همشهری آنلاین: اقتصاددان برجسته آمریکا و برنده جایزه نوبل اقتصاد درباره نابرابری‌های اقتصادی اجتماعی در آمریکا هشدار داد و گفت: یک درصد ثروتمند جامعه آمریکا ۲۵ درصد ثروت این کشور را در اختیار دارند.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری بین‌المللی آسیا، «جوزف استیگلیتز» اقتصاددان آمریکایی و برنده جایزه نوبل اقتصاد در سال 2001، نسبت به شکاف طبقاتی در جامعه آمریکا هشدار داد و گفت: نابرابری‌های فزاینده در آمریکا نتیجه این است که ثروت یک درصد ثروتمندتر جامعه از سال 1980 به بعد دو برابر شده است.

این استاد دانشگاه کلمبیا افزود: این در حالی است که رقم میانه درآمد آمریکا از اوایل دهه 1990 تغییری نکرده است.

این اقتصاددان برجسته که به خاطر دیدگاه‌های انتقادی‌اش درباره مدیریت جهانی‌شدن، اقتصادهای بازار آزاد و برخی از نهادهای بین‌المللی مانند صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی شناخته شده است، گفت: آمریکا خودش را کشوری می‌داند که مهد برابری و فرصت است.

وی ادامه داد: علی‌رغم این، آمارها خلاف این موضوع را نشان می‌دهند زیرا آمریکا نسبت به سایر اقتصادهای پیشرفته یکی از بدترین نرخ‌های توزیع عادلانه فرصت‌ها را دارد.

جنبش اعتراضی «اشغال وال‌استریت» که در پاییز سال 2011 شکل گرفت نیز شعار خود را همین موضوع قرار داده بود. معترضان وال‌استریت که عنوان 99 درصدی‌های آمریکا را برای خود برگزیده بودند، خواهان رفع نابرابری‌های اقتصادی و اجتماعی در این کشور بودند.

کد خبر 198940
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز