گروه شهری- محمد باریکانی: مالک یک قطعه زمین در نزدیکی محوطه تاریخی پیر اسحاق دزفول در گفت‌وگو با روزنامه همشهری خبر از اقدام دو هفته گذشته سازمان میراث فرهنگی و مسئولان دولتی دزفول در حفاری سه هزار مترمربع از زمین دو هکتاری او به عمق سه متر به بهانه یافتن اشیای تاریخی و باستانی داد.

دستیابی به اشیای تاریخی

براساس این خبر، صبح جمعه دوهفته پیش مسئولان محلی دزفول اعم از بخشدار منطقه، فرماندار، استاندار و رئیس اداره میراث فرهنگی دزفول در قطعه زمین یک کشاورز روستایی در نزدیکی محوطه تاریخی پیر اسحاق نزدیک مسجد تاریخی زین العابدین حاضر می‌شوند و با بیل مکانیکی و دستگاه‌های حفاری اقدام به حفاری زمین این کشاورز، بدون مجوز پژوهشکده سازمان میراث فرهنگی می‌کنند.

در پی این اقدام رئیس یگان حفاظت میراث فرهنگی دزفول نیز در نامه‌ای به رئیس یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی کشور در تهران به اقدام بدون مجوز اداره میراث فرهنگی دزفول در حفاری زمین دو هکتاری این کشاورز روستایی که مراحل کشت ذرت و گندم را طی می‌کرد اعتراض و در این نامه اعلام می‌کند که این اقدام بدون مجوز پژوهشکده باستان‌شناسی سازمان میراث فرهنگی صورت گرفته است و نباید تبدیل به یک رویه شود.

اگرچه سرهنگ صادقی، رئیس یگان حفاظت میراث فرهنگی دزفول در گفت‌وگو با همشهری ارسال این نامه را از ناحیه یگان حفاظت دزفول تأیید می‌کند اما باغبان کوچک که خود باستان‌شناس بوده و ریاست پایگاه میراث فرهنگی شوش را همزمان با ریاست اداره میراث فرهنگی دزفول برعهده دارد، هرگونه انجام حفاری در زمین کشاورزی نزدیک به محوطه باستانی پیر اسحاق را تکذیب می‌کند.

رئیس یگان حفاظت میراث فرهنگی دزفول البته در پاسخ به این سؤال همشهری که «آیا امکان انجام حفاری حتی از سوی مسئولان استانی بدون مجوز پژوهشکده میراث فرهنگی وجود دارد؟» گفت: خوب است این سؤال از مدیر اداره میراث فرهنگی دزفول هم پرسیده شود. وی با تأیید این موضوع که جمعه دو هفته گذشته یک مورد حفاری در نزدیکی پیر اسحاق در دزفول انجام شده است، گفت: اگرچه مسئولان استانی نیز در این حفاری حضور داشته‌اند اما حتی این حفاری هم نیاز به مجوز پژوهشکده باستان‌شناسی داشته است. به گفته فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی استان خوزستان، نباید حفاری‌هایی از این دست بدون مجوز از پژوهشکده باستان‌شناسی تبدیل به یک رویه شود و مسئولان استانی به صرف یک خبر بدون سند یا یک اعلام اقدام به حفاری بدون مجوز کنند، چون این رفتار غیرقانونی است و نباید هرگز تبدیل به یک رویه شود.

وی با اعلام این خبر که البته اقدام مسئولان استانی در حفاری یک قطعه زمین بدون داشتن مجوز از پژوهشکده باستان‌شناسی با هماهنگی مقام قضایی صورت گرفته است گفت: یگان حفاظت میراث فرهنگی خوزستان در نامه‌ای که به یگان حفاظت میراث فرهنگی کشور در این خصوص ارسال کرده است نیز به صراحت اعلام کرده که حفاری‌های بدون مجوز پژوهشکده میراث فرهنگی به‌هیچ‌وجه به صلاح نیست و نباید انجام شود.

تکذیب خبر حفاری‌ها از سوی رئیس اداره میراث فرهنگی دزفول به‌رغم ارسال نامه فرمانده یگان حفاظت میراث فرهنگی خوزستان و تأیید انجام حفاری‌ها در حالی عنوان می‌شود که مالک قطعه زمین حفاری شده از سوی اداره میراث فرهنگی دزفول بدون مجوز پژوهشکده باستان‌شناسی کشور به همشهری گفت: مسئولان استانی خوزستان بدون اجازه اقدام به کندن سه هزار متر از زمین کشاورزی وی که آماده کشت گندم بوده کرده‌اند.

به گفته یوسف زارع، مالک زمین دو هکتاری در همسایگی محوطه باستانی زین‌العابدین در دزفول، مسئولان میراث فرهنگی این شهر پس از آنکه چیزی از حفاری‌ها پیدا نکردند گفته‌اند که تخریب‌های انجام شده در زمین وی را با پرداخت خسارت جبران می‌کنند.

دزفول در ماه‌های گذشته کانون خبرهای بد در حوزه میراث فرهنگی بود؛ مجوز صادر شده برای احداث منزل مسکونی در محوطه باستانی جندی‌شاپور که اکنون با پیگیری دوستداران میراث فرهنگی مجوز آن لغو شده، از آن جمله است.همچنین صدور مجوز تخریب بخش‌هایی از گورستان تاریخی کاشفیه و صدور مجوز برای تخریب بخش‌هایی از مسجد ثبت ملی شده سیاهپوشان از دیگر خبرهای بد در حوزه میراث فرهنگی دزفول در خوزستان است.

کد خبر 202042

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز