گروه سیاسی- آرش کارآزما: «وزرا تا پای استیضاح می‌روند اما استیضاح نمی‌شوند». این ضرب‌المثل تغییریافته، شرح حال این روز‌های مجلس است؛ مجلسی که در دوره نهم، تاکنون چهار بار استیضاح وزرای دولت دهم را در دستور کار خود قرار داده اما هر بار به دلایلی ناموفق بوده است.

مجلس

در مجلس هشتم هم وضع از این بهتر نبود؛ تا جایی که این مجلس با ثبت رکورد 14استیضاح نافرجام به نوعی در میان همه مجالس پس از انقلاب رکورددار محسوب می‌شود. محمد عباسی، شمس‌الدین حسینی، علی اکبر صالحی، مجید نامجو، مصطفی محمد نجار، علی‌اکبر محرابیان، صادق خلیلیان، مهدی غضنفری، مسعود میرکاظمی و همین عبدالرضا شیخ الاسلامی -که قرار است امروز استیضاح شود- 10وزیری هستند که در دولت دهم هر کدام یکی دو بار از مانع استیضاح مجلس به سلامت عبور کرده‌اند.حالا دیگر عبور از مانع مجلس کار سختی نیست برای دولتی که چم و خم این کار را به خوبی فراگرفته است.

به همین دلیل است که در روز‌های اخیر وزنه مخالفان استیضاح در مجلس سنگینی می‌کند. دولت هم تهدید کرده درصورتی که ماجرای مرتضوی -علت اصلی استیضاح وزیر کار- بیش از این ادامه پیدا کند موضوع را به هیأت عالی حل اختلاف قوا ارجاع خواهد داد. طبق معمول دیروز هم در مجلس زمزمه‌هایی درخصوص پس‌گرفتن امضا‌ها و منتفی‌شدن استیضاح شنیده می‌شد. مخالفان استیضاح استنادشان این است که رسیدگی به مشکلات معیشتی و رفاه مردم اولویتش از استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیشتر است. دولت هم حرفش همین است؛ «استیضاح را در این شرایط به صلاح نمی‌دانم».

این سخنان را هم دیروز میرتاج الدینی، معاون رئیس‌جمهور گفته و هم به نوعی تیتر رپرتاژ آگهی بود که یک صفحه کامل یک روزنامه را به‌خود اختصاص داد.از آن طرف اما استیضاح موافقان جدی‌ای در مجلس دارد. افرادی چون احمد توکلی، الیاس نادران و علی مطهری که از امضا‌کنندگان اصلی استیضاح هستند و پیش از این هم در ماجرای استیضاح وزیر کار در اواخر مجلس هشتم تجربه تلخی دارند. آنجا که به قول مرتضوی برای استعفا اطمینان کرده، امضاهایشان را پس گرفتند اما از فردای منتفی‌شدن استیضاح، شاهد حضور مجدد مرتضوی در رأس سازمان تأمین اجتماعی بودند.

شاید به همین دلیل است که مطهری دیروز به موافقان استیضاح اطمینان خاطر داد که هیچ امضایی پس گرفته نشده و استیضاح وزیر کار به قوت خود باقی است و فردا (امروز) در صحن علنی بررسی خواهد شد. هرچند مطهری از قطعیت استیضاح خبر می‌دهد اما برخی از طراحان استیضاح هم از احتمال منتفی شدن استیضاح درصورت «اقرار وزیر به اشتباه» سخن می‌گویند. برخی دیگر از نمایندگان هم معتقدند وزیر کار اساسا اشتباهی در موضوع انتصاب مرتضوی به ریاست سازمان تأمین اجتماعی مرتکب نشده و این موضوع از حیطه اختیارات وی خارج است؛ بنابراین حتی نیازی به عذرخواهی هم نیست.

عبدالرضا شیخ الاسلامی که پیش از این و در واپسین روزهای مجلس هشتم یک‌بار تا پشت درهای مجلس رفته بود اما استیضاحش منتفی شد، امروز یک‌بار دیگر کارش به مجلس افتاده اما معلوم نیست چه سرانجامی در انتظار طولانی‌ترین استیضاح تاریخ که از مجلس هشتم - دقیقا با همین بهانه و تقریبا با همین امضا‌کنندگان - شروع شد و در ادامه به مجلس نهم نیز کشیده شد، خواهد بود؟

آیا زور موافقان بر مخالفان خواهد چربید؟ هرچند حتی در این صورت هم احتمال رأی آوری استیضاح بسیار پایین به‌نظر می‌رسد. فعلا که رئیس‌جمهور گفته برای دفاع از شیخ الاسلامی به مجلس خواهد رفت. هرچند شاید به راننده‌اش دستور دهد کمی کند‌تر از حد معمول براند تا شاید پیش از آنکه به ساختمان هرمی شکل بهارستان برسند این استیضاح هم منتفی شود! شاید پاسخ این سؤالات را بتوان در اظهارات سخنگوی هیأت رئیسه یافت که می‌گوید: «اخبار غیررسمی حاکی از آن است که تعدادی از نمایندگان امضاهای خود را پس گرفته‌اند و معلوم نیست که استیضاح صورت بگیرد و بر فرض اینکه صورت بگیرد، باز هم در نهایت رأی مجلس نیاز است». دیروز در آستانه استیضاح عبدالرضا شیخ الاسلامی رئیس‌جمهور بالا خره در حکمی سرتیپ محمدحسن نامی را به‌عنوان سرپرست وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات منصوب کرد.

کد خبر 199875
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز