گروه سیاسی: سخنگوی کمیسیون اصل 90و برخی اعضای فراکسیون اصولگرایان مجلس از منتفی شدن طرح سؤال از رئیس‌جمهور خبر می‌دهند اما طراحان سؤال می‌گویند که این طرح منتفی‌نشده است و در جلسه علنی روز یکشبنه 14آبان تکلیف نهایی آن مشخص خواهد شد.

مجلس

طرح سؤال از رئیس‌جمهور در جلسه علنی یکشنبه پنج مهرماه با 102امضا تقدیم هیأت رئیسه شد اما روز پنجشنبه مصطفی افضلی‌فرد سخنگوی کمیسیون اصل 90مجلس از تقلیل امضاهای این طرح به 61خبر داد. اگر این اتفاق افتاده باشد، مجلس نهم دوباره یک رکورد جدید در پس گرفتن امضاها ثبت کرده و طرح سؤال از رئیس‌جمهور منتفی شده است.

رکورد اول را مجلس وقتی ثبت کرد که پس از سروصدای زیاد درباره استیضاح وزیر ورزش، حین استیضاح او، امضاها را پس گرفتند و استیضاح را منتفی کردند. به هر صورت برخلاف صحبت‌های سخنگوی کمیسیون اصل 90، عوض حیدرپور یکی ازطراحان سؤال از رئیس‌جمهور گفته که فرایند سؤال از رئیس‌جمهور همچنان فعال است و یکشنبه آینده مشخص می‌شود که طرح سؤال از رئیس‌جمهور منتفی می‌شود یا نه.

در روزهای گذشته البته تکروی‌هایی برای منتفی کردن طرح سؤال از رئیس‌جمهور هم در مجلس دیده می‌شد.بعد از آنکه فراکسیون اصولگرایان مجلس به توافقی گروهی و دقیق در مواجهه با حضور یا عدم‌حضور احمدی‌نژاد در صحن علنی دست نیافت و نتوانست فراکسیون رهروان ولایت را هم قانع به برگزاری جلسه‌ای مشترک در این‌باره کند، سه‌شنبه گذشته رؤسای دو کمیسیون مجلس ترتیب دیدار نزدیک 40نماینده با رئیس‌جمهور را داداند؛ جلسه‌ای که بنا به هماهنگی‌هایی که صورت نگرفته بود. لغو شد.

طرح سؤال از رئیس‌جمهور با سؤالاتی درباره نوسانات ارزی، در مجلس اعلام وصول شد و پس از قانع نشدن نمایندگان سؤال‌کننده از توضیحات نمایندگان دولت در کمیسیون برنامه و بودجه این طرح به هیأت رئیسه تقدیم شد. برای حضور رئیس‌جمهور در صحن علنی طرح سؤال از رئیس‌جمهور باید امضای یک چهارم کل نمایندگان مجلس را داشته باشد (73امضا) اما ظاهرا عده‌ای از نمایندگان امضاهای خود را پس گرفته‌اند.

غلامعلی جعفرزاده دراین باره به ایسنا گفته است: یکی از تصمیمات سؤال‌کنندگان این بوده که جلسه سؤال از رئیس‌جمهور به‌صورت غیرعلنی برگزار شود اما ظاهرا این موضوع به نتیجه نرسیده و براساس اخبار غیررسمی که من دارم، سؤال از حد نصاب افتاده است.
وی با اشاره به جلسه تعدادی از نمایندگان با رئیس‌جمهور یادآور شد: به‌نظر می‌رسد جلسه تعداد قلیلی از نمایندگان با رئیس‌جمهور موضوع سؤال را تحت‌الشعاع قرار داده است.

جعفرزاده گفته است فضای کلی مجلس این است که با توجه به اینکه رئیس‌جمهور جبهه‌ جدیدی را در قوه قضاییه باز کرده و مردم هم از مکاتبات رئیس‌جمهور با رئیس قوه قضاییه ناراضی هستند، مجلس این تنش‌ها را تشدید نکند.در همین رابطه محمدحسین فرهنگی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی نیز گفته که از زمان دریافت گزارش کمیسیون برنامه و بودجه به آقای باهنر، نایب‌رئیس مجلس که سؤال از رئیس‌جمهور به او ارجاع شده بود، ایشان یک هفته صبر خواهد کرد و تا پایان هفته امکان افزایش و کاهش امضاها وجود دارد.

کد خبر 189120
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز