سه‌شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس گفت که این کمیسیون دو ماده مرتبط با شرایط اعضای هیات موسس احزاب و همچنین شرایط مربوط به افرادی که حق تاسیس حزب ندارند به تصویب رسید.

حزب احزاب

امیر خجسته در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه در جلسه 17 بهمن کمیسیون شوراها دو ماده از طرح اصلاح قانون احزاب و جریان‌های سیاسی کشور به تصویب رسید افزود: ماده اول درخصوص شرایط اعضای هیات موسس احزاب است که طبق مصوبه کمیسیون باید چهار شرط را دارا باشد.

خجسته، التزام عملی به قانون اساسی، داشتن تابعیت ایرانی، داشتن حداقل 25 سال تمام و همچنین حداقل مدرک کارشناسی یا معادل آن را به عنوان 4 شرط برای افرادی که می‌خواهند عضو موسس هیات حزبی شوند، برشمرد.

رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس همچنین با بیان اینکه در این جلسه شرایط سایر اعضای احزاب نیز مشخص شد، گفت: طبق این ماده اعضای احزاب باید علاوه بر داشتن التزام عملی با قانون اساسی و تابعیت ایرانی، حداقل 18 سال تمام را داشته باشند.

خجسته گفت که ماده دیگر مصوبه کمیسیون در مورد شرایط افرادی است که از تاسیس حزبی محرومند و حق تاسیس حزب را ندارند.

وی توضیح داد: افرادی که محکوم به جرایم امنیتی هستند و یا اینکه قاچاقچی متجاوز به فسق و فجور و همچنین مشهور به فساد هستند و یا جاسوسان، طبق تشخیص مراجع ذیصلاح نمی‌توانند حزبی را تاسیس کنند.

وی یادآور شد: کسانی که به موجب احکام دادگاه‌ها از حقوق اجتماعی محکوم شده‌اند، در کنار اعضا و شورای مرکزی موثر احزاب منحله با حکم دادگاه نیز نمی‌توانند حزبی را تاسیس نمایند.

کد خبر 200316
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز