همشهری آنلاین: اساسنامه جایزه علمی و فناوری پیامبر اعظم (ص) از سوی رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی ابلاغ شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، اساسنامه جایزه علمی و فناوری پیامبر اعظم (ص) پس از تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی از سوی رئیس جمهور و رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اجرا ابلاغ شد.

جایزه علمی و فناوری پیامبر اعظم(ص) که در این اساسنامه به اختصار «جایزه» نامیده می‌شود، جایزه عالی فناوری در جمهوری اسلامی ایران است. محوریت اصلی جایزه، شناسایی و معرفی برترین‌های علم و فناوری جهان اسلام است. این امر از طریق ارزیابی طرح‌های علمی و فناورانه و اعطای جایزه به دانشمندان و متخصصان برتر در سطح جهان اسلام صورت می‌گیرد.

این جایزه به دنبال ایجاد فضایی است که در آن صاحبان و متقاضیان فناوری در کشورهای اسلامی حضور یابند و ضمن ارائه دستاوردها و نیازهای خود، زمینه برای تعامل و همکاری بیشتر آنها فراهم شود. ویژگی اصلی جایزه، افزایش سطح همکاری و هم‌افزایی در حوزه علوم و فناوری در سطح کشورهای اسلامی با تأکید بر فناوری پیشرفته است.

همچنین شناسایی و معرفی فناوری‌های برتر کشورهای اسلامی، تقدیر از صاحبان دستاوردهای علمی و فناوری‌های برتر مسلمان، تقویت جایگاه علمی و فناوری دانشمندان جهان به ویژه جهان اسلام، زمینه‌سازی برای ایجاد تمدن نوین اسلامی و سیاست‌گذاری برای حرکت جمعی و ایجاد وجدان علمی مشترک در جهان اسلام در جهت رفع وابستگی‌های عرصه فناوری و تقویت جهان اسلام، از اهداف اعطای جایزه است.

بر اساس این مصوبه، تلاش برای شکستن انحصارگرایی علمی و فناوری در جهان، تشریک مساعی، هم‌افزایی و همگرایی بین کشورهای اسلامی در حوزه علوم و فناوری‌های نوین، افزایش نقش کشورهای اسلامی در معادلات بین‌المللی، ایجاد فضای همکاری و تعامل بین متخصصان و دانشمندان کشورهای اسلامی، تشویق و ترغیب دانشمندان جهان اسلام و مسلمانان سراسر جهان در جهت تولید هر چه بیشتر علم و فناوری، کارآفرینی، رفع نیاز مردم و افزایش ثروت در جامعه اسلامی، معرفی جایزه به عنوان یکی از نمادهای مهم شایستگی و برتری علمی در سطح جهان و نهادینه‌سازی تبیین اسلامی از علم و فناوری و فلسفه علوم و فلسفه فناوری از موضوعات و رویکردهای کلان جایزه علمی و فناوری پیامبر اعظم (ص) است.

دوره زمانی

دوره زمانی اعطای جایزه به صورت دو سالانه است و حداکثر به یک نفر شخص حقیقی یا حقوقی در هر حوزه علم و فناوری اعطا می‌شود. بعد از برگزاری چند دوره به تشخیص شورای سیاستگذاری، جایزه می‌تواند به صورت سالانه اعطا شود.

ارکان

ارکان جایزه عبارتند از: شورای سیاستگذاری و گروه‌های داوران است.

شورای سیاست‌گذاری

شورای سیاست‌گذاری جایزه، مسئولیت تصویب سیاست‌های کلان جایزه را به عهده دارد و اعضای آن عبارتند از: رئیس شورا؛ معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، پنج نفر اعضای حقیقی که از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی برای مدت چهار سال انتخاب می‌شوند.

همچنین اعضای حقوقی ایرانی عبارتند از: وزیر امور خارجه، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس جامعه المصطفی‌العالمیه، رئیس فرهنگستان علوم پزشکی، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و روسای کمیسیون‌های آموزش و تحقیقات و بهداشت، درمان مجلس شورای اسلامی، رئیس دانشگاه تهران و رئیس دانشگاه صنعتی شریف و اعضای حقوقی خارجی عبارتند از: دو نفر از روسای نهادهای اسلامی بین‌المللی که به عنوان اعضای حقوقی از بین روسای نهادهای بین‌المللی از جمله: آکادمی علوم جهان اسلام، کمیته همکاری‌های علمی-فناوری سازمان همکاری‌های اسلامی (کامستک)، بانک توسعه اسلامی، سازمان آموزشی علمی و فرهنگی اسلامی (آیسسکو)، دو نفر از روسای مسلمان دانشگاه‌های معتبر جهان اسلام با پیشنهاد رئیس شورای سیاست‌گذاری و تصویب اعضا برای مدت یک دوره انتخاب خواهند شد.

بر این اساس، رئیس پارک فناوری پردیس عضو و دبیر شورای سیاست‌گذاری است.

داوری

متناسب با هر یک از اولویت‌های علمی و فناوری جایزه، از یک گروه داوران 7 نفره متشکل از متخصصان موضوع در ایران و سایر کشورهای اسلامی و مسلمانان سایر کشورها استفاده خواهد شد.

زمان برگزاری مراسم

نظر به اینکه جایزه، مزین به نام پیامبر گرامی اسلام (ص) است و با توجه به اهداف جایزه، زمان برگزاری آن، مقارن با هفته وحدت (12 تا 17 ربیع‌الاول) است.

نوع و میزان جایزه

جایزه شامل؛ تندیس، لوح تقدیر و هدیه ویژه است که به فرد برگزیده در هر کدام از اولویت‌های علمی و فناوری به صورت جداگانه تعلق می‌گیرد. میزان و نوع هدیه ویژه در هر دوره توسط شورای سیاست‌گذاری تعیین و اعلام می‌شود.

کد خبر 201035
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز