شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۷:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: ژاک روگ اعلام کرد که متقاعد شده است تا تصمیم حذف کشتی از المپیک تغییر دهد.

J.Rogue

پس از انتقادات زیاد از ژاک روگ، رئیس کمیته‌ بین‌المللی المپیک پس از اعلام این که کشتی از المپیک 2020 حذف خواهد شد، وی اعلام کرد: در دیداری با خانواده کشتی درباره راه‌های بازگرداندن این تصمیم صحبت خواهد کرد.

به گزارش روابط عمومی فدراسیون کشتی، پس از آن که روز سه‌شنبه (24 بهمن) اعضای کمیته‌ اجرایی IOC تصمیم گرفتند تا کشتی را از ورزش‌های اصلی المپیک 2020 حذف کنند، انتقادات زیادی از جامعه کشتی و فدراسیون‌های مختلف در سراسر جهان نسبت به این تصمیم صورت گرفت. فدراسیون‌هایی از جمله کشورهای صاحب سبک در کشتی، نظیر ایران، آمریکا و روسیه.

البته این تصمیم قرار است در سپتامبر سال جاری در کمیته‌ بین‌المللی المپیک تایید قطعی یا رد شود و تا آن زمان جامعه کشتی فرصت دارد به این تصمیم اعتراض کند تا این ورزش قدیمی که برای اولین بار در سال 1896 در بازی‌های المپیک حضور داشت، بتواند در المپیک 2020 نیز حضور داشته باشد.

ژاک روگ که با رافائل مارتینتی، رئیس سوئیسی فیلا صحبت کرده است، روز چهارشنبه اعلام کرد:. پس از واکنش های صورت گرفته نسبت به این تصمیم متقاعد شدم که این تصمیم تغییر کند تا کشتی بتواند در المپیک 2020 حضور داشته باشد.

رئیس کمیته‌ بین‌المللی المپیک در این زمینه گفت: در اولین فرصت قرار است با فیلا ملاقات داشته باشیم. به نظر من فیلا تصمیم و واکنش‌های خوبی نسبت به این زمینه گرفته است. آنها به خوبی توانستند نسبت به این قضیه اعتراض کنند.

توماس بک، نایب رئیس IOC نیز در این باره اظهار کرد: این آخر دنیا نیست. هنوز امکان مذاکرات وجود دارد. ما واکنش‌های فیلا را نسبت به این تصمیم مثبت ارزیابی می‌کنیم و خواسته‌های آنها را به خوبی متوجه شدیم و در این باره اقدامات خود را انجام خواهیم داد و برنامه‌ای برای آینده کشتی ارائه خواهیم داد و این بهترین نگرش خواهد بود.

کشتی اکنون با هفت ورزش دیگر؛ سافت‌بال، کاراته، اسکوواش، ورزش‌های اسکیتی، ورزش‌های صعودی، ویکبردینگ و هنرهای رزمی و ووشو، برای حضور در بازی‌های المپیک 2020 رقابت خواهد کرد.

کمیته‌ اجرایی IOC قرار است در ماه مه در سن پترزبورگ روسیه جلسه‌ای برگزار کند تا ورزش‌های نهایی برای حضور در بازی‌های المپیک 2020 مشخص شود، اما رای نهایی در این باره را مجمع عمومی IOC در سپتامبر 2013 در بوینس آیرس آرژانتین خواهد گرفت.

ژاک روگ در این زمینه ادامه داد: رای سه‌شنبه درباره حضور نداشتن کشتی در بازی‌های المپیک 2020 رای قطعی نیست. به ورزشکارانی که اکنون برای حضور در المپیک تمرین می‌کنند می گویم به تمرین‌های خودتان ادامه دهید. فدراسیون شما برای حضور در المپیک 2020 تمام تلاش خود را می‌کند. نمی‌توانم درباره آینده با قاطعیت حرف بزنم. اکنون ورزش‌هایی که جزو ورزش‌های اصلی برای المپیک نیستند، شانس رقابت برای حضور در المپیک 2020 را دارند. ما حتی قبل از اعلام این تصمیم نیز می‌دانستیم که چه واکنش‌هایی به آن صورت خواهد گرفت. اکنون نیز شکایت‌های مختلفی از روز چهارشنبه از قسمت‌های مختلف جهان به دست ما رسیده است و ایران و آمریکا را در حالی که تصور نمی‌شد، در چرخه دیپلماتیک در کنار هم قرار داد. روسیه نیز به همراه ایران و آمریکا خواهان لغو این تصمیم هستند.

آلکساندر ژوکوف، رئیس کمیته‌ المپیک روسیه اعلام کرد: قصد دارم تا به صورت کتبی با ژاک روگ مکاتبه داشته باشم و از تمام توانمان برای متقاعد کردن IOC برای خارج نکردن کشتی از المپیک 2020 استفاده خواهیم کرد. کشتی یکی از قدرتمندترین ورزش‌های روسیه است. کشتی‌گیران شوروی سابق و روسیه 77 مدال طلای المپیک کسب کردند.

اسکات بلکمون، رئیس کمیته‌ المپیک آمریکا نیز درباره تصمیم IOC برای کنار گذاشتن رشته کشتی از المپیک 2020 گفت: با در نظر گرفتن تاریخچه و پیشینه کشتی و محبوبیت و همه‌گیر بودن آن، این تصمیم IOC، تصمیمی اشتباه بوده است.

مقامات IOC همچنین اعلام کردند این کمیته‌ در ماه مه سه رشته ورزشی را برای بازنگری برای حضور در المپیک 2020 معرفی خواهد کرد که کشتی نیز می‌تواند جزو یکی از آنها باشد.

ورزش پنجگانه که برای اولین بار در المپیک 1912 وارد این بازی‌ها شد، یکی از ورزش‌هایی است که گفته می‌شود از لیست ورزش‌های اصلی خارج خواهد شد، اما این ورزش با لابی بالا توانست خود را در این بازی‌ها حفظ کند.

ریچارد کاریون، یکی از اعضای سابق IOC که هشت سال در این سمت بود، تصمیماتی از این قبیل در کمیته‌ بین‌المللی المپیک را سیاسی توصیف کرد. او در این باره به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: بعضی‌ها در لابی کردن از بقیه بهتر هستند و این نیز به دلیل بعد سیاسی افراد است. افرادی هستند که مناسبات سیاسی بالایی دارند و بعضی‌ها فاقد این مزیت هستند. چه دوست داشته باشیم و چه نداشته باشیم، اما در یک سازمان بین‌المللی نظیر کمیته‌ بین‌المللی المپیک تصمیماتی گرفته می‌شود که اصلا منطقی به نظر نمی‌رسد.

کد خبر 201582
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز