همشهری آنلاین: محمدجواد لاریجانی گفت: مناقشات مطرح شده در مجلس، نشانه سرزندگی سیستم سیاسی کشور است؛ اینجا تنها یک نوار مطرح شده در حالیکه در بسیاری کشورهای غربی تعداد زیادی از این نوارها پخش شده است.

محمد جواد لاریجانی در مراسمی که به مناسبت ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی در سالن همایش‌های مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی برگزار شد در جمع کارکنان این مرکز اظهار داشت: خدا را شاکرم که نظام جمهوری اسلامی ایران و مجلس شورای اسلامی رویش‌های خوبی دارد، چراکه وقتی امروز که به مجلس شورای اسلامی نگاه می‌کنیم، نمایندگان چهره‌های جدیدی هستند، اما نه تنها هیچ از نسل ما کم ندارند، بلکه زرنگ‌تر و با انگیزه‌تر هستند. مهمترین اظهارات لاریجانی به نقل از فارس در زیر آمده است:

  • مناقشات مطرح شده در مجلس بد نیست. اینها نشانه سرزندگی سیستم سیاسی کشور است چراکه در دموکراسی‌های غربی چندین برابر کشور ما از این موضوعات دارند حال اینجا تنها یک نوار مطرح شده در حالیکه در بسیاری کشورهای غربی تعداد زیادی از این نوارها پخش شده است.
  • مرکز پژوهش‌ها موتور فکری مجلس و نظام خواهد بود. دل من همواره با این مرکز است و امروز خوشحالم که کاظم جلالی به عنوان رئیس این مرکز انتخاب شده است.
  • تجربه انقلاب اسلامی ایران را از یک کشور عقب افتاده به کشور قدرتمند تبدیل کرده است. توفیقات ایران بسیار چشمگیر است به طوری که هیچ کشور نمی تواند در منطقه سطح علمی و فنی ایران را ندارد در حالیکه افراد ناباور می‌گفتند جمهوری اسلامی نمی‌تواند ایران را پیشرفته کند.
  • از بیرون که نگاه می‌کنیم می‌بینیم که ایران پس از انقلاب به کشوری پیشرفته تبدیل شد و امروز میلیون‌ها خانه در ایران با برق اتمی روشن می‌شوند و این تجربه‌ای که از انقلاب اسلامی به دست آمده تجربه ساده‌ای نبود.
  • ایران از نظر مدنی هم نسبت به کشورهای منطقه پیشرفته‌تر است. در کشوری که شاهان حکومت می‌کردند بیش از سه دهه است که مسئولان با رای مردم انتخاب می‌شود که این در حال نهادینه شدن است در حالیکه در کل خاورمیانه حتی ترکیه هم مانند ایران نیست.
  • فرهنگ مدنی باید در کشور رشد پیدا کند. ما در نحوه زندگی معقول عقب افتاده‌تر از ساختن خودرو هستیم و امروز باید هنر زندگی خوب را تمرین کرد تا در زندگی خوب دستمان روان شود.
  • هر رئیس جمهوری در کشور پس از مدتی می‌خواهد همه را نجات بدهد و کارهای بزرگ بکند. من می‌گویم که اگر کارهای کوچک را خوب انجام دهیم بهتر از این است که کارهای بزرگتر را بد انجام دهیم که در این میان معیار کارآمدی نیاز است.
  • حزب باید مقدم بر رئیس جمهور باشند. باید از احزاب رئیس جمهور بیرون بیاید که این پدیده‌ها قابل مطالعه است.
  • حکومت سه جزء اصلی دارد که جز اصلی آن مشروعیت سیطره است که در نظام ما بحث ولایت فقیه است یعنی تمام مسئولیت‌ها باید از مسیر ولایت فقیه مشروعیت پیدا کند حتی آنها که انتخاب می‌شوند و مشروعیت تبعیت از منتخب به تائید ولی فقیه نیاز دارد.
  • {درباره صحبت یکی از مسئولان که من منتخب ملت هستم و باید حرف من را گوش کنید}؛ این استدلال درست نیست و صحبت هر شخص را باید در حوزه مسئولیت باید گوش کرد.
  • رکن دوم حکومت نحوه استقرار سیطره است که می‌توان در نظام ما دموکراسی و نمایندگان و انتخابات را نام برد و رکن سوم مربوط به کارآمدی نهادهاست. کارآمدی یعنی ما چگونه مسئولیت خود را با ضابطه‌های کارآمدی خوب انجام دهیم.
  • این اصلاحیه قانون انتخابات قانون خوبی بود که روی آن کار شده است و البته خیلی هم کار لازم دارد و آن قسمتی که مربوط به احراز صلاحیت‌هاست نیاز به سازوکاری دارد و می‌توان آن را بهتر کرد و باید بگویم که مرکز پژوهش‌ها باید به طور دائم سنگری برای حفظ دموکراسی در کشور باشد.
  • انتخابات ما انتخابات خوبی است. آنچه که مردم می‌خواهند از درون صندوق در می‌آید اما باید سازو کار آن را بهتر کنیم چراکه ما یک انتخاب خوب می‌خواهیم. انتخابات خوب یعنی افراد شایسته خود را در معرض انتخاب قرار دهند و این افراد به خوبی معرفی شوند که در کل باید ساختاری در این زمینه داشته باشیم.
  • نظارت بر انتخابات در کل خوب است و باید بهتر شود چراکه به طور مثال اگر در آمریکا کسی به نظام سکولار - لیبرال معتقد نباشد اجازه نمی‌دهند به انتخابات وارد شود اما در انتخابات ما در زمان انتخابات 1500 نفر در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام می‌کنند و شورای نگهبان هم مجبور می‌شود آنها را رد صلاحیت کند. نظارت استصوابی در انتخابات بسیار خوب است اما باید مکانیسم‌های آن هوشمندانه‌تر شود.
  • مجلس لنگر مردم سالاری بر اساس عقلانیت اسلامی است.
کد خبر 200190
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز