گروه اجتماعی _ مینا شهنی: اتهام سعید مرتضوی، مدیرعامل سابق سازمان تأمین اجتماعی، دخل و تصرف در اموال دولتی اعلام شده‌است.

مرتضوی

او که دوشنبه‌شب از سوی دادستانی تهران بازداشت و به زندان اوین تحویل داده شده، در تاریخ 25دیماه از سوی دیوان عدالت اداری از کار برکنار شده‌بود. براساس قانون، مرتضوی پس از صدور حکم برکناری‌اش از سوی دیوان حق هیچ‌گونه دخل و تصرفی در اموال سازمان تأمین اجتماعی نداشته و قانونا تمام تصمیم‌هایی که او پس از صدور این حکم گرفته، غیرقانونی بوده و به نوعی تخلف از قانون محسوب شده‌است.

او باید در برابر تصمیم‌هایی که از تاریخ صدور حکم برکناری‌اش درحوزه تأمین اجتماعی گرفته و دستوراتی که صادر کرده‌است، در برابر قانون پاسخگو باشد. سعید مرتضوی همچنین در پرونده کهریزک به همراه تعدادی از همکارانش از کار معلق شد و پرونده مفتوحی دارد. پیش از این حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در نشست خبری خود عنوان کرده بود که اسفندماه امسال دادگاه رسیدگی به پرونده کهریزک برگزار خواهد شد.

سرپرست جدید تأمین اجتماعی

پس از دستگیری مرتضوی، صبح دیروز اعضای هیأت امنا و هیأت‌مدیره سازمان تأمین اجتماعی، ‌جلسه‌ای تشکیل دادند تا وضعیت سرپرستی و مدیریت سازمان تأمین اجتماعی را مشخص کنند. گفته ‌می‌شود که در این جلسه صمدالله فیروزی، نایب‌رئیس هیأت مدیره تأمین اجتماعی به‌عنوان سرپرست تأمین اجتماعی انتخاب شده‌است.

اعضای این جلسه‌ پس از این تصمیم‌گیری به وزارت کار رفتند تا با اسدالله عباسی، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی که دیروز و پس از استیضاح وزیر این وزارتخانه به‌عنوان سرپرست معرفی شده، دیدار کنند. فیروزی پیش از این یکی از پنج عضو هیأت مدیره سازمان تأمین اجتماعی بود و پیش از آن نیز معاون فنی و درآمد این سازمان بوده است. هر چند محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس‌جمهور در گفت‌وگو با نسیم، گفت: از نظر دولت، سعید مرتضوی همچنان رئیس سازمان تأمین اجتماعی است.

چرا حکم دیوان عدالت اداری اجرا نشد

قضات دیوان عدالت اداری روز 25دیماه حکم به برکناری مرتضوی از سمت مدیرعاملی سازمان تأمین اجتماعی را صادر و این حکم را برای اجرا به شیخ الاسلامی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز ابلاغ کرده بودند اما وزیر از اجرای ابلاغیه دیوان عدالت اداری سر باز زده‌بود و مرتضوی همچنان در مقام مدیرعاملی سازمان تأمین اجتماعی باقی ماند.

چند روز پس از ابلاغ حکم‌، نمایندگان مجلس از وزیر کار خواستند تا هر چه سریع‌تر نسبت به اجرای این حکم قانونی اقدام کند و وزیر هم به نمایندگان قول مساعد داده‌بود ‌اما دو روز بعد اعلام شد که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در جلسه‌ شبانه هیأت وزیران تمام اختیاراتش را در حوزه سازمان تأمین اجتماعی به محمد رحیمی، معاون اول رئیس‌جمهور تفویض کرده‌ و رحیمی هم در همان جلسه حکم سرپرستی سازمان تأمین اجتماعی را برای مرتضوی صادر کرده است.

انتشار این خبر باعث شد تا نمایندگان مجلس وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را استیضاح کنند. جلسه استیضاح جنجالی وزیر کار روز یکشنبه برگزار شد و نمایندگان با اکثریت آرا، شیخ‌الاسلامی را از مقام وزارت برکنار کردند. با این‌حال روز پس از استیضاح، سعید مرتضوی همچنان به‌عنوان مدیرعامل تأمین اجتماعی در دفتر کار خود در سازمان تأمین اجتماعی حضور پیدا کرد اما آخر شب وقتی از محل کارش خارج ‌می‌شد، با حکم دادستانی تهران بازداشت و روانه زندان اوین شد.

‌ واکنش رئیس‌جمهور

رئیس‌جمهور در واکنش به این اتفاق با بیان اینکه از شنیدن خبر دستگیری مرتضوی متأسفم و نمی‌دانم چگونه است، چون که کسی تخلف کرده و کس دیگری دستگیر می‌شود، گفت: قوه قضاییه باید قوه قضاییه ملت باشد، چون یک سازمان ویژه خانوادگی نیست.

پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری در خبری که در این زمینه منتشر کرد، ‌نوشته است: دکتر محمود احمدی‌نژاد صبح دیروز (سه‌شنبه) پیش از ترک تهران به مقصد قاهره به‌منظور شرکت در نشست سران سازمان همکاری‌های اسلامی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: کسی خلاف کرده است و فردی مطلع شده و این تخلف را اعلام کرده، اما به جای اینکه متخلف را دنبال کنند با کسی که موضوع را اعلام کرده، برخورد می‌شود و این بسیار زشت است و برای ملت جمهوری اسلامی و قوه قضاییه شایسته نیست.براساس این خبر، رئیس‌جمهور تأکید کرد: قطعا وقتی از سفر برگردم این مسئله را به‌طور جدی دنبال خواهم کرد.

 

کد خبر 200337
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز