گروه ادب وهنر-مایا شرفی: «قاعده تصادف» عنوان آخرین ساخته سینمایی بهنام بهزادی است که در سی‌و‌یکمین جشنواره فیلم فجر برای نخستین‌بار به اکران درآمده است.

سینما - فیلم قاعده تصادف

 «تنها دوبار زندگی می‌کنیم» فیلمی است که پیش از این توسط بهزادی کارگردانی شد و توانست مخاطبان ویژه‌ای نیز برای خود پیدا کند. نوع نگاه ویژه این کارگردان جوان باعث شده تا نخستین اثر سینمایی‌اش مورد پسند بسیاری از اهالی هنر قرار گیرد و در عین حال این انتظار را نیز به‌وجود آورده که قاعده تصادف نیز از این امر مستثنا نباشد. درباره فیلم با او صحبت کرده‌ایم.

  • پروسه ساخت‌و‌تولید قاعده تصادف چگونه سپری شد؟

درخواست برای گرفتن پروانه ساخت فیلم، سال قبل ارائه شد ولی زمانی که پروانه را گرفتیم بنا به دلایلی از ساخت آن منصرف شدیم چراکه می‌خواستیم فیلم را زمانی بسازیم که به جشنواره برسد؛ بنابراین امسال دوباره درخواست پروانه ساخت دادیم و پروسه را به جریان انداختیم و زمانی را صرف مراحل پیش‌تولید، انتخاب بازیگر و تمرین‌ها کردیم که تمام اینها زمان زیادی از ما گرفت و سپس کار فیلمبرداری آغاز شد.

  • مواردی که به آنها اشاره کردید چقدر زمان بردند؟

ما زمانی را صرف پیدا کردن لوکیشن‌های مناسب و انجام یکسری امور مقدماتی کردیم که در‌واقع مربوط به مرحله قبل از پیش‌تولید می‌شود و بنابراین می‌توانم بگویم که پیش تولید ما در حدود دو‌ماه و نیم زمان برد. بعد هم فیلمبرداری آغاز شد و چند ماهی نیز زمان صرف این بخش و باقی مراحل کردیم تا در نهایت فیلم ساخته شد.

  • انتخاب بازیگران قاعده تصادف چگونه انجام شد؟ آیا افرادی که امروز در فیلم حضور دارند انتخاب‌های اول شما هستند؟

انتخاب بازیگر در کاری مانند قاعده تصادف که بازیگران زیادی دارد فرایند طولانی و پیچیده‌ای است؛ به‌خصوص اینکه قاعده تصادف در مورد جوانان است و ما بازیگران زیادی نداشتیم که در این فیلم به‌صورت حرفه‌ای کار کنند و سن‌شان به کاراکترها بخورد. ضمن اینکه لازمه انتخاب هر بازیگری این است که در آن نقشی که از قبل نوشته‌شده، باورپذیر باشد، به‌همین دلیل ما آدم‌های متعددی را دیدیم و تست گرفتیم و اتود زدیم تا در‌نهایت به ترکیبی رسیدیم که امروز در فیلم می‌بینید.

  • یعنی اینطور نبوده که در زمان نگارش فیلمنامه بازیگران خاصی مدنظرتان بوده باشند و براساس آنها فیلمنامه را بنویسید؟

معمولا خیلی این کار را نمی‌کنم و زمانی که فیلمنامه را می‌نویسم بیشتر تمرکزم روی خود فیلمنامه است.

  • آنچه امروز نتیجه تلاش‌های شما برای ساخت قاعده تصادف است همان چیزی است که انتظارش را داشتید؟

من و تمام همکارانم که در این پروژه فعالیت داشتند، بیشترین تلاشمان را کردیم و بهترین کاری را که از دستمان برمی‌آمد، انجام دادیم و امیدوارم که این نتیجه برای مخاطب رضایت بخش باشد.

  • یکی از موضوعاتی که در جشنواره فجر وجود دارد و از بخش‌های ثابت این مراسم است برگزاری نشست‌هایی است که پس از اکران هر فیلمی با حضور اهالی مطبوعات و عوامل سازنده فیلم‌ها برگزار می‌شود. به‌عنوان یک کارگردان تا چه‌اندازه این اقدام را مفید و سازنده می‌دانید؟

به هرحال یک فیلم وجوه مختلفی دارد که پرداختن به همه آنها در مجال کوتاهی امکان‌پذیر نیست و نمی‌توان در چنین نشستی به تمام وجوه یک اثر پرداخت.

  • با توجه به اینکه چندروزی از برگزاری سی‌و‌یکمین جشنواره فیلم فجر می‌گذرد، ارزیابی‌تان از جشنواره امسال چیست وضعیت اکران را در سال آینده چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به‌نظر من جشنواره امسال از جهاتی قابل‌توجه است و مهم‌ترین آن هم مربوط به نظمی است که در جدول نمایش فیلم‌ها و برنامه‌ریزی برای اکران در سینماها وجود دارد. این برنامه‌ریزی‌دقیق باعث‌شده تا تکلیف مخاطبان کاملا مشخص باشد و بدانند که چه فیلمی را چه زمانی و در کجا خواهند دید. این مهم‌ترین موضوعی است که در مورد جشنواره امسال می‌توانم به آن اشاره کنم.در مورد اکران فیلم هم باید بگویم که تمام تلاشم را خواهم کرد تا فیلم در بهترین زمان ممکن اکران شود.

  • البته منظور من بیشتر کل جریان اکران در سال92 بود، آن هم با توجه به ریزش مخاطب شدیدی که در این یکی دو سال اخیر شاهدش هستیم و آثاری که امسال در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کرده‌اند.

من به این سؤال هم نمی‌توانم پاسخ بدهم، به‌دلیل اینکه فیلم‌های امسال را در جشنواره ندیده‌ام و هر‌پاسخی بدهم کلی است و به درد کسی نمی‌خورد.

  • وضعیت تولید فیلم را در سال92 چطور ارزیابی می‌کنید؟

پیش‌بینی‌کردن این موضوع خیلی دشوار است، به‌دلیل اینکه مسئله تولید در سینمای ما واقعا پیچیده است. تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که امیدوارم در کنار بالا‌رفتن هزینه‌های تولید و تورمی که وجود دارد، امکانات جدیدی که وارد سینما می‌شوند کمبودها را هر چند اندک، جبران کنند.

کد خبر 200204

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز