تابستان سال آینده و در روزهای شروع تمرینات پیش فصل، هواپیمای حامل گواردیولا به جای لندن یا منچستر در مونیخ فرود خواهد آمد.

هواداران بایرن مونیخ با ماکت گواردیولا از حالا به استقبال این مربی اسپانیایی رفته‌اند

 خبر توافق پپ با بایرن همه را غافلگیر کرد؛ به قدری که با گذشت یک هفته، واکنش‌ها درباره آن هنوز ادامه دارد. پس از اینکه گواردیولا تصمیم به استراحت یکساله گرفت پیش‌بینی می‌شد که او در بازگشت به دنیای مربیگری، لیگ برتر را انتخاب کند. چلسی و منچسترسیتی، دو باشگاه متمول جزیره برای جذب این مربی موفق از مدت‌ها پیش برنامه‌ریزی کرده بودند. منچستریونایتد هم آرزو می‌کرد فرگوسن زمانی تصمیم به بازنشستگی بگیرد که گواردیولا در دسترس باشد و برنامه بلندمدتی را با این مربی اسپانیایی شروع کند. او در مصاحبه‌های مختلف هم بارها از علاقه‌اش به مربیگری در لیگ برتر گفته بود تا پیش‌بینی‌ها روی انتقال او به یکی از این سه تیم متمرکز شود ولی گواردیولا برخلاف انتظارات، بایرن‌مونیخ و بوندس‌لیگا را انتخاب کرد.

بایرن، شبیه بارسا

رسانه‌های اروپایی درباره این انتخاب تحلیل‌های زیادی داشتند که اکثر آنها بر پایه شباهت سبک بازی بایرن مونیخ و بارسا بود. گواردیولا در بارسا فوتبالی متکی بر مالکیت توپ اجرا می‌کرد که بایرن هم به چنین فوتبالی علاقه دارد. شاهد آن، آمار مالکیت توپ بایرن در فصل جاری است که در پنج لیگ معتبر اروپا پس از بارسا در رده دوم قرار دارد.

در بایرن، بازیکنان ساخته باشگاه هم مثل بارسلونا حضور فعالی دارند. شواین اشتایگر، لام، باداشتوبر، توماس مولر و کروس از این جمله‌اند و این نکته مهمی در انسجام این تیم به شمار می‌رود. ثبات مدیریت و وضعیت خوب مالی بایرن هم دو نکته دیگری است که گواردیولا را برای این انتخاب ترغیب کرده است. پپ می‌داند که توفان‌های مدیریتی یا بحران‌های مالی در راه نخواهد بود و می‌تواند با آرامش به فکر پیاده کردن برنامه‌اش باشد.

الهام از فان گال

معمار تیم فعلی بایرن، لوییز فان گال است؛ مردی که در بارسا هم هدایت گواردیولا را برعهده داشت و پپ تحت‌تأثیر تفکرات این مربی هلندی قرار دارد. او اساس بازی بارسا را مالکیت توپ و پرسینگ در زمین حریف قرار داد و یوپ‌هاینکس هم در دو فصل اخیر این برنامه را ادامه داده. حالا گواردیولا در شروع فصل آتی با تیمی روبه‌رو می‌شود که اصول تیکی تاکای دلخواه او را می‌شناسد و او فقط باید این تیم را جلا بدهد و به ایده‌آلش نزدیک کند.

فان گال هم معتقد است که گواردیولا انتخاب صحیحی داشته. سرمربی فعلی تیم ملی هلند گفت: «انتخاب گواردیولا مرا شگفت‌زده نکرد چرا که بایرن همیشه سراغ بهترین مربیان می‌رود. پپ فلسفه فان‌گال را دنبال خواهد کرد. فکر می‌کنم این انتخاب فوق‌العاده‌ای است.» فان گال اضافه کرد: «من نخستین کسی بودم که آرایش فعلی بایرن را استفاده کردم. هاینکس هم به همان مسیر ادامه داد و پپ بهترین گزینه برای ادامه این راه است. پپ درست مثل یوپ و من فکر می‌کند. پپ فوق‌العاده باهوش است. شاید او کمی با زبان آلمانی مشکل داشته باشد ولی همه آنها انگلیسی می‌فهمند.»

تغییرات پپ

پپ برای ساختن تیمی شبیه بارسا به چند مهره جدید هم نیاز دارد. مثلث میانی بارسا قلب این تیم محسوب می‌شود و گواردیولا برای شبیه‌سازی‌ مثلث بوسکتس، ژاوی و اینی‌یستا می‌تواند روی خاوی مارتینز، شواین اشتایگر و تونی کروس حساب کند البته گواردیولا برای تقویت این خط به فکر خرید ایسکو، پدیده مالاگا هم هست. برای گوش‌های چپ و راست هم، ریبری و روبن گزینه‌های ایده‌آلی هستند و می‌توانند خواسته‌های گواردیولا را برآورده کنند.

در سیستم بارسا، مسی شاه‌مهره تیم محسوب می‌شود و طبیعی است که گواردیولا هم برای مهاجم مرکزی بایرن مهاجمی سریع و تکنیکی را به مهاجمان سرزن و کم‌تحرک‌تری مثل مانجوکیچ و ماریو گومز ترجیح دهد. شنیده می‌شود گواردیولا برای این پست به فکر خرید لوییز سوارز، مهاجم لیورپول است و بایرن برای ستاره اروگوئه‌ای می‌خواهد پیشنهادی 40میلیون پوندی به لیورپول بدهد. گواردیولا ممکن است در خط دفاعی هم به فکر گزینه‌های تازه‌ای باشد.

خشنودی آلمانی‌ها

توافق پپ با بایرن در رسانه‌های آلمانی هم بازتاب زیادی داشت. به عقیده آنها، چشم‌پوشی از پیشنهاد‌های باشگاه‌های بزرگ انگلیسی و انتخاب بایرن مونیخ، نشان می‌دهد که بوندس‌لیگا اعتبار گذشته‌اش را دوباره پیدا کرده است. بیلد این انتقال را «بزرگ‌ترین اتفاق سال» خواند و سودویچه سایتونگ نوشت: «این پیامی به همه جهان بود که آلمان به قله فوتبال رسیده است.» حتی باشگاه بوروسیا دورتموند هم توافق با گواردیولا را به بایرن مونیخ تبریک گفت و این انتخاب را دلیلی برای بالا رفتن سطح لیگ آلمان دانست.

رومنیگه، مدیر اجرایی بایرن‌مونیخ هم مدعی شد که پپ پیشنهادهای مالی بهتری را رد کرد تا به بایرن بپیوندد؛«اگر انتخاب او فقط بر مبنای پول بود، بایرن هیچ شانسی نداشت. فکر می‌کنم او تحت‌تأثیر ایده کلی ما قرار گرفت.»

بالاک: گواردیولا به چلسی اعتماد نکرد

میشائیل بالاک، هافبک سابق چلسی معتقد است که گواردیولا به این باشگاه لندنی اعتماد نکرد و انتخاب بایرن از سوی این مربی را ستود. بالاک که سابقه کاپیتانی بایرن را هم دارد، گفت: «اگر به‌عنوان یک مربی به فکر کار بلندمدت باشید، نیاز به ثبات، اعتماد به باشگاه و همچنین مدیران آن دارید. شاید این نکته‌ای است که پپ به‌خاطر آن از چلسی صرف‌نظر کرد. او حالا به‌عنوان مربی چالش بزرگی در پیش دارد.» بالاک اضافه کرد: «هیچ‌کس در آلمان انتظار نداشت که او امضا کند. این نشان می‌دهد که بوندس‌لیگا در سال‌های اخیر خیلی پیشرفت کرده است و تصمیم او نشان می‌دهد که فقط پول مؤثر نبوده و او برای مربیگری‌اش فلسفه دارد.»

لو: موفقیت گواردیولا تضمین شده نیست

یواخیم لو هم رفتن گواردیولا به بایرن را خبر خوبی برای فوتبال این کشور می‌داند. سرمربی تیم ملی آلمان معتقد است که انتخاب بایرن از سوی گواردیولا به نفع لیگ و فوتبال آلمان است، با وجود این موفقیت او در بایرن را تضمین شده نمی‌داند. لو گفت: «او می‌خواهد فلسفه فوتبالش در بارسا را در بایرن هم پیاده کند. اصول این فوتبال از سنین پایین در بارسا آموزش داده می‌شود و برای صحبت از موفقیت او در بایرن کمی زود است. لازم است از هاینکس هم تمجید کنیم؛ موضوعی که معمولا در بحث‌های‌مان فراموش می‌شود. چون تیم او در این فصل هم فوق‌العاده بازی می‌کند و موجب پیشرفت تیمش شده.»

ماگات: انتظارات از او بالا خواهد بود

فلیکس ماگات، سرمربی سابق بایرن معتقد است که نباید انتظارات از گواردیولا را خیلی بالا برد. ماگات گفت: «حتی پیش از آمدن گواردیولا، با او مثل یک ناجی رفتار می‌شود. ممکن است این انتظارات بالا برای او مشکل‌ساز شود. همه ما از جام‌هایی که گواردیولا با بارسا برده صحبت می‌کنیم ولی ممکن است هاینکس هم در این فصل با بایرن برنده سه جام شود. در این صورت بهبود این عملکرد دشوار خواهد بود.» ماگات اضافه کرد: «گواردیولا مربی باتجربه‌ای است ولی ممکن است نتواند خودش را با فوتبال آلمان وقف دهد. قبل از هر چیز او باید به بوندس‌لیگا عادت کند البته او همه شرایط برای موفقیت را دارد.»

ونگر: این یک گام به عقب نیست

آرسن ونگر از رفتن گواردیولا به بایرن شگفت زده شده. سرمربی آرسنال در این‌باره گفت: «او چندبار از من درباره لیگ برتر پرسید و گفت که دوست دارد در انگلیس مربیگری کند. به همین‌خاطر من از رفتن او به بایرن تعجب کردم البته بایرن مونیخ باشگاه جذابی است و لیگ آلمان هم فوق‌العاده است، پس تصمیم او قابل دفاع بود.» ونگر اضافه کرد: «من سال‌هاست در انگلیس مربیگری می‌کنم، چون معتقدم لیگ برتر بهترین لیگ دنیاست. با وجود این فکر نمی‌کنم رفتن به بایرن برای او یک گام به عقب باشد. می‌توان گفت که آلمان و اسپانیا در حال حاضر بهترین نسل بازیکنان جهان را در اختیار دارند.»

کد خبر 199161

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز