همشهری آنلاین: آیت الله العظمی مکارم شیرازی مرجع تقلید شیعیان جهان با بیان اینکه عاملان حادثه 22 بهمن در قم، قداست شهر مقدس قم را شکستند، گفت: مسئولین قم نباید از کنار این به آسانی بگذرند و باید این قضیه را پیگیری کنند.

به گزارش مهر، آیت‌الله العظمی ناصر مکارم شیرازی صبح چهارشنبه در آغاز درس خارج فقه در مسجد اعظم قم با اشاره به روایاتی به تبیین مذمت بدگمانی و سوء ظن پرداخت.

وی با بیان اینکه «اگر می‌خواهیم دل مردم با ما صاف باشد، ابتدا باید دل خود را با آنها صاف کنیم» تصریح کرد: باید اصلاح دیگران را از اصلاح خودمان شروع کنیم؛ انسان باید خیرخواه و وفادار دیگران باشد تا دیگران نیز خیرخواه و وفادار او باشند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: دشمنان ما گاهی پیشنهاد مذاکره می‌دهند و البته برخی افراد گرفتار خوش‌بینی می‌شوند و می‌گویند دست دراز کرده‌اند و با آنها مذاکره کنیم، در حالی که باید توجه داشته باشیم اینها عداوت مضاعف خود را در تمام صحنه‌ها نسبت به ما ثابت کرده‌اند و نمی‌توان نسبت به آنها خوش‌بین بود و دست وفادرای به سوی آنها دراز کرد.

وی افزود: البته ممکن است به جایی هم برسد که مذاکره انجام شود؛ اما داشتن سوء ظن در اینجا طبیعی است چون دشمنان نسبت به ما هرگز خیرخواهی و وفای به عهدی نداشته‌اند و نمی‌توان چنین امیدی از آنها داشت.

آیت‌الله مکارم شیرازی تاکید کرد: آیات قرآن و روایات اهل بیت علیهم‌السلام به ویژه فرمایشات امام علی علیه‌السلام در نهج‌البلاغه اگر جمع‌آوری شود یک دوره کامل روانشناسی مذهبی و اسلامی است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرا رسیدن دومین سالگرد قیام مردم مظلوم بحرین یادآور شد: دو سال قبل در چنین ایامی قیام مردم بحرین آغاز شد و تا بحال بیش از 100 شهید تقدیم کرده‌اند و حدود یکهزار و 600 نفر از علما، شخصیت‌ها، جوانان، نوجوانان و زنان در زندان‌های آل‌خلیفه به سر می‌برند که برای یک جامعه کوچک این عدد کم نیست.

آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه مردم بحرین گرفتار چنگال آل خلیفه هستند، گفت: واقعاً در دنیای عجیبی زندگی می‌کنیم؛ در دو نقطه دنیا نزدیک به هم دو کار متضاد می‌شود و مدعیان دموکراسی و حقوق بشر از آن دفاع می‌کنند.

وی افزود: ‌در بحرین قیام مردم برای احقاق حقوق مسلم‌شان است و این که شیعه و سنی در کنار هم زندگی کنند،‌ اما از آن سوی مرزها تصمیم گرفته می‌شود و از کشورهای دست‌نشانده استکبار نیرو فرستاده می‌شود تا مردم بحرین را سرکوب کنند.

این مرجع تقلید افزود: در سوریه نیز از بیرون نیرو می‌فرستند تا قیام قلابی و دروغین درست کنند و جالب است که همین‌ها قیام حقیقی بحرین را سرکوب می‌کنند و دم از دمو‌کراسی و حقوق بشر هم می‌زنند.

وی با محکوم کردن سیاست دو گانه استکبار جهانی و مدعیان حقوق بشر در دفاع از آزادی و حقوق بشر و دموکراسی، آل خلیفه را اقلیتی نامید که بر اکثریت مردم این کشور زورگویی می‌کند.

آیت‌الله مکارم شیرازی در بخش دیگری از سخنان خود با هشدار به مسئولان شهر قم گفت: ‌مسئولان از کنار حادثه‌ای که در 22 بهمن در حرم مطهر حضرت معصومه (س) اتفاق افتاد به آسانی نگذرند و باید این قضیه را پیگیری کنند.

وی افزود: در این روز قداست شهر مقدس قم را شکستند، قداست حرم مطهر حضرت معصومه (س) را شکستند، قداست تربت سیدالشهدا (ع) را شکستند، اگر چنانچه بخواهند از کنار این مسئله ساده بگذرند، تمامی مردم به آنها بدبین خواهند شد.

کد خبر 201342
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز