گروه شهری: تونل نیایش همین روزها برای بهره‌برداری آماده می‌شود.

قالیباف

21بهمن‌ماه زمان بهره‌برداری آزمایشی از تونل نیایش اعلام شده است. طول این تونل در مجموع 10هزار و 252متر است که در سخت‌ترین شرایط در اعماق زمین‌های آبرفتی، آن هم عمود بر سطح جریان‌های آبی تنها ظرف 23‌ماه احداث شد و در ساخت آن بیش از شش هزار کارگر، مهندس و تکنیسین حضور داشتند.

به گزارش همشهری در ساخت تونل نیایش رکوردهای بسیاری به ثبت رسید. ساخت دو راهی‌ها در تونل، ساخت 10کیلومتر سد زیرزمینی برخلاف جریان آب بدون نشت آب، خلاقیت در آرماتوربندی که نمونه آن حتی در کشورهای پیشرفته دنیا وجود ندارد و استفاده از حفاری‌های نوین اتریشی ازجمله آنهاست. درنهایت تونل نیایش از نظر کیفیت، زمان و قیمت تمام‌شده بهترین تجربه اتفاق افتاده در سطح کشور و حتی استاندارد‌های جهانی به شمار می‌رود.

بنا براین گزارش دیروز محمدباقر قالیباف شهردارتهران در مراسمی شرکت کرد که به مناسبت قدردانی از کارگران، ‌تکنیسین‌ها و مهندسین تونل نیایش و بزرگراه طبقاتی صدر برگزارشده بود. در این مراسم حسن بیادی نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر تهران به نمایندگی از سایر اعضای شورای شهر و سفیر کشور اتریش نیز حضور داشتند.

درحاشیه این مراسم قالیباف با حضور در جمع خبرنگاران ضمن اعلام اینکه مجموعه تونل نیایش براساس برنامه در مرحله آماده‌شدن است گفت: تونل نیایش و پل صدر از لحاظ ترافیکی به هم وابسته‌اند و ما سعی داریم درصورت امکان بخش حرکتی شرق به غرب را 22بهمن به بهره‌برداری برسانیم تا کسانی که از اتوبان صدر حرکت می‌کنند قبل از رسیدن به تقاطع اتوبان شهید مدرس، امکان ورود به تونل را داشته باشند. شهردار تهران همچنین با اشاره به اینکه تونل نیایش در انتها به دو بخش بزرگراه کردستان و نیایش تقسیم می‌شود از تصمیمی سخن گفت که به‌دلیل تأخیر 120روزه در افتتاح پل صدر گرفته شد. بر این اساس درصورتی‌که ترافیک اجازه دهد تونل جنوبی نیایش نیز نیمه دوم اسفند‌ماه فقط روزها از غرب به شرق مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

یکی دیگر از اظهارات دیروز قالیباف در جمع خبرنگاران اختصاص به تأثیر نوسانات ارز روی قیمت پروژه ساخت تونل نیایش و بزرگراه طبقاتی صدر داشت. وی در این‌باره گفت: قطعا نوسان ارز بر قیمت پروژه تأثیر دارد چراکه این تأثیر روی مواداولیه و به‌ویژه میلگرد و آهن‌آلات موجب افزایش قیمت پروژه شده است.

پاداش به شش هزار نفر کارگر تونل نیایش

بنا براین گزارش شهردار تهران در مراسم قدردانی از کارگران، مهندسان و دست‌اندرکاران پروژه احداث تونل نیایش، به آنها وعده پاداش معادل دو روز حقوقشان را داد.از نظر قالیباف جامعه‌ای خوشبخت است که حقوق، دستمزد و ثروت خود را از کار و فعالیت به‌دست آورد و در مقابل جامعه‌ای که درآمد خود را از بورس‌بازی و روش‌های غیرتولیدی کسب کند، روی خوشبختی را نمی‌بیند.

وی مهم‌ترین دستاورد کارگران و مهندسان پروژه نیایش را رزق حلال از مسیر کار، تلاش و مشقت دانست و گفت: اگر شما در شهر گمنام هستید و کسی شما را نمی‌شناسد، درعوض این پروژه به‌عنوان باقیات‌الصالحات برای شما باقی خواهد ماند ضمن اینکه شما نشان دادید که می‌توان در همه ابعاد مادی و معنوی، کار مورد نیاز جامعه را محکم و با ابتکار عمل به پیش برد. قالیباف درعین حال این پروژه را نمایانگر خدمت صادقانه و خالصانه، توأم با دقت، درایت، عملگرایی، عقلانیت، گذشت و تاسی به فرهنگ دفاع‌مقدس دانست و گفت:

امروز جامعه مهندسان ایرانی، سرمایه اجتماعی را به جامعه تزریق کرده و نشان داده‌اند که با روحیه کار و تلاش، می‌توان به اهداف بزرگ دست یافت. بنابراین گزارش در مراسم قدردانی از دست‌اندرکاران تونل نیایش، دکتر یثربی، مدیر پروژه تونل نیایش نیز با اشاره به جمعیت 8.5میلیون نفری ساکن تهران گفت: این تونل نقش مهمی در تسهیل ترافیک، ‌کاهش آلودگی هوا، ‌افزایش ایمنی سفر، کاهش زمان سفر و مصرف سوخت دارد.

دیروز همچنین یکی از کارگران تونل نیایش به نام میثم سوری به‌نمایندگی از سایر کارگران با قرار‌گرفتن پشت تریبون طی سخنانی با اشاره به اینکه آنچه در این پروژه معنا نداشت، وقت کشی بود گفت: اگر از ما کار بموقع می‌خواستند درعوض حقوقمان را نیز به موقع می‌دادند.

وی رضایتمندی کارگران را از فاکتورهای مهم موفقیت در این پروژه دانست و افزود: کمبود تجهیزات، نفرات و لوازم در این پروژه وجود نداشت به همین دلیل نیز همه در نهایت رضایتمندی کار کردیم.

کد خبر 199867
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز