همشهری آنلاین: عملیات تهاجمی که جورج بوش، رئیس‌جمهور آمریکا برای آرام کردن اوضاع عراق دستور اجرایش را داده بود، به گفته ژنرال‌های آمریکایی نتایج آشفته‌ای داشته‌است.

خبرگزاری اتریش گزارش داد، ژنرال دیوید پتراوس، فرمانده ارشد نیروهای آمریکا در عراق به شماره امروز (یکشنبه) واشنگتن پست گفت که افزایش سربازان آمریکایی و عراقی اگر چه اوضاع امنیتی در بغداد و استان انبار را بهبود بخشیده است، اما حملات در دیگر مناطق به طور واضحی افزایش یافته است.

علاوه بر این شمار حملات انتحاری نیز افزایش یافته است. نتیجه این هجوم در مناقشه جاری میان بوش و کنگره درباره تامین منابع مالی بیشتر برای جنگ نقشی محوری دارد.

رشد 30 درصدی حملات انتحاری

پتراوس به این روزنامه گفت: ما امنیت را به چند منطقه مسکونی حاشیه ای بازگردانده ایم.
دیگر فرماندهان آمریکایی مدعی هستند که شمار کشتارها با انگیزه های مذهبی در بغداد از 1200 مورد در ماه ژانویه به کمتر از 400 مورد در ماه مارس نزول یافته است.

در پایتخت عراق دوباره بازارها بازگشایی شده و چندین هزار خانواده نیز به این شهر بازگشته اند.

در مقابل، شمار حملات انتحاری در شش هفته تا پایان ماه آوریل 30 درصد رشد داشته است.

پتراوس گفت: من فکر نمی کنم که بمب گذاری در خودروها هیچ گاه به طور کامل پایان داده شوند. عراقی ها باید همانند مردم ایرلند شمالی یاد بگیرند که چگونه با شمار مشخصی از چنین حملاتی کنار بیایند.

کشته شدن 3300 سرباز آمریکایی

بوش تقریبا 30 هزار سرباز اضافی را به عنوان بخشی از عملیات تهاجمی به عراق اعزام کرده است تا به ناآرامی ها در این کشور پایان دهند. عملیات آنها جنجال برانگیز است.

پس از حمله آمریکا به عراق در سال 2003 میلادی 3300 تن از نیروهای این کشور کشته شده اند.

در همین ظرف زمانی کنگره به دست دموکرات ها افتاده است که به طور فزاینده ای خود را به پول خرج کردن برای جنگ عراق بی میل نشان می دهند.

در پایان هفته گذشته بود که هری رید، رهبر اکثریت در سنای آمریکا جنگ عراق را به مثابه یک خسارت ترسیم کرد، موضوعی که بوش به مخالفت با آن برخاست.

اعلام وتو بوش

انتظار می‌رود در روزهای آینده مناقشه میان رییس جمهور و کنگره آمریکا تشدید شود. سنا و مجلس نمایندگان آمریکا احتمالا بر سر فرمول بندی دقیق لایحه بودجه ای به توافق خواهند رسید که بوش 100 میلیارد دلار از آن را برای اختصاص به ارتش تصویب کرده است.

این بودجه در صورتی تصویب می شود که دستکم برای بخش بزرگی از 146 هزار نیروی آمریکایی چارچوب زمانی عقب نشینی از عراق مشخص شود.

بوش اعلام کرده است که علیه چنین قانونی از حق وتو خود استفاده خواهد کرد. برخی دموکرات ها به عنوان مصالحه قصد دارند فقط پول کافی را که برای گذراندن دو ماه جنگ در عراق کافی باشد، در اختیار دولت قرار دهند.

به گفته لین وولسی، نماینده دموکرات می‌گوید مقطع کنونی که شاهدیم، گواه روشنی بر آن است که عملیات تهاجمی در عراق موفق نبوده‌است.

کد خبر 20221

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز