد.

هر چه از ایمان و نجابتش بگویم، کم گفته‌ام؛ همیشه با خدا و با ایمان بود؛ از همان ابتدا که به جبهه رفت گفت راهی که من رفتم برگشتی ندارد.

یکی از مهمترین ویژگی‌های شهید شاطری ولایت‌پذیری ایشان بود و همیشه پیرو خط ولایت بود.

گفت‌وگو از سیده فاطمه موسوی - فارس

کد خبر 202876
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز