گروه اجتماعی - علی‌اصغر محمدی: اجباری شدن رشته‌های ورزشی در دوره ابتدایی هم نتوانست ورزش دانش‌آموزی را از کما خارج کند و با وجود تأکید مسئولان وزارت آموزش و پرورش ورزش در مدارس از وضعیت چندان مطلوبی برخوردار نیست.

ورزش مدارس

حمیدرضا حاجی‌بابایی در نخستین ماه‌های حضورش در پست وزارت آموزش و پرورش متوجه مشکل در ورزش مدارس شد و سعی کرد این نقیصه را برطرف کند و شاید به همین دلیل معاون پیشین سازمان تربیت بدنی را مسئول سرو‌سامان دادن به وضعیت ورزش دانش‌آموزی کرد.

وزیر آموزش و پرورش برای رسیدن به این هدف تربیت بدنی را از زیرمجموعه معاونت پرورشی خارج کرد و در حد قائم‌مقام وزیر ارتقا داد و پس از مدتی معاون تربیت بدنی و سلامت تشکیل شد.کیومرث هاشمی که سابقه معاونت سازمان تربیت بدنی در دولت نهم را بر عهده داشت پس از ورود به بحث ورزش دانش‌آموزی و طی بیش از سه سال سعی کرد با اجباری کردن برخی رشته‌های ورزشی در پایه‌های اول تا ششم دوره ابتدایی، ورزش دانش‌آموزی را روی کاغذ احیا کند.

سپس بدون درنظر گرفتن امکانات و جایگاه ورزش در مدارس، رشته‌های ژیمناستیک، شنا، طناورز، (طناب زنی)، پینگ‌پنگ و دوومیدانی به‌ترتیب در پایه‌های دوم تا ششم ابتدایی اجباری شد.این رشته‌ها در حالی اجباری شد که تنها رشته شنا آن هم در سال نخستین که اجباری شد تا حد قابل‌قبولی موفقیت‌آمیز بود ولی سایر رشته‌ها به‌علت مهیا نبودن امکانات و تجهیزات و فضای مورد نیاز برای اجرا، سرانجامی نداشت.

البته سال آینده دانش‌آموزانی که اکنون در پایه ششم ابتدایی تحصیل می‌کنند به پایه اول دوره اول متوسطه(اول راهنمایی) می‌روند و در این پایه رشته بسکتبال اجباری شده است.

شطرنج به کلاس می‌رود یا نه؟

معاون تربیت بدنی وزیر آموزش و پرورش که به زعم خود اجباری شدن رشته‌های ورزشی را به تنهایی برای احیای ورزش دانش‌آموزی کافی می‌داند مردادماه امسال از اجباری شدن رشته شطرنج در پایه اول دبستان سخن گفت.هاشمی افزود: از امسال علاوه بر پنج‌رشته ورزشی تعریف شده برای پایه‌های دوم تا ششم، مطالعه ایجاد رشته ورزشی شطرنج (فکر برتر) در دستور کار قرار گرفته و درصورت تأیید برای کلاس اول ابتدایی اجرا می‌شود.

به گفته او هدف از ایجاد رشته ورزشی شطرنج برای دانش‌آموزان ابتدایی، کم هزینه بودن آن برای آموزش و پرورش، جذابیت و تقویت تفکر در دانش‌آموزان و میزان در دسترس بودن است و براساس تعریفی که با هماهنگی فدراسیون شطرنج صورت گرفته، حرکات اولیه این ورزش، به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود.

معاون تربیت بدنی وزیر آموزش و پرورش اما اکنون به خبر گزاری فارس اعلام کرده که برای دانش‌آموزان اول دبستان رشته تخصصی ورزشی درنظر گرفته نشده است و رشته شطرنج در پایه اول ابتدایی اجرا نمی‌شود.او گفته بحث‌هایی مطرح شده بود مبنی بر اینکه در پایه اول ابتدایی رشته تخصصی ورزشی درنظر گرفته شود و رشته شطرنج پیشنهاد شد ولی جمع‌بندی ما در نهایت این بود که شطرنج به پایه اول ابتدایی نمی‌رود.هاشمی اظهار کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که نیاز به یک رشته ورزشی خاص برای دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی نیست، به همین دلیل رشته‌های تخصصی ورزشی را از پایه دوم آغاز کردیم.

جابه‌جایی ژیمناستیک با طناورز

نمونه بحث کارشناسی در ورزش مدارس پیش از این نیز دیده شده است، معاون تربیت بدنی وزیر آموزش و پرورش تا پیش از تیر‌ماه سال90 می‌گفت براساس نظر کارشناسان، ژیمناستیک در پایه چهارم و طناورز در پایه دوم اجباری می‌شود.
هاشمی تابستان90 یکباره تغییر عقیده داد و با تأکید براینکه همه طرح‌ها در معاونت تربیت بدنی کارشناسی است علت این تغییر عقیده را اینگونه بیان کرد: نگاه اولیه ما این بوده است که رشته طناب‌زنی را در پایه دوم و ژیمناستیک را درصورت فراهم بودن امکانات در پایه چهارم دبستان الزامی کنیم.

او با اذعان تلویحی به اشتباه کارشناسان اظهار کرد: با وجود این تصمیم، پس از جلساتی که با کارشناسان رشته ژیمناستیک داشتیم همه آنها بر این نکته تأکید ‌کردند که می‌توان این رشته ورزشی را از پایه دوم دبستان و حتی زودتر از آن آموزش داد، چرا که پایه چهارم برای آموزش ژیمناستیک تا حدودی دیر است.

پیش از این نیز معاون تربیت بدنی وزیر آموزش و پرورش دو بار وعده اجرای ورزش با ضرباهنگ باستانی و سرود ملی در مدارس کشور را داده اما اجرایی نشده است. او چند‌ماه پس از حضورش در وزارت آموزش و پرورش با پذیرش تلویحی به‌کما‌رفتن ورزش مدارس، در سنندج اعلام کرد: نگاه این وزارتخانه به ورزش در مدارس نگاهی سلامت‌نگر به دانش‌آموزان از طریق احیای زنگ ورزش و نهادینه‌کردن آن در مدارس است.

بسیاری از مدارس با وجود استخدام هزاران معلم ورزش، هنوز مربی ورزش ندارند، افزون بر آن با توجه به تراکم بالای دانش‌آموزی در مدارس دولتی (به‌ویژه عادی) و فضای کوچک مدارس، امکان ورزش برای دانش‌آموزان وجود ندارد.اجرای رشته‌هایی که درمدارس اجباری شده‌اند به‌علت نبود امکانات و تجهیزات ورزشی عملا وجود ندارد.گذر زمان ثابت کرد به صرف اعلام اجباری شدن چند رشته ورزشی جذاب، بیماری سخت ورزش دانش‌آموزی درمان نمی‌شود و ورزش مدارس باید ریشه‌ای و به دور از شعار و وعده‌ها درمان شود.

کد خبر 200880
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز