سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: جستجوی نیروهای «القاعده در مغرب اسلامی» سخت ترین مرحله عملیات نظامی در مالی خواهد بود. روزنامه لوموند به قلم ناتالی گیبرت نوشت: آیا فرانسه به تنهایی نیروهای القاعده در مغرب اسلامی را از مخفی گاه‌هایشان در مناطق کوهستانی منتهی الیه شمالی مالی بیرون خواهد کشید؟

mali

این موضوعی بود که روز دوشنبه در کاخ الیزه، چند ساعت پس از تسخیر گائو و تومبوکتو مورد بررسی قرار گرفت. نیروهای ویژه در عملیات گسترده شبانه با به کارگیری کلیه امکانات موجود و به خصوص پنج فروند هواپیمای تاکتیکی حمل و نقل چتربازان موفق به بازپس گیری این دو شهر شدند.

روز دوشنبه سه هزار و پانصد نیرو برای عملیات مستقر شده بودند. عملیات سروال در مجموع چهار هزار و پانصد نظامی را بسیج کرده که تلاشی بزرگ برای نیروی نظامی فرانسه است.

مقامات رسمی در پاریس می‌گویند تا کنون برنامه فرانسه مطابق با خواست شان پیش رفته است. آنها پس از اینکه موفق شدند یورش هماهنگ انصارالدین، القاعده در مغرب اسلامی و موجائو را در روز دهم ژانویه متوقف کنند، این نیروها را به سمت شمال مالی راندند.

هفده روز پس از اولین حمله هوایی فرانسه، آرایش نظامی بین‌المللی مشخص‌تر می‌شود: ستادهای مشترک در باماکو و در کشورهای همسایه تشکیل می‌شود و اولین واحدهای نیروی آفریقایی، میسما، در محل مستقر می‌شوند.

اروپایی‌ها حدود ده فروند هواپیمای حمل و نقل نظامی و امارات عربی متحده دو فروند در اختیار نیروی میسما قرار داده‌اند.

کمک‌های آمریکا نیز به خصوص در زمینه اطلاعاتی قابل توجه است. هواپیماهای سوخت رسان از روز یکشنبه از اسپانیا فعالیت خود را آغاز کردند، که این امر به برنامه‌های نظامی فرانسه که تا کنون وابسته به امکانات ملی محدود وابسته بود اطمینان خاطر می‌دهد.

منابع نظامی می‌گویند توقیف محموله بنزین از الجزایر به همراه بمباران انبارهای پشتیبانی و تجمعات جنگجویان اسلامگرا باعث بر هم زدن ساماندهی گروه‌های مسلح شده است. موجائو و انصارالدین متحمل خسارات سنگین شده‌اند. عملیات همچنین باعث اختلافات و نقاق در میان آنها شده و مدیریت میانجی آنها تحت تاثیر قرار گرفته است. با این حال منابع مستقل باید این حوادث را تصدیق کنند.

اقدامات نظامی بسیار سریع پیروزی نمادینی فراهم کرد و به نهادهای مالی امکان داد به شهرهای گائو و تومبوکتو بازگردند. اما «ریشه کنی» مشکل القاعده در مغرب اسلامی همچنان دور از دسترس است و هدف اعلام شده پاریس برای بیرون کشاندن آنها از پناهگاه‌هایشان هنوز دست نیافته است.

نیروهای فرانسوی هنوز به شهر کیدال در شمال مالی نرسیده‌اند. گروه‌های اسلامگرا پس از تردید درباره راهبرد خود، کند کردن نیروهای فرانسوی و مالی از طریق مبارزات مستقیم یا عقب نشینی، ظاهرا گزینه اقدامات پراکنده و تروریستی را در پیش گرفته اند. رفتن به سوی پناهگاه‌های آنها بسیار طولانی و بسیار پیچیده خواهد بود. پاریس از سوی دیگر امیدوار است که طوارقی‌های ام ان ال آ (جنبش ملی برای آزادی آزاواد) در این خصوص تعهداتی بدهند.

منبع: واحد مرکزی خبر

کد خبر 199419
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دیدگاه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز