گروه محیط زیست: قوهای مهاجر با کمبود غذا مواجه هستند. آنطور که فعالان محیط زیست می گویند پرندگان مهاجر امسال نیز به جای آنکه در پناهگاه حیات‌وحش میانکاله فرود آیند به‌دلیل ناامنی و جولان شکارچیان متخلف در این پناهگاه، ناگزیر در منطقه فریدونکنار و سرخرود مازندران فرودآمده‌اند اما منطقه فریدونکنار و سرخرود هم چندان امن نیست.

سرخرود - نجات قوی ها

با وجود این، شماری از دوستداران حیات‌وحش به کمک مسئولان محلی محیط‌زیست تلاش می‌کنند از یک سو، امنیت این پرندگان و ازسوی دیگر غذای آنها را تأمین کنند. هرچند شماری از کارشناسان محیط‌زیست با این توجیه که طبیعت کار خودش را می‌کند، معتقدند نباید به پرندگان مهاجر یاری رساند اما این دیدگاه زمانی قابل تأمل است که ایستگاه‌های زمستان‌گذرانی پرندگان از دخالت‌های انسانی غیرمسئولانه در امان مانده باشد، از شکارچیان متخلف خبری نباشد و درنهایت پرندگان کوچنده امنیت داشته باشند اما اکنون پرندگان مهاجر نه در ایستگاه‌های زمستان‌گذرانی امنیت دارند و نه غذایی می‌یابند.

قوهای بی پناه

خبرگزاری سبزپرس دیروز در گزارشی اعلام کرد که قوهای مهاجر امسال هم در ادامه زمستان‌های سه‌سال گذشته برای چهارمین سال به منطقه فریدونکنار و سرخرود مازندران آمده‌اند البته با دو تفاوت عمده؛ یکی اینکه امسال قو‌ها یک‌ماه زودتر به این منطقه مهاجرت کرده‌اند و دوم اینکه برخلاف سال‌های قبل که به مرور به جمعیتشان اضافه می‌شد این بار یکباره بیش از سه‌هزار بال قو در شالیزارهای منطقه فرود آمده‌اند و سپس در کمتر از یک هفته این جمعیت به بیش از پنج‌هزار بال از سه‌گونه قوی فریادکش، گنگ و کوچک رسیده که این پدیده، صحنه شگفت‌انگیز و در عین حال نگران‌کننده‌ای را در این منطقه پدید آورده است و احتمال می‌رود که در آینده نزدیک تعداد بیشتری نیز به جمعیت فعلی اضافه شوند. شالیزارها زیستگاه طبیعی این پرندگان نیستند و به‌احتمال بسیار زیاد این قوها به‌دلیل ناامنی و حضور دائمی شکارچیان در زیستگاه‌های طبیعی مانند تالاب بین‌المللی و پناهگاه حیات‌وحش میانکاله وادار به ترک آنجا و انتخاب این شالیزارها برای زمستان‌گذرانی شده‌اند و طبیعتا این شالیزارها ظرفیت تأمین غذا برای قوها را نخواهند داشت.

این درحالی است که این منطقه به‌دلیل حضور صیادان محلی بی‌شمار که عمدتا به وسیله تورهای هوایی پرندگان مهاجر را شکار می‌کنند برای قوها و سایر پرندگان مهاجر ناامن است. قوها برای سال چهارم این محدوده کوچک (شالیزارهای روستای وزرا محله واقع در شهر سرخرود حدفاصل محمودآباد و بابلسر) را برای زمستان‌گذرانی انتخاب کرده‌اند.

درحال حاضر شالیزارهای منطقه سرخرود مملو از قوهای سرمازده و گرسنه است اما فقط بخش کوچکی از شالیزارهای این منطقه امنیت لازم را برای حضور قو‌ها دارند و آن شالیزارها واقع در روستای وزرا محله‌اند. علاقه‌مندان محیط‌زیست تلاش می‌کنند علاوه بر تأمین غذا برای قوها امنیت منطقه را برای حفاظت از قوها تأمین کنند تا این پرندگان مهاجر نیاز به جابه‌جایی از این محدوده امن و پرواز به سایر نقاط را نداشته باشند. منطقه سرخرود که محل تمرکز اصلی قوهاست زیرنظر اداره محیط‌زیست محمودآباد قرار دارد.

تلاش مسئولان محلی برای حفاظت از قوها

آنطور که در گزارش سبزپرس آمده است اداره محیط‌زیست سرخرود در حال حاضر به جز مدیر اداره دو کارمند دارد که هر دو نفر به همراه مدیرشان به شکل شبانه‌روزی و حتی روزهای تعطیل برای حفظ قوها تلاش می‌کنند. این تلاش‌های قابل تحسین یکی از مهم‌ترین عوامل مصون ماندن قوهای مهاجر است. گفتنی است مساحت حوزه استحفاظی این اداره با سه نفر کارمند بیش از ٥٠٠ هزار هکتار است.

متأسفانه با وجود همه تلاش‌ها گزارش‌هایی در دست است که نشان می‌دهد شماری از این پرندگان توسط شکارچیان متخلف شکار شده‌اند و این روند همچنان ادامه دارد زیرا شماری از قوهای مهاجر برای جست‌وجوی غذا به اطراف پرواز می‌کنند و در نتیجه صید متخلفانه می‌شوند. تاکنون تعدادی از متخلفین توسط مأموران شناسایی و دستگیر شده‌اند.

در ادامه این گزارش از علاقه‌مندان محیط‌زیست درخواست شده همچون سال گذشته فعالان و دست‌اندرکاران کمک‌رسانی به قوهای مهاجر را یاری کنند. گروه‌های مستقر در منطقه می‌گویند قوها هیچ منبع غذایی ندارند و درصورت ادامه گرسنگی علاوه بر پراکنده‌شدن در مناطق ناامن اطراف، هر روز بر شمار قو‌های ضعیفی که به مرور توانایی پرواز خود را از دست می‌دهند افزوده می‌شود. با وجود این، به‌دلیل غذارسانی بموقع تاکنون تعداد بسیار کمی از قوها ضعیف یا بیمار شده‌اند و آمار تلفات تاکنون بسیار کم بوده است اما قوهای مهاجر همچنان نیازمند غلات هستند. یادآور می‌شود سال گذشته ١٤ تن غلات که بخشی از آن به همت دوستداران محیط‌زیست و بخش قابل توجهی از آن توسط اداره حفاظت محیط‌زیست استان مازندران و شهرداری سرخرود تأمین شده بود صرف تغذیه قوها شد. براین اساس انتظار می‌رود امسال نیز قوهای مهاجر به کمک علاقه‌مندان محیط‌زیست با سلامت زیستگاه زمستان‌گذرانی خود را ترک کنند.

کد خبر 200368

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز