رامتین راوندی : سوئد و فنلاند را باید از نظر مصرف برق جزء پرمصرف‌ترین کشور‌های جهان به حساب آورد. زیرا سرانه مصرف آنها به ترتیب 18000 و 600/16 کیلووات ساعت برای هر نفر در سال است.

این دو کشور از نظر سطح رفاه زندگی و جایگاه صنعتی و اقتصادی جزو مطرح‌ترین کشورهای دنیا هستند.

تاکنون 12 نیروگاه هسته‌ای با ظرفیت الکتریکی 9400 مگاوات در سوئد ساخته شده که در حال حاضر 10 نیروگاه هسته‌ای در حال بهره‌برداری هستند که ظرفیت آنها 8904 مگاوات الکتریکی است.

نیروگاه‌های سوئد در سال، 1435 تن اورانیوم به عنوان سوخت مصرف می‌کنند. تولید برق هسته‌ای در سوئد بالغ بر 50 درصد از کل تولیدات برق این کشور را شامل می‌شود. نکته قابل توجه این است که اکثر نیروگاه‌های این کشور توسط تکنولوژی بومی ساخته و احداث شده است.

از 12 نیروگاه ساخته شده در سوئد 9 تای آنها از نوع راکتور آب جوشان (BWR) و 3 تای آن از نوع راکتور آب سبک تحت فشار (PWR) است. البته سوئد بر روی احداث یک نیروگاه آب سنگین نیز فعالیت بسیاری نمود ولی هرگز این نیروگاه به بهره‌برداری نرسید.

بیشترین توجه سوئد به نیروگاه‌های BWR غربی است. در حال حاضر این کشور از نظر ایمنی هسته‌ای در نیروگاه‌ها و مدیریت پسمانداری سوخت هسته‌ای جزو پیشرفته‌ترین کشورها محسوب می‌شود و سازمان نظام ایمنی آن جزو پرقدرت‌ترین سازمان‌های نظارت هسته‌ای در دنیا به حساب می‌آید.

از برنامه‌های آتی سوئد افزایش ظرفیت نیروگاه‌های موجود از طریق مدرنیزاسیون و بالا بردن توان نامی آنها است.

در مورد فنلاند باید گفت که در مقایسه با دیگر کشورهای اروپایی استفاده از برق هسته‌ای را دیرتر آغاز کرد ولی در حال حاضر از نقطه‌نظر ایمنی نیروگاه‌های هسته‌ای و پسمانداری از پیشرفته‌ترین کشورهای اروپایی است.

این کشور به کمک شوروی سابق با ایجاد دو نیروگاه هسته‌ای از نوع VVER در دهه 1970 میلادی وارد باشگاه هسته‌ای دنیا شد. فنلاند همکاری نزدیکی با سوئد در خصوص احداث دو نیروگاه BWR داشتند.

بنابراین فنلاند تجربه استفاده از نیروگاه‌های نوع روسی  و هم نیروگاه‌های نوع غربی را دارد. در حال حاضر ظرفیت توان چهار نیروگاه نامبرده 2676 مگاوات الکترونیکی و مقدار اورانیوم مصرفی آنها به عنوان سوخت در طول سال 473 تن است.

نکته جالب توجه در مورد فنلاند این است که سوخت هسته‌ای مورد نیاز خود را از کشورهای مختلف تأمین می‌کند و در این زمینه وابسته به یک کشور خاص نیست.

فنلاند دارای دو شرکت مهم به نام‌های TVO و Fortum است که در زمینه انرژی هسته‌ای فعال می‌باشند. پس از تصمیم دولت فنلاند جهت احداث پنجمین نیروگاه هسته‌ای از نوع PWR و با ظرفیت 1600 مگاوات، شرکت TVO به آماده‌سازی احداث جدید نیروگاه هسته‌ای مبادرت ورزید.

البته ساخت این نیروگاه پس از یک وقفه 20 ساله به یک کنسرسیوم فرانسوی- آلمانی سفارشی داده شده است که در حال احداث است.

نکته قابل توجه در این نیروگاه این است که عمر استفاده از آن پس از شروع به کار 60 سال پیش‌بینی شده‌است که از استانداردهای فعلی جهان بالاتر است.

با توجه به موضوعات فوق می‌توان نتیجه گرفت که فنلاند تجارب با ارزشی در خصوص مدرنیزه کردن نیروگاه نوع روسی با تجهیزات غربی دارد زیرا نیروگاه‌های مدرنیزه شده این کشور جزو ایمن‌ترین نیروگاه‌ها و با ظرفیت کاری بالای 90 درصد است.

با توجه به نگاه دولتمردان و مردم این دو کشور اسکاندیناوی به ارتقاء سطح ایمنی نیروگاه‌های هسته‌ای و گسترش آن، این کشورها را در آینده نزدیک باید جزو پیشرفته‌ترین‌ها در زمینه استفاده صلح‌آمیز از تکنولوژی هسته‌ای در دنیا به حساب آورد.

کد خبر 19955

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز