چهارشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۸:۳۰
۰ نفر

گروه ادب و هنر: عمر شبکه پویا، هنوز به یک‌سال نرسیده‌است. تیرماه امسال بود که ششمین شبکه دیجیتال تلویزیون ایران افتتاح شد.

انیمیشن ایرانی

 با توجه به نقش انیمیشن و علاقه کودکان و نوجوانان به این هنر وعده راه‌اندازی شبکه‌ای مختص برای کودکان و نوجوانان از سال 90داده شده بود، اما هربار وعده راه‌اندازی آن به تعویق می‌افتاد.

راه‌اندازی شبکه‌ای ماهواره‌ای که به پخش انیمیشن‌های روز دنیا با دوبله فارسی می‌پرداخت زنگ خطری برای مسئولان بود. حضور این شبکه باعث شد راه‌اندازی شبکه پویا در صدر کارهای تلویزیون قرار بگیرد، شبکه‌ای با هدف پرکردن اوقات فراغت کودکان و نوجوانان با آثار سالم و سرگرم‌کننده. اما این تنها بخشی از اهداف تأسیس شبکه پویا بود، حمایت از آثار پویانمایی (انیمیشن) تولید شده در داخل کشور نیز ازجمله رویکردهای این شبکه بود. این شبکه فعالیت خود را از ساعت 6:30صبح آغاز می‌کند و تا ساعت 23:00شب ادامه دارد. این روزها سه انیمیشن «قصه‌های شیرین»، «میدان‌101» و «نرمو» از تولیدات مرکز پویانمایی صبا از این شبکه پخش می‌شود.

قصّه‌های شیرین به کارگردانی ژیان دیباوری برگرفته از قصه‌های کهن و قدیمی ایران زمین است. این انیمیشن در هر قسمت یک قصه مستقل را بیان می‌کند، و هر یک برگرفته از حکایت‌های کهن ایرانی و باستانی است که در دل خود یک پند اخلاقی را دارد و با یک رویکرد طنز به مخاطب ارائه می‌کند.دیباوری با اشاره به مشکلات مالی کار به این نکته اشاره دارد: گروه ما تصمیم گرفت که با وجود مشکلات مالی موجود، کاری درخور ‌شأن بیننده ایرانی و کودک و نوجوان ایرانی ارائه کند، به‌عبارت دیگر برای ما صرفاً ساخت یک انیمیشن تلویزیونی و رسیدن به یک نتیجه مالی مطرح نبوده است.

اگر مشکل انیمیشن ایرانی عدم‌رضایت مخاطب از این کارهاست، اما دیباوری معتقد است که با تأکید بر تکنیک می‌توان مخاطب را جذب کرد: ما سعی داشتیم به این باور برسیم که با وجود مشکلات موجود در تولید انیمیشن ، می‌توانیم مخاطب را جذب کرده و ویژگی‌های بصری قابل‌قبولی را ارائه کنیم که نه تنها، چیزی کمتر از آثار خارجی نداشته باشد ، بلکه بتواند شانه‌به‌شانه آثار مطرح تلویزیونی ویژگی‌های بومی و ملی نیز داشته باشد.

به گفته این کارگردان انیمیشن ایجاد و خلق فضا‌های جدید و پرهیز از تکرار و جلو‌گیری از یکنواختی به جذب مخاطب کمک می‌کند. قصه‌های شیرین در 9قسمت 10دقیقه‌ای با تکنیک دوبعدی تولید شده که همه روزه در ساعت 19:15 از شبکه پویا پخش می‌شود.
اما کار دیگری که از این شبکه پخش می‌شود، انیمیشن میدان 101است. گرچه خبرهای تولید این کار توسط بهرام عظیمی از سال‌های 83در اپیزودهای متعدد منتشر شد، اما بعد از گذشت هشت سال این انیمیشن سر از شبکه پویا در هفت قسمت درآورد. عظیمی که پیش از این انیمیشن‌های «تهران 1500» و مجموعه برنامه «هشدارهای راهنمایی و رانندگی» با حضور شخصیت سیاساکتی و آموزش رانندگی را ساخته‌است، این‌بار به سراغ آموزش مسائل شهروندی رفته‌است.

میدان 101داستان خانواده‌ای به نام‌ آقای احسانی است که به میدان 101می‌آیند و در مجاورت و همسایگی سوپر محله که مربوط به حسین آقا فولادی است، ساکن می‌شوند. ماجرای آشنایی دو خانواده با هم از دید بچه‌ها، سارا وسینا و مریم و مرتضی؛ همچنین طرز خاص آشنایی پدرها با هم، ماجرای خاص و طنز گونه‌ای دارد و در نهایت با یک اتفاق، دو خانواده در کنار هم قرار می‌گیرند و دوستی خوبی برقرار می‌شود. انیمیشن میدان 101به کارگردانی بهرام عظیمی در هفت قسمت 14دقیقه‌ای ساعت 19:47پخش می‌شود.

در شبکه پویا علاوه بر پخش کارهای ایرانی شاهد پخش انیمیشن‌های خارجی «پنیگو»، «وروجک و استاد نجار»، «پت و مت»، «میگ میگ»، «گربه-سگ»، «میو میو عوض می‌شود» هستیم، انیمیشن‌هایی که پیش از این از شبکه‌های دیگر پخش شده بود. البته پخش تکراری تنها به کارهای خارجی منحصر نمی‌شود، پخش برخی از کارهای ایرانی هم در میان کارهای تکراری دیده می‌شود. یکی از این کارها انیمیشن نرمو است. این کار قبلا از تلویزیون پخش شده بود. مهدی خرمیان کارگردان این انیمیشن خمیری است که به شیوه سنتی طی سال‌های 76تا 78تولید شده‌است. داستان این انیمیشن که توسط پرویز طاهری نوشته شده درباره تعدادی کرم است که در زمین خانه مسکونی زندگی می‌کنند و پس از ورود به فضای بیرون و زنده با وسایلی آشنا می‌شوند که با الگو از آن وسایل، چیزهای جدیدی برای خود اختراع می‌کنند.

خرمیان در گفت‌وگو با سینما پرس درخصوص تکنیک ساخت انیمیشن خمیری اظهار داشت: انیمیشن خمیری یکی از انیمیشن‌های کلاسیک است که تولید آن زمانبر و پرزحمت است. حدود دو سال ساخت عروسک‌های این انیمیشن زمان برد و به این صورت بود که بعد از پایان تصویربرداری هر پلان عروسک‌های خمیری له و عروسک‌های پلان جدید ساخته می‌شدند. انیمیشن نرمو در 26قسمت 10دقیقه‌ای تولید و ساعت 14:50از شبکه پویا پخش می‌شود.

شبکه پویا در عمر کوتاه خود توانسته مخاطبان خاص خودش را پیدا کند و باید امیدوار بودکه با داشتن بودجه مستقل و کافی بتواند هم از انیمیشن حمایت و هم مخاطبان خود را جذب کند، در غیر این صورت این شبکه مجبور به پخش برنامه‌های تکراری می‌شود که در این صورت مخاطبان خود را از دست می‌دهد.

کد خبر 198771

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز