چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۲۰:۰۰
۰ نفر

گروه سیاسی: قانون احزاب که از اواخر مجلس هشتم مطرح شده بود و بررسی آن در مجلس نهم به جریان افتاد این روزها وضعیت مبهمی دارد.

امیر خجسته

کلیت این قانون پس از 18ماه، اوایل دی‌ماه 91به تصویب رسید، حالا از کمیسیون شورا‌ها خبر می‌رسد که تنها چهار ماده از 23ماده آن به تصویب رسیده. مراحل تصویب این قانون و نیز قانون انتخابات را با امیر خجسته، رئیس کمیسیون شورا‌های مجلس به بررسی نشسته‌ایم.

  • قانون احزاب در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

الان بررسی این قانون در کمیته احزاب این کمیسیون به ریاست علیرضا زاکانی در حال انجام است که با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس و همچنین مشورت با مسئولان احزاب موجود در کشور تلاش داریم تا قانون محکمی در این زمینه تدوین کنیم. این بررسی‌ها با حضور نمایندگان احزاب و وزارت کشور و وزارت اطلاعات و تمام کسانی که در این زمینه صاحب‌نظر هستند ادامه دارد.

  • چه موادی تا‌کنون مورد بررسی قرار گرفته‌اند؟

ماده اول که درخصوص اصلاحات به‌کار رفته در این قانون بحث می‌کند؛ این ماده پنج بند دارد. ماده دوم نیز در رابطه با شرایط تأسیس احزاب است که شرایط لازم برای تأسیس احزاب را تعریف می‌کند؛ این ماده هم 10بند و چهار تبصره دارد. ماده سوم نیز که درخصوص صدور مجوز اولیه تأسیس احزاب است مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تقریبا نهایی‌شده، همچنین ماده چهارم که شرایط لازم برای اعضای احزاب را بیان کرده به تصویب رسیده است.

  • این قانون در کل چند ماده دارد؟

23ماده.

  • یعنی از 23ماده تنها چهار ماده آن تا‌کنون تصویب شده؟

بله. البته اصل آن هم همین چهار ماده بود که بحث‌های فراوانی روی آن شد و محل اختلاف بود.

  • مشکل این قانون چیست که اینقدر کند پیش می‌رود؟

مشکل خاصی ندارد منتها ما موضوعات دیگری مانند تحقیق و تفحص هم داریم که بررسی این قانون را به تأخیر می‌اندازد.

  • یعنی فرصت کافی برای بررسی این قانون در اختیار نداشتید؟

ببینید وقتی تحقیق و تفحصی می‌آید باید آن را در زمانی معین انجام دهیم و نمی‌شود تحقیق و تفحص را به تأخیر انداخت.

  • با این اوضاع فکر می‌کنید به انتخابات سال آینده برسد؟

ما تمام توانمان را به‌کار گرفته‌ایم و سعی می‌کنیم که زود‌تر بررسی آن را به اتمام برسانیم اما بعید می‌دانم که به صحن برسد، اگر به صحن برسد احتمالا بدون مشکل مراحل تصویب را پشت سر می‌گذارد. الان نمایندگان استقبال خوبی از این قانون دارند و پیش‌بینی ما این است که در صحن هم با مشکل خاصی مواجه نشود.

  • قانون انتخابات هم اخیراً با ایراد شورای نگهبان مواجه شده بود که مجلس آن را برطرف کرد. فکر می‌کنید نظر شورای نگهبان را تأمین می‌کند؟

ما در کمیسیون با حضور نماینده شورای نگهبان ایراداتی که این شورا به مصوبه مجلس داشت را اصلاح کردیم و فکر می‌کنم به‌طور کامل نظرات شورای نگهبان تأمین شده است. البته اشکالاتی هم که گرفته بودند جزئی و شکلی بود و ایراد خاصی نداشت. در صحن هم بدون هیچ مخالفتی تصویب شد و الان منتظر تأیید شورای نگهبان هستیم.

  • برخی معتقدند این قانون با اصلاحاتی که در مسیر تصویب و تأیید با آن مواجه شد، عملاً تأثیرگذاری لازم را از دست داده است، نظر شما چیست؟

همین الان هم ماده 31این قانون که تأسیس هیأت مرکزی اجرایی انتخابات با حضور نمایندگان سه قوه را پیش‌بینی کرده تحول بزرگی در مسیر انتخابات است و با اجرای آن مردم‌سالاری به ‌معنای واقعی آن عملی می‌شود. الان این هیأت مورد تأیید شورای نگهبان هم واقع شده و کار‌های اولیه آن در حال انجام است.

  • چرا معمولا ًدر آستانه هر انتخاباتی مجلس یاد قانون احزاب و انتخابات می‌افتد؟

ما از خرداد سال گذشته که مجلس نهم آغاز به‌کار کرد استارت این قانون را زدیم و اصلا بنای این را نداشتیم که تا الان ادامه پیدا کند.

کد خبر 198861
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز