دوشنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: روانشناسان دانشگاه سنت آندرو در اسکاتلند تأثیر مصرف میوه و سبزی‌جات را روی رنگ پوست بررسی کردند.

به گزارش مهر ؛ در طول این آزمایش تصاویری از مردان و زنان پیش از دوره آزمایش و پس از آن با مصرف میوه‌ها و سبزی‌جات گرفته شد و مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفت.

محققان به این نتیجه رسیدند که افزایش مصرف میوه‌ها و سبزی‌جات به تعمیق رنگ‌پذیری قرمز و زرد طبیعی منتهی می‌شود.

آنها 2.9 سهم از میوه‌ها و سبزی‌جات را طی روز به مدت شش هفته آزمایش کردند، چرا که دوره شش هفته‌ای برای نمایان شدن تأثیر آنها کافی به نظر می‌رسید. یک گروه دیگر 3.3 سهم از میوه‌ها و سبزی‌جات را مصرف کردند که مشخص شد تأثیر آن در پوست آنها نسبت به گروه اول بسیار بیشتر است.

خوردن سه وعده از میوه‌هایی چون کیوی و سبزی‌جاتی چون کلم می‌تواند در رنگ پوست تأثیر گذار باشد.

در پروژه بعدی از افرد خواسته شد درباره تصاویر نظر داده و درباره میزان درخشندگی پوست خود نظر دهند، در این پروژه مشخص شد  افرادی که پوست آنها در اثر مصرف میوه‌ها و سبزی‌جات از درخشش و شفافیت بیشتری برخوردار شده بود آرای بیشتری را به خود اختصاص دادند.

محققان با این تحقیق تلاش کردند مردم را متقاعد کنند طی روز 5 سهم میوه و سبزی‌جات مصرف کنند تا این ایده را ترویج کنند که این محصولات نه تنها موجب افزایش سلامتی بدن می‌شوند بلکه می‌توانند در ظاهر نیز تأثیرگذار باشند.

براساس اظهارات دکتر راس وایتهد، تبلیغ و ترویج نتایج این تحقیق می‌تواند برخی از افراد را متقاعد کند تا به جای آنکه خود را در معرض تابش اشعه ماورای بنفش قرار دهند، رژیم غذایی خود را بهبود بخشند.

کاروتنوئید ماده مغذی که عامل رنگ بخشیدن به میوه ها و غذاها چون هویچ می شود کلید این تأثیر روی پوست است. این ماده در تمام لایه‌های پوست انسان وجود دارد.

صدها نوع کارتنوئید وجود دارد اما از کاروتنوئیدهای مهم می‌توان به بتاکاروتن، آلفاکاروتن و لیکوپن اشاره کرد. بتا کاروتن و آلفاکاروتن عامل رنگ نارنجی هویج و لیکوپن عامل رنگ قرمز گوجه‌فرنگی و آستاگزانتین نیز عهده دار رنگ قرمز یا صورتی خرچنگ ها و ماهی سالمون است.

کد خبر 201931
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز