همشهری آنلاین: حامد کرزای و آصف علی زرداری در مذاکرات خود در انگلیس متعهد شدند که ظرف شش ماه به یک توافق صلح برای افغانستان برسند.

کرزای، کامرون و زرداری

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه دیلی‌ تلگراف، حامد کرزای، رئیس‌جمهور افغانستان و آصف علی زرداری، همتای پاکستانی وی همراه با دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس در تفرجگاه رسمی متعلق به نخستین وزیر انگلیس در حومه شهر لندن مذاکره کرده و اعلام کردند که حامی بازگشایی دفتری برای طالبان در قطر به منظور انجام مذاکرات هستند.

این سه مقام در بیانیه‌ای مشترکی که توسط دفتر دیوید کامرون منتشر شد، عنوان داشتند، همه طرف‌ها در فوریت این اقدام توافق داشته و خود را متعهد به انجام همه اقدامات لازم به منظور دستیابی به هدف یعنی توافق صلح طی شش ماه آینده می‌دانند.

نخست‌وزیر انگلیس مذاکرات میان کرزای و آصف علی زرداری را ستوده و گفت که افراطگران باید در مذاکرات مربوط به فرآیند صلح افغانستان حضور داشته باشند.

نخست‌وزیر انگلیس تاکید کرد که رهبران دو کشور بر سطح بی‌سابقه‌ای از همکاری توافق کرده‌اند.

وی گفت که رهبران پاکستان و افغانستان توافق کردند تا در فصل پاییز یک توافقنامه شراکت راهبردی میان دو کشور امضا کنند.

همچنین به طور همزمان این دو مقام نسبت به بازگشایی دفتری در شهر دوحه، پایتخت قطر به منظور انجام مذاکرات میان طالبان و شورای عالی صلح افغانستان توافق کردند.

دیوید کامرون تاکید کرد که این توافقنامه باید پیام صریحی به طالبان بدهد.

وی افزود: اکنون زمان آن است که همه در یک فرآیند سیاسی و صلح آمیز در افغانستان شرکت کنند.

وی گفت: این فرآیند باید منجر به آینده‌ای شود که در آن افغان‌ها بتوانند به طور مسالمت آمیز در فرآیند سیاسی کشورشان شرکت کنند.

حامد کرزای نیز خاطرنشان ساخت که آنها یک مذاکرات صریح و باز داشته‌اند و همچنین به تکرار درخواست دیوید کامرون از طالبان برای پیوستن به مذاکرات صلح پرداخت.

وی اظهار امیدواری کرد که روابط افغانستان با پاکستان که در گذشته به تیرگی گرایده بود در آینده بسیار نزدیک، برادرانه و مبتنی بر همسایگی خوب باشد.

زرداری نیز خاطرنشان ساخت که پاکستان کاملا از هرگونه مذاکرات با طالبان حمایت می‌کند.

وی تاکید کرد: صلح در افغانستان برابر است با صلح در پاکستان. ما احساس می‌کنیم که می‌توانیم تنها در کنار یکدیگر زنده بمانیم.

وی افزود: ما نمی‌توانیم همسایگان و یا مساله همسایگی خود را تغییر دهیم.

بر اساس بیانیه مشترکی که به دنبال مذاکرات در روز دوشنبه منتشر شد، تصریح شده که کرزای و زرداری بر تدابیری به منظور ارتقای هماهنگی بر سر مساله آزاد کردن زندانیان طالبان از زندان‌های پاکستان در حمایت از فرآیند صلح توافق کرده‌اند.

در این مذاکرات که در تفرجگاه رسمی نخست‌وزیر انگلیس به نام "چکرز" صورت گرفت چهره‌های بلندپایه نظامی و اطلاعاتی شامل ژنرال دیوید ریچاردز، رئیس ستاد کل ارتش انگلیس و سر جان ساورز، رئیس سازمان MI6 حضور داشتند.

در حالی که نیروهای انگلیسی و دیگر نیروهای خارجی در تدارک برای خروج از افغانستان درسال آینده میلادی هستند، دیوید کامرون گفت که این به نفع هر سه کشور است تا ثبات در افغانستان برقرار شود.

وی گفت: ما دیدگاه یکسانی در خصوص افغانستان داریم و آن یک کشور ایمن، با ثبات و دموکراتیک است که دیگر هرگز پناهگاهی برای تروریسم نشود.

وی افزود: صریحا کارهای زیادی وجود دارد که باید در ماه‌های پیش رو انجام شود و انگلیس همچنان قاطعانه حامی هر دو کشور در همکاری آنها به منظور برقرار کردن ثبات در منطقه است.

کد خبر 200306
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز